تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
آیت‌الله فقیهی:

شیعه و سنی به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند/ سخنان اختلاف برانگیز سبب تضعیف مسلمانان در مقابل دشمن می‌شود

استاد عالی حوزه‌های علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر عمل، قلم، قدم و حرکاتمان به گونه‌ای باشد که باعث اختلاف شود و مسلمانان و اسلام و قرآن در مقابل دشمن ضعیف شود، فعلی حرام مرتکب شدید.
شیعه و سنی به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند/ سخنان اختلاف برانگیز سبب تضعیف مسلمانان در مقابل دشمن می‌شود
رویداد۲۴ آیت‌الله محسن فقیهی ضمن تأکید بر ضرورت احترام به مقدسات ادیان به خصوص مقدسات شیعه و سنی، اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه باشد، این است که در اسلام مساله وحدت، بسیار حائز اهمیت است و امیرالمومنین علی (ع) به خاطر وحدت و اتحاد میان مسلمانان، ۲۵ سال سکوت و صبر کردند چرا که آنچه باعث پیروزی و موفقیت اسلام می‌شود، اتحاد مسلمانان است.

او ادامه داد: ما نباید کاری کنیم که وحدت مسلمانان از بین برود لذاست که وحدت به حبل جمیعا و لا تفرقوا؛ باید متفرق نباشیم، متحد باشیم که پیروزی اسلام و مسلمین در ایجاد وحدت است لذا هر ندا و صدایی از هر کسی بلند شود که باعث اختلاف گروه‌ها و فرقه‌های اسلامی شود، خلاف وحدت و قرآن است.

او با اشاره به اینکه برای پیشبرد اسلام باید اتحاد را حفظ کنیم، گفت: فرقه‌های متعددی داریم حنبلی ها، شافعی‌ها و… همه این فرقه‌ها مسلمان هستند و باید اتحاد خود را حفظ کنند، هیچ فرقه‌ای علیه فرقه دیگر مطلبی بیان نکند، همانطور که ادیان مختلف با هم زندگی می‌کنند، فرقه‌های مختلف مسلمانان هم باید با هم در کمال صفا و صمیمیت زندگی کنند و به عقاید دیگران احترام بگذارند.

فقیهی ادامه داد: به شخصیت‌هایی که مورد احترام دیگران هستند، بدگویی نکنیم و عقاید پیروان همه ادیان احترام بگذاریم. باید به طرق ویژه نسبت به مسلمانان توجه داشته باشیم، گفتن حرفی که باعث اختلاف می‌شود و دشمنان سوء استفاده می‌کنند و سبب می‌شود که مسلمانان ضعیف شوند و در مقابل دشمن تضعیف شویم، مسلماً کار ناشایستی است و از نظر اسلامی کار درستی نیست.

استاد عالی حوزه‌های علمیه در مورد نقش روحانیت در تحقق احترام مسلمانان به عقاید و مقدسات یکدیگر، گفت: روحانیت به عنوان راهنما می‌تواند برای مردم توضیح دهد که هر کسی باعث اختلاف بین امت اسلامی شود، گناه کبیره کرده است. اگر عمل، قلم، قدم و حرکاتمان به گونه‌ای باشد که باعث اختلاف شود و مسلمانان و اسلام و قرآن در مقابل دشمن ضعیف شود، مسئول هستیم.

او افزود: دشمنان اصلی امروز ما اسرائیل و آمریکا هستند لذا باید با هم متحد باشیم و در مقابل دشمن بایستیم و مبارزه کنیم و در این راه باید از هر تلاش و کوششی فروگذار نکنیم؛ بنابراین هر حرکتی که باعث اختلاف شود به نظر ما سبب تضعیف اسلام هست و تضعیف اسلام حرام است.

فقیهی در مورد اینکه براساس آموزه‌های دینی شیعه و سنی باید به چه صورت به یکدیگر احترام بگذارند، اظهار کرد: بحث تنها شیعه و سنی نیست، تمام ادیان آسمانی برای ما محترم هستند، مثلاً ما با قوم یهود دشمنی نداریم، ما با صهیونیسم مخالف هستیم وگرنه کسی که یک یهودی است و در ایران زندگی می‌کند، محترم هست و تمام حقوق شهروندی او باید مراعات شود. پیروان دین مسیحیت نیز در ایران زندگی می‌کنند و حقوق شهروندی آنان باید مراعات شود. به عبارت دیگر تمام ادیان و ادیانی که از نظر جمهوری اسلامی اعتبار دارند، باید با کمال احترام زندگی کنند و هیچ کسی حق ندارد اهانتی به آن‌ها کند و حتی برخی از مراجع و بزرگان تصریح دارند که تهمت زدن به آن‌ها حرام غیبت آنان جایز نیست. لذاست احترام به همه پیروان ادیان مختلف بر ما لازم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر شهروندی فارغ از دین، باید از حقوق شهروندی خود برخوردار باشد. پیامبر (ص) و ائمه (ع) همواره به پیروان ادیان مختلف، احترام می‌گذاشتند به عنوان مثال پیامبر به عیادت یهودی می‌رفت و به آن‌ها کمک می‌کرد، حتی اهانت‌های آنان به پیامبر بسیار بود، ولی پیامبر تحمل می‌کرد و جوابی نمی‌داد. این روحیه باید در میان ما هم باشد، ممکن است که آن‌ها به ما پرخاش و اهانت کنند، ولی ما نباید به آن‌ها اهانت کنیم و به خاطر خدا و اسلام صبر کنیم و توجه کنیم که وحدت ما به هم نخورد و پیروان تمام ادیان مخصوصاً شیعه و سنی احترام یکدیگر را داشته باشند و به افرادی که آن‌ها برایشان محترم هستند، اهانت نکنند.

فقیهی در پایان گفت: افرادی برای اهل سنت محترم هستند، همانطور که عده‌ای هم برای شیعیان محترم هستند، نباید به عقاید و مقدسات یکدیگر اهانت کنیم.
 
منبع: شفقنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: توهین به مقدسات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان