تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

عذرخواهی وزارت ورزش از اتفاقات جام حذفی/ داورزنی: هنوز درحال بررسی ماجرا هستیم

معاون توسعه ورزش قهرمانی وزرات ورزش و جوانان می‌گوید با جلساتی که قرار است در اهواز انجام شود به جمع‌بندی درستی درباره اتفاقات و حواشی اهواز رسیده شود و نتایج حاصل این جلسات به مردم گزارش می‌شود.
عذرخواهی وزارت ورزش از اتفاقات جام حذفی/ معاون وزیر ورزش: هنوز درحال بررسی ماجرا هستیم
رویداد۲۴ محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان که برای بررسی حواشی فینال جام حذفی فوتبال به اهواز سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: از مردم کشور به خاطر حوادث و تأخیر پیش آمده عذرخواهی می‌کنم. به خاطر اتفاقات پیش آمده به اهواز آمدیم و با دوستانی که مسئول برگزاری بودند و همه عوامل دخیل، نشسته‌ایم که علل اتفاقات پیش آمده را مورد بررسی قرار دهیم.

او ادامه داد: سازمان لیگ تصمیم گرفته بود تا بازی فینال جام حذفی در اهواز برگزار شود و سازمان لیگ این مساله را به اداره کل وزارت ورزش و جوانان استان گیلان ابلاغ کرده بود. بحث‌های مختلفی در امتداد این مساله پیش آمد. اینکه این بازی در ورزشگاه غدیر برگزار شود یا در استادیوم تازه تأسیس فولاد، چون قرار بود فردای روز فینال، بازی برگزار شود تصمیم بر آن گرفته شد که این بازی در ورزشگاه شهدای فولاد برگزار شود.

داورزنی افزود: در همین راستا همه عوامل تلاش خود را انجام دادند که این بازی از همه جهات به بهترین نحو ممکن برگزار شود. ازدیاد جمعیت در ظرفیت استادیوم بازی اتفاق خارج از انتظاری بود. حدود ۲۷ هزار نفر برای این بازی بلیت فروخته شد که ۱۰ هزار بلیت آن اضافه بر سازمان بود. به زعم مسئولان داماش ۱۰۰۰ نفر برای جایگاه تماشاگران پرسپولیس در نظر گرفته شده بود، اما در ساعت ۲ بعد از ظهر تمام ظرفیت‌های استادیوم پر شد. حتی این اتفاق می‌افتد سایر بخش‌های استادیوم از جمله جایگاه خبرنگاران توسط هواداران پر شد.

وی در ادامه اظهار کرد: به خواست هواداران و مدیران داماش به علت این اتفاق پیش آمده و پر شدن ظرفیت ورزشگاه و باقی نماندن ظرفیتی برای داماش گیلانیان، بازیکنان داماش دیگر تصمیمی برای بازی کردن نداشتند و منجر به این شد که تأخیری ۲ ساعته برای بازی پیش بیاید. در همین راستا جلسه‌ای برای هر دو تیم برگزار شد و در امتداد آن جابجایی و تخلیه برای حضور هواداران داماش انجام شد و این برداشت شد که فینال جام حذفی قرار است برگزار نشود.

داورزنی گفت: علی رغم شش ساعت تأخیر و معطلی در این بازی برای تماشاگران این بازی پیش آمد در نهایت این مسابقه با هر نوع ترفندی که بود برگزار شد و ما بعد از بازی صبح امروز ۲ جلسه برگزار کردیم تا علل این اتفاقات را بررسی کنیم. آقای حسن‌زاده نیز قرار است به اهواز بیایند و با آقای تورگ هم قرار است بنشینیم تا بررسی کنیم طی چه فرایندی این مسائل پیش آمده و گزارش‌ها و تصمیم‌های حاصل از این جلسات را به مردم ابلاغ خواهیم کرد.

داورزنی درباره اتفاقات پیش آمده در بازی فینال جام حذفی میان تیم‌های پرسپولیس و داماش گیلانیان اظهار کرد: همه ما باید تابع قانون باشیم. بر اساس وظایفی که بر عهده ماست اختیارات و مسئولیت‌هایی داریم و باید متناسب آن پاسخگو باشیم. مصوبه‌ای در شورای امنیت کشور وجود که به آن" شاک" می‌گویند که مصوبه برگزاری مسابقات ورزشی است و در آن برای همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها و بخش‌هایی که به ورزش مربوط می‌شوند تعیین تکلیف کرده است.

او افزود: در این مصوبه سازمان لیگ اختیارات و مسئولیت‌هایی در خصوص برگزاری مسابقات مختلف ورزشی چه فوتبال چه سایر رشته‌های ورزشی دارد. البته در حال حاضر ما درباره فوتبال صحبت می‌کنیم. یک مسئولیت‌هایی هم فدراسیون‌های مربوطه دارند. از جمله فدراسیون فوتبال که تقسیم کار در آن انجام شده است. همچنین حوزه امنیتی مجموعه مسابقات ورزشی کشور بر عهده نهاد‌های مختلفی است که در حوزه امنیت کشور کار می‌کنند که جا دارد به نوع خودم از آن‌ها تشکر کنم.

او ادامه داد: باید این را بپذیریم که تیم‌هایی همچون پرسپولیس، استقلال و برخی از تیم‌های محلی، طرفدار و علاقمندان زیادی دارند. وقتی قرار بود فینال جام حذفی برگزار شود، چون نام این جام، "فتح خرمشهر" است از قبل تصمیم گرفته شده بود که در خرمشهر برگزار شود، ولی به دلیل اینکه استادیوم خرمشهر ظرفیت این تعداد جمعیت را ندارد، سازمان لیگ تصمیم می‌گیرد که این بازی در اهواز برگزار شود. در اهواز ما استادیوم غدیر را داریم که ظرفیتش ۵۰ هزار نفر است و یک استادیوم زیبایی که تحت عنوان ورزشگاه فولاد است در اهواز وجود دارد که با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد سازمان لیگ تصمیم می‌گیرد با توجه به امکانات ورزشگاه فولاد این مسابقه در آنجا برگزار شد.

او ادامه داد: روز سه‌شنبه هفته گذشته مشخص کردند که بازی در ورزشگاه فولاد برگزار شود، اما روز شنبه یعنی یک روز قبل از برگزاری در جلسه باز هم درباره ورزشگاه محل برگزاری صحبت شد، اما تخمین‌هایی که انجام می‌گیرد نشان دهنده این است که شاید این تعداد جمعیت به ورزشگاه نیایند، چون از یک طرف هم تیمی از استان خوزستان در فینال حضور نداشت.

او در ادامه اضافه کرد: سازمان لیگ در این بازی حضور ۲۰ هزار نفر را پیش‌بینی کرده بود و به همین تعداد هم بلیت فروخته بود و با توجه به این مقدار قرار بود ۲۰ درصد از ورزشگاه هم خالی بماند. بلیت فروشی هم بدون مشکل انجام می‌شود، اما رفته رفته جمعیت زیادی خارج از در‌های ورودی ورزشگاه و از بالای نرده‌ها وارد ورزشگاه می‌شدند بدون اینکه آن‌ها را کنترل کنند و ظرفیت استادیوم را از آن ۲۰ هزار نفر بیشتر کند.

او در پاسخ به این سوال که در انتخاب شهر اهواز برای میزبانی فینال یک تصمیم احساسی بوده است یا خیر، خاطر نشان کرد: مصوبه شاک تکلیف را روشن کرده است. فدراسیون فوتبال سالی چهار، پنج هزار بازی برگزار می‌کند و بار اولی هم نبود که در خوزستان قرار بود بازی برگزار شود. ما نمی‌توانیم پرسپولیس را یک تیم تهرانی محسوب کنیم. پرسپولیس و استقلال در کل ایران هواداران خودشان را دارند. دوستان ما حضور تماشاگران را کم تخمین زده بودند. از آن طرف هم باید تدابیر لازم صورت می‌گرفت که کسی از غیر در‌های ورودی ورزشگاه وارد نشود. واقعاً خدا رحم کرد. این جمعیتی که وارد و خارج از ورزشگاه شدند خودشان می‌توانند یک بحران ایجاد کنند.

داورزنی درباره ارزیابی‌اش از جلسه امروز در مورد حواشی فینال جام حذفی نیز بیان کرد: هنوز در حال ارزیابی هستیم. دو جلسه را برگزار کرده‌ایم و احتمالاً دو جلسه هم بعد ظهر خواهیم داشت و در خدمت استاندار تهران و دوستانمان در نیروی انتظامی و سایر عوامل برگزاری مسابقه خواهیم بود. اول نقطه نظرات و گزارشات همه دوستان را بررسی می‌کنیم. رئیس کمیته اخلاق و رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در اهواز داریم. آقای تورگ در حال حاضر در اهواز هستند و آقای حسن زاده هم ساعت ۱۴ به سمت اهواز پرواز دارند. ما یک گزارش اجمالی از بحث‌ها را تنظیم می‌کنیم. قسمت‌هایی از آن نیاز دارد که توسط سازمان لیگ، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی بررسی شود. یک اتفاق در جریان مسابقه می‌افتد و آن‌ها را باید بر اساس قوانین تنظیم کنند که آیا این حق را داشته‌اند که فلان برخورد، فلان درخواست و … را انجام دهند یا نه. بعد از اینکه همه بحث‌ها شنیده شد تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.

او ادامه داد: جا دارد از فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تشکر کنم. رئیس محترم فراکسیون تلفنی با من صحبت کردند و در این رابطه هم کمک خوبی می‌کند. ما به دنبال این هستیم که این موضوعات دیگر تکرار نشود. اگر مسببان این اتفاق مشخص شوند، در هر پست و مقامی باشند اغماضی صورت نمی‌گیرد. ما باید با مردم شفاف باشیم. اگر در این رابطه کوتاهی و سهل انگاری صورت گرفته باشد با مسببان آن برخورد خواهد شد. مردم از وزارت ورزش و جوانان انتظار دارند که با آن‌ها شفاف صحبت کنیم.

داورزنی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کند زمان لازم برای تغییرات در فدراسیون فرا رسیده باشد گفت‌: اجازه دهید الان در مورد این موضوع قضاوت نکنیم تا بررسی‌های لازم صورت بگیرد. اگر مجموعه گزارشات به این جمع بندی برسد که باید در بخشی و حوزه‌ای تصمیماتی گرفته شود مردم عزیز مطمئن باشند که این اتفاق خواهد افتاد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان