تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸

علی لاریجانی با ۱۵۵ رای رئیس مجلس ماند/ پزشکیان و مصری به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند/ مطهری رای نیاورد

علی لاریجانی برای دوازدهمین سال متوالی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس ماند

رویداد۲۴ علی لاریجانی با ۱۵۵ رأی، مجدداً به عنوان رئیس مجلس در سال پایانی فعالیت مجلس دهم انتخاب شد.

در جریان انتخابات ریاست مجلس، محمدرضا عارف ۱۰۵ و محمد جواد ابطحی ۹ رأی کسب کردند و فقط ۵ رأی به عنوان رأی باطله از مجموع ۲۷۴ رأی شمارش شده اعلام شد.

رای عارف به نسبت دوره قبل کاهش یافته بود. در دور پیشین انتخابات ریاست مجلس در دو دور برگزار شد. در دور نخست، محمدرضا عارف با ۱۱۴ رأی از علی لاریجانی با ۱۰۱ رأی و حمیدرضا حاجی بابایی ۵۴ رای از ۲۷۲ رأی ماخوذه پیشی گرفت، از این روی، انتخابات ریاست مجلس به دور دوم کشیده شده بود، اما حمیدرضا حاجی بابایی به نفع لاریجانی کنار کشید و در نهایت رای فراکسیون ولایی به صندوق لاریجانی ریخته شده بودو لاریجانی با ۱۴۷ رأی از ۲۷۹ رأی به عنوان رئیس مجلس در سومین سال دوره دهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود.

در انتخابات امروز (سال چهارم دوره دهم) علی لاریجانی ۱۵۵ رای کسب کرده بود و عارف با ۱۰۵ رای نتوانست از او پیشی بگیرد. تعداد آرای عارف از دور قبل مقداری کمتر شده بود.
 
ابطحی در این دوره به عنوان گزینه فراکسیون ولایی مطرح شده بود، اما مشخص بود شانس رای آوری ندارد چراکه گزینه اصلی این فراکسیون، حمیدرضا حاجی بابایی است که چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ رای دارد. در صورت حضور حاجی بابایی، احتمال کاهش رای لاریجانی وجود داشت که همین موضوع ریاست لاریجانی بر مجلس را به خطر می‌انداخت، به همین دلیل آن‌ها از گزینه دیگری که شانس رای آوری نداشته باشد، استفاده کردند.
 
پزشکیان و مصری نایب رئیس شدند

بعد از انتخاب رئیس مجلس، مسعود پزشکیان، علی مطهری، فرهنگی و عبدالرضا مصری برای نایب رئیسی به رقابت پرداختند که در آن مسعود پزشکیان، با کسب ۱۴۸ رأی موافق و عبدالرضا مصری با کسب ۱۴۳ رأی موافق از مجموع ۲۸۰ رای ماخوذه به عنوان نواب اول و دوم هیات رئیسه مجلس در چهارمین سال مجلس دهم انتخاب شدند.

گفتنی است که علی مطهری با ۱۲۸ رأی و محمدحسین فرهنگی با ۱۲۱ رأی دیگر کاندیدا‌های نواب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان