تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
احمد شیرزاد گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ در مورد اقدامات رسانه ای اصولگرایان پس از انتخاب جنتی:

کسب کرسی ریاست خبرگان تا این حد ذوق‌زدگی ندارد

احمد شیرزاد در مورد اقدامات اصولگرایان پس از انتخاب احمد جنتی به عنوان ریاست مجلس خبرگان، گفت: «ریاست مجلس خبرگان مساله ای در آن حد نیست که آقایان بابت آن ذوق کرده اند؛ چرا که این مجلس درگیر مسائل اجرایی کشور نیست.»
رویداد۲۴ - احمد شیرزاد در مورد اقدامات اصولگرایان پس از انتخاب احمد جنتی به عنوان ریاست مجلس خبرگان، گفت: «ریاست مجلس خبرگان مساله ای در آن حد نیست که آقایان بابت آن ذوق کرده اند؛ چرا که این مجلس درگیر مسائل اجرایی کشور نیست.»

پس از انتخاب ریاست مجلس خبرگان و تکیه زدن احمد جنتی بر این کرسی، رسانه های اصولگرا موجی را آغاز کردند که سعی در القای یک پیروزی برای آنان داشت؛ ادعایی به گزاف که به نظر می رسد بیش از هرچیز برای جبران شکست سخت 7 اسفند مطرح شده است.

در این میان روزنامه «وطن امروز» بیش از سایرین سعی در بزرگنمایی در مورد انتخاب ریاست خبرگان داشت. این روزنامه «تَکرار کنید؛ جنتی» را به عنوان تیتر یک خود برگزید که کنایه ای به عبارت «تَکرار می کنم» سید محمد خاتمی در آستانه انتخابات 7 اسفند داشت.

در کنار این کنایه، می توان گفت که «وطن امروز» بواسطه این تیتر، پس از کوچک جلوه دادن پیروزی اصلاح طلبان در این انتخابات، در صدد القای این موضوع است که گفتمان سید محمد خاتمی در این مورد با شکست مواجه شده است.

احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم در گفتگو با رویداد۲۴، در مورد اقدامات رسانه ای اصولگرایان پس از انتخاب احمد جنتی به عنوان ریاست مجلس خبرگان، گفت: «ریاست مجلس خبرگان مساله ای در آن حد نیست که آقایان بابت آن ذوق کرده اند؛ چرا که این مجلس درگیر مسائل اجرایی کشور نیست.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد اقدام «وطن امروز» گفت: «این قبیل تیترها و این قبیل واکنش ها حاکی از شدت دردی است که این جریان در انتخابات 7 اسفند حس کرده و بیشتر جنبه عکس العملی دارد و این تیتر کاملا شدت آن درد را فریاد می زند.»

شیرزاد در این مورد ادامه داد: « از سوی دیگر روزنامه وطن امروز در مجموع تعاملات سیاسی و اجتماعی امروز ایران جایگاه چندانی ندارد و همچنین، مساله انتخابات ریاست مجلس خبرگان نیز مساله ای در آن حد سیاسی نیست که آقایان بابت آن ذوق کرده اند؛ چرا که مجلس خبرگان مجلسی نیست که درگیر مسائل اجرایی کشور باشد، البته می توانست باشد اما به دنبال آنچه طی یک یا دو دهه اخیر اتفاق افتاده، مجلس خبرگان یک مجلس حاشیه ای است برای مواقع خاص که البته در این مواقع خاص نیز چهره هایی که قابلیت تاثیرگذاری دارند، تاثیرگذار خواهند بود.»

نماینده مجلس ششم در مورد رفتارهای اصولگرایان برای کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهای دعوت سید محمد خاتمی در انتخابات، گفت: «معمولا یکی از رویکردهای اصولگرایان این گونه است که "شما هرچه تلاش کنید، همه چیز در دست ما است" و تلاش دارند این رویکرد را ارائه کنند که البته به نوعی یک رویکرد ضد مشارکت مردم است. در واقع قصد دارند نوعی جبرگرایی سیاسی را بر جامعه مستولی کنند. این دیدگاه از قدیم نیز در جامعه ریشه داشته و قصد دارند این موضوع ر االقا کنند که "شما و مردم هیچ کاره هستید و کسانی که باید تصمیم بگیرند، این کار را انجام می دهند". با این وجود، انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان نشان داد که این ذهنیت صحیح نیست.»

وی در مورد پیروزی اصلاح طلبان ادامه داد: «در شرایطی که راه را کاملا بسته بودند، و با تشبیه آن به بازی فوتبال می توان گفت که تقریبا کلیه راه ها و زاویه های نفوذ را بسته بودند، ولی مردم موفق شدند از همان زاویه بسیار باریکی که وجود داشت، نفوذ کنند و نشان دهند که به هر حال تاثیرگذار هستند؛ حتی اگر این تاثیرگذاری برای انتخاب بین افراد خاصی در جناح اصولگرا باشد، وگرنه از چینش کاندیداها برای مجلس خبرگان مشخص بود که قرار نبود راه چندانی برای اصلاح طلبان و دگراندیشان در این مجلس باز شود کما اینکه کسی چنین توقعی نیز داشت. در هر حال، اصلاح طلبان و حامیان آنها در جامعه با وجود همان زاویه تنگی که برای بازی وجود داشت، نشان دادند که می توانند بازی ظریفی را اجرا کنند و تاثیرگذار باشند. اینک اینگونه رفتارها که آقایان به رخ بکشند که بازی در دست آنهاست، چیزی را عوض نخواهد کرد، مگر کسی خواست که مجلس خبرگان اصلاح طلب تشکیل دهد؟ اصلا مگر چنین چیزی می تواند به ذهن خطور کند؟»

شیرزاد در مورد خبرگان ادامه داد: «این حیطه دارای مسائل خاص خود است و امکان تاثیر گروه های سیاسی و اجتماعی در آن محدود است، اما رای مردم نشان داد که می توانند از همین امکان تاثیر محدود، با شدت و قاطعیت استفاده کنند. پیام رای مردم کاملا روشن بود و امیدوارم با وجود تمام تلخی و دردناکی این پیام، آنان که باید، این پیام را شنیده باشند. این پیام کاملا متفاوت است و نشان می دهد که آقایان در مسیری سیر می کنند که کاملا با مسیر بخش عمده ای از جامعه متفاوت است. به امید اینکه این پیام در عمل سیاسی اثرگذار باشد و آقایان این پیام را بشنوند چرا که در غیر این صورت، شاید روزگار پیام های تلخ تری به همراه داشته باشد. کما اینکه عکس العمل این پیام در عکس العمل افراطیون و تندروها کاملا مشهود و محسوس است.»

فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد احتمال یاس در پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان نیز گفت: «این رفتارهای افراط گرایان موجب یاس پایگاه اجتماعی از انتخابات نخواهد شد. آقایان زوایایی که بسته اند را بیش از این نمی توانند مسدود کنند و نهایت امر این است که برای هر کرسی مجلس تنها یک کاندیدا معرفی کنند و البته انتخابات اخیر خبرگان نشان داد که آقایان تا حدودی از چنین موضوعی پرهیز می کنند، ولی مردم در مایوس کننده ترین شرایط به صحنه آمدند و شگفتی 7 اسفند را رقم زدند و تلاش اصولگرایان چندان نتیجه بخش نخواهد بود.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خبرگان ، احمد جنتی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان