تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
مرکل:

ایران مهمترین محور گفت وگو با پمپئو است

صدر اعظم آلمان پیش از دیدار وزیرخارجه آمریکا محور‌های این دیدار را برشمرد و گفت: بدون شک ایران نخستین و مهمترین مساله‌ای است که در دستور کار قرار دارد.
رویداد۲۴  آنگلا مرکل روز جمعه در دیدار مایک پمپئو که برای نخستین بار به این کشور سفر کرده است، افزود: این دیدار، تصویری وسیع از همکاری و دوستی ده‌ها ساله بین کشور‌ها و مردم ما است که ما امروز در قرن ۲۱ نسبت به گذشته با اضطرار بیشتری به آن نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ایالات متحده همچنان نزدیکترین همکار ما در خارج از اروپا است، ادامه داد: ما مسائل زیادی را برای بحث با وزیر خارجه آمریکا خواهیم داشت. جهان واقعاً در ناآرامی است.

صدر اعظم آلمان اضافه کرد: بدون شک، ایران نخستین و مهمترین مسأله‌ای است که در دستور کار امروز ما قرار دارد. اینکه چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم ایران سلاح هسته‌ای ندارد و چگونه می‌توانیم اقدامات تهاجمی بیشتر ایران جلوگیری کنیم.

مرکل اظهار کرد: همچنین ما در مورد افغانستان صحبت خواهیم کرد. هر دو کشور، تعداد قابل ملاحظه‌ای از سربازان را در آنجا داریم. امروز سوریه نیز در دستور کار ما قرار دارد، زیرا وضعیت واقعاً شکننده است.

وی همچنین گفت: وگو درباره روسیه و آینده اوکراین را به خصوص با توجه به انتخابات اخیر آن، دیگر محور مذاکرات خود با وزیر خارجه آمریکا برشمرد و اظهار کرد: درباره چگونگی همکاری برای مبارزه با تروریسم گفتگو خواهیم کرد.

صدر اعظم آلمان، زمان دیدار خود با پمپئو را تنها ۴۵ دقیقه اعلام کرد و افزود: ما از این زمان برای طرح مسائل کلیدی بهترین استفاده را خواهیم کرد.

آلمان همواره از توافق بین المللی هسته‌ای ایران دفاع کرده است و حتی در سال گذشته که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد داشت تا خروج کشورش را از برجام اعلام کند، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به واشنگتن رفت تا ترامپ را برای ماندن در برجام ترغیب کند.

بی توجهی ترامپ به خواسته‌های آلمان، موجب کدورت جدی این کشور از کاخ سفید شد و این مساله در موضوعاتی همچون خط لوله انرژی نورث استروم که از روسیه به اروپا و آلمان می‌آید و فشار آمریکا برای قطع فعالیت شرکت مخابراتی هوآوی و استفاده از فناوری نسل پنجم این شرکت در اروپا تنش در روابط دوجانبه را افزایش داد
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان