تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

درخواست واشنگتن از مسقط و سوئیس برای میانجیگری ایران و آمریکا/ مطالب بی‎‌ربط ترامپ مذاکره را ناممکن کرد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به نظر می‌رسد این طرف آمریکایی است که به دلیل بروز تنش، از مسقط خواسته است برای میانجی‌گری میان ایران و آن‌ها اقدام کند. البته مقصر این تنش هم ایالات متحده است که تلاش می‌کند هم از طریق سوئیس و هم از طریق عمان راهی برای باز کردن باب گفتگو با ایران پیدا کند.
درخواست واشنگتن از مسقط و سوئیس برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا/ ایالات متحده با طرح مطالب بی‌ربط مذاکره را ناممکن کرد
رویداد۲۴ احمد دستمالچیان با اشاره به سفر یوسف بن‌علوی وزیر امور خارجه پادشاهی عمان به تهران در ارزیابی این سفر و امکان آغاز دور جدیدی از میانجی‌گری مسقط در روابط تهران و واشنگتن گفت: معمولا همینطور است و عمانی‌ها هر زمان که فضای تنش در منطقه در خصوص ایران حاکم شود یا به ابتکار خود و یا به درخواست یکی از طرف‌های درگیر یا کشور ثالث وارد عمل می‌شوند.

وی ادامه داد: در این رابطه هم به نظر می‌رسد این طرف آمریکایی است که به دلیل بروز تنش، از مسقط خواسته است برای میانجی‌گری میان ایران و آن‌ها اقدام کند. البته مقصر این تنش هم ایالات متحده است که تلاش می‌کند هم از طریق سوئیس و هم از طریق عمان راهی برای باز کردن باب گفتگو با ایران پیدا کند.

این دیپلمات پیشین گفت: با این حال به دلیل اینکه در شرایطی هستیم که هیچ امید و اطمینانی به طرف آمریکایی وجود ندارد و باب مذاکره بسته است، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند: مذاکره با آمریکا سم مهلکی است و آمریکا نیز با مطرح کردن مطالب بی‌ربطی در قالب شروط ۱۲گانه، بروز هرگونه میانجی‌گری را ناممکن کرده است.

وی ادامه داد: تنها در یک صورت احتمال بازگشت به میز مذاکره وجود دارد و آن هم بازگشت ایالات متحده به برجام، برداشتن تحریم‌ها و خارج کردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی است که در آن زمان نیز احتمالا بتوانیم در چهارچوب همان ۱+۵ مذاکرات خود را ادامه دهیم.

دستمالچیان در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط ترسیم شده، عمان چه نقشی می‌تواند در مقطع کنونی ایفا کند، گفت: انتقال پیام شاید تنها کاری باشد که بن علوی بتواند در مقطع کنونی بین ایران و ایالات متحده انجام دهد چرا که تنها با توجه به چهارچوبی که عرض کردم اگر آمریکا بتواند خود را وفق بدهد احتمال تجدیدنظر ایران وجود دارد.

وی افزود: با ایجاد جو روانی رعب و اقدامات مسئولان کاخ سفید به ویژه جان بلولتون آغاز هیچگونه مذاکره امکان‌پذیر نیست. ایران همواره اعلام کرده هیچگاه با تحریم پای میز مذاکره نخواهد نشست و در این رابطه مردم هم پشت سر مسئولان خود هستند و هیچ‌گونه تهدیدی را از سوی هیچ کشوری نخواهند پذیرفت.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسقط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان