تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
پروانه سلحشوری:

واکنش پروانه سلحشوری به مخالفت فرمانداری تهران با زیست شبانه/ در زندگی مردم دخالت نکنید

سلحشوری عضو کمیسیون اجتماعی می‌گوید طرح زیست شبانه هیچ ایرادی ندارد و ابعاد امنیتی آن قابل رفع شدن است و بهتر است به جای دخالت و تصمیم گیری در زندگی مردم، به آن‌ها اجازه دهیم تا خودشان بنا بر نحوه زندگی که دارند، حیاتشان را اداره و هدایت کنند.

«فرمانداری تهران به دلیل مسائل امنیتی این طرح و اینکه همه ابعاد در آن دیده نشده است با مصوبه حیات شبانه مخالفت کرد.» پس از تلاش‎های بسیار شورای و شهرداری تهران در نهایت این طرح با مخالفت فرمانداری و به دلیل مسائل امنیتی مواجه شد. طرح زیست شبانه یا حیات شبانه طرحی است که عنوان می‌کند مراکز تفریحی مانند کافه ها و رستوران‌ها تا پاسی از شب یعنی ۳الی ۴ صبح باز باشند تا مردم بتوانند در شب هم تفریح و خریدهای خود را انجام دهند. این طرح اکنون به صورت ازمایشی در ماه رمضان در حال انجام است و شب‌های تهران به صورت شگفت انگیزی زنده و پرشور نشاط است و شهروندان امید دارند تا این طرح در سایرماه‌های سال نیز ادامه داشته باشد.

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با جامعه ایرانی، با اشاره به مخالفت فرمانداری تهران با «حیات شبانه» گفت: طرح زیست و یا حیات شبانه طرح بسیار خوبی است و اکنون که ماه رمضان است بیشتر مراکز تفریحی باز هستند و این طرح به خودی به خود در حال اجرا است، خب چه اشکالی دارد اگر این طرح را به تمامی سال تعمیم دهند. مگر اکنون مردم با نهاد‌ها کاری دارند؟ به نظرم اجازه دهیم مردم به زندگی و تفریحاتی که دوست دارند بپردازند. در بسیاری از کشور‌ها در شب هم مراکز تفریحی و تجاری باز هستند تا مردمی که در طول روز سرکار هستند در شب بتوانند به راحتی هم خرید‌های خود را انجام بدهند هم تفریح کنند.

می‌توان مسائل امنیتی طرح حیات شبانه را مرتفع کرد

سلشحوری ادامه داد: من به خاطر دارم در زمان نوجوانی در خوزستان که بودیم، مردم تا دیر وقت بیدار بودند و کار‌های خود را انجام می‌دادند. تهران هم شهر بزرگی است که این پتانسیل را دارد و به نظرم اصلا نمی‌تواند مشکلی داشته باشد، اینکه هر مسئله‌ای را سخت و محدود می‌کنند اصلا وجهه خوبی ندارد. من واقعا نمی‌دانم دلیل منطقی برای مخالفت با این طرح چیست؟ اما زمانی که فرمانداری مخالفت می‌کند یکسری مباحث امنیتی را مد نظر خود قرار می‌دهد که ممکن است خارج از کنترل و توان باشد. اما خب مواد مخدر و گل و این قبیل مسائل در روز هم اتفاق می‌افتد و نیازی به حیات شبانه ندارد، ولی معتقدم مسائل امنیتی این طرح را می‌توان به خوبی هدایت کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه به مسئولین تصمیم گیر در این رابطه می‌گویم که اجازه دهید مردم زندگی کنند، گفت: اجازه دهیم مردم حیات خودشان را داشته باشند و برای آن‌ها تصمیم گیری نکنیم. مردم خودشان بهتر از هرکس دیگری می‌دانند که برنامه‌هایشان را بر اساس حیات شبانه یا حیات روزانه تنظیم کنند. اما متاسفانه ما دیگر بیش از حد وارد زندگی مردم شده‌ایم و می‌خواهیم برای آن‌ها تصمیم سازی کنیم. اتفاقا با این مباحث و مخالفت‌هایی که انجام می‌دهند ممکن است حساسیت‌ها را بیش از پیش کنند. به طور مثال اگر مردم اکنون تا ۱ شب بیرون هستند، از این به بعد ممکن است نسبت به همین حضور عادی هم حساسیت ایجاد شود.

در زندگی مردم دخالت نکنیم، اجازه دهیم خودشان برای حیاتشان تصمیم گیری کنند

پروانه سلحشوری ادامه داد: من به یاد دارم زمانی که جوانان موسیقی خیابانی را اجرا می‌کردند کسی به آن‌ها کاری نداشت، اما بعد از آن شروع کردند به برخورد با این افراد. این جوانان می‌خواستند مجوز بگیرند، اما به یک باره حساسیت‌ها نسبت به آن زیاد شد. خب تا زمانی که مسئله‌ای بلد نشود به دنبال آن حساسیت هم ایجاد نخواهد شد. بحث حیات شبانه هم دقیقا همین کارکرد برعکس را دارد و حساسیت‌ها باعث می‌شود تا همین حیاتی که دارند هم مختل شود. یک کافه‌ای دوست دارد ساعت ۱۲ شب کافه خود را تعطیل کند یک کافه دیگر، اما دوست دارد تا ۳ صب مغازه خود را باز بگذارد، نباید حق انتخاب و تصمیم گیری را از مردم بگیریم. جدای از طرح و اینکه اجرایی شود یا نشود، من شخصا به احترام گذاشتن به نظر مردم معتقد هستم و اینکه اجازه دهیم مردم همانطور که صلاح می‌دانند زندگی خود را اداره کنند.

سلشحوری با بیان اینکه ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: دغدغه‌ای که برای من مهم است این است که این زیست و حیات شبانه هم نباید مخل آسایش مردم باشد. به معنای دیگر زندگی مردم نباید بهم بخورد، سرو صدا کردن و این قبیل رفتار‌ها نباید زندگی مردم را تحت شعاع قرار دهد، زیرا همانطور که آن بخش از مردم که می‌خواهند در شب فعالیت داشته باشند قابل احترام هستند، بخش دیگری که می‌خواهند شب را استراحت کنند هم قابل احترام هستند. این طرح یا هر طرح دیگری در این رابطه با حقوق هر دو قشر را به خوبی در نظر بگیرد.

 

منبع: جامعه ایرانی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان