تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

بطحایی استعفا داد یا استعفا داده شد؟!

دولت روحانی در زمینه آموزش و پرورش عملکرد قابل قبولی ندارد و در مواجهه با وزرای این وزارتخانه نیز عملکرد آن بسیار سوال برانگیز است. در پایان کار علی اصغر فانی، به اسم استعفا او از این وزارتخانه خارج شد، اما متن نامه او خطاب به حسن روحانی معنای استعفا نمی‌داد. بعید نیست که مشکلات داخلی دولت باعث شده است که این دلیل‌تراشی‌ها به وجود بیاید تا به بهانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، بطحایی نیز از کابینه خارج شود.

  رویداد۲۴  مهاجرت از بهارستان به پاستور اتفاقی است که در گذشته نیز دیده شده است. برخی از نمایندگان مجلس در دوره نمایندگی خود، عضوی از هیات دولت شدند و از نمایندگی مجلس جدا شده و وزارت یا معاونت آن را انتخاب کردند اما اینکه فردی از وزارت استعفا دهد به این بهانه که می‌خواهد در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شود از آن عجایب روزگار است.

سیدمحمد بطحایی در دولت دوازدهم یعنی از شهریور ماه سال ۹۶ با کسب ۲۳۸ رای موافق از مجلس شورای اسلامی، سکان وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفت. او فراز و نشیب‌های متفاوتی را در دوران وزارت، تجربه کرد، اما اخباری از او در تعطیلات اخیر منتشر شد که تعجب همگان را به خود جلب کرد. خبر استعفای بطحایی آن هم در تعطیلات عید سعید فطر برای بسیاری از افراد، تعجب بر انگیز بود.

در همان ساعات ابتدایی انتشار خبر، شایعاتی پیرامون این مساله به وجود آمد. برخی این استعفا را اعتراض به عدم توجه دولت به مطالبات فرهنگیان و از همه مهم‌تر طرح رتبه بندی معلمان عنوان کردند و گروهی دیگر شایعاتی مربوط به تمایل بطحایی به استعفا برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را مطرح کردند. اخبار استعفا که منتشر شد اخبار تکذیبیه نیز آمد اما در نهایت اتفاقی که افتاد این بود که بطحایی استعفا داده و حسن روحانی نیز به عنوان رئیس جمهور آن را پذیرفته بود.

متن استعفایی که از بطحایی در رسانه‌ها منتشر شد و جوابی که روحانی به او داد بر مساله کاندیداتوری در انتخابات مجلس تاکید داشت. متن نامه تقاضای استعفای آقای بطحائی که دوازدهم خردادماه ۹۸ تقدیم رئیس جمهوری شده، به این شرح است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات،
از آنجایی که اینجانب قصد کاندیدائی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارم و با توجه به مهلت قانونی مقرر (۹۸/۳/۱۶) بدین وسیله استدعا دارم با درخواست استعفای اینجانب موافقت فرمائید.
از اینکه با اعتماد به اینجانب، فرصت همراهی با دولت دوازدهم و خدمت را برایم فراهم آوردید، بسیار سپاسگزارم.
ارادتمند - سیدمحمد بطحائی – ۱۳۹۸/۳/۱۲

روحانی استعفای بطحایی را قبول کرد و اینگونه پاسخ داد:

بسمه تعالی
جناب آقای سیدمحمد بطحائی دام عزه
با تشکر از زحمات جنابعالی در دوران مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و با توجه به تصمیم جنابعالی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان کاندیدای نمایندگی، با استعفای جنابعالی موافقت می‌کنم. توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند بزرگ، مسألت می‌نمایم.
حسن روحانی ۹۸/۳/۱۴

واکنش‌ها به این استعفا ادامه داشته و دارد. هنوز بسیاری باور نمی‌کنند که فردی وزارت آموزش و پرورش را رها کند و به دنبال نمایندگی مجلس باشد. بطحایی که سمت‌های مختلفی در آموزش و پرورش را تجربه کرده به خوبی می‌داند که اگر بنا بر خدمت و تاثیرگذاری باشد در وزارتخانه قدرت بیشتری وجود دارد و نماینده مجلس حتی اگر بسیار با نفوذ هم باشد نمی‌تواند به اندازه وزیر تاثیرگذار باشد.

اما نگاه مقابلی وجود دارد و آن هم این است که دلیل استعفای بطحایی انتخابات مجلس نبوده و اختلافات داخلی باعث این تصمیم شده است. جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با تسنیم، درباره دلایل استعفای بطحایی گفت: دلیل اصلی این استعفا، مشکلاتی بود که در مسیر آموزش و پرورش وجود داشت از جمله طرح رتبه‌بندی فرهنگیان که باید طبق قانون اجرا می‌شد و وزیر هرچه تلاش کرد موفق نشد مصوبه برای انجام آن از دولت بگیرد. وی افزود: مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان از جمله موارد دیگر است که آموزش و پرورش را دچار چالش کرده است. همچنین به‏ خاطر مسائل و حواشی که اخیرا در مدارس پیش آمد نیاز بود تا معلمان پرورشی جذب کند که مجوز این کار را به وزیر ندادند. دولت باید ۱۶۰۰ میلیارد به آموزش و پرورش می‌داد تا مطالبات فرهنگیان را پرداخت کند و این کار هم انجام نشد و همکاری دولت با بطحایی در شب عید هم همکاری خوبی نبود.

در مقابل، اما دولتی‌ها این نگاه را رد می‌کنند. بر اساس قانون، کسانی که واجد سمت‌های درج شده در قانون انتخابات هستند باید از سمت خود استعفا دهند و این استعفا مورد پذیرش قرار گیرد. وزرا نیز شامل این قانون می‌شوند. دفتر سخنگوی دولت، بعد از ساعت‌ها سکوت درباره اخبار و شایعاتی که به استعفای بطحایی و حتی گمانه‌زنی درباره سرپرست احتمالی و جایگزین وزیر برای معرفی به مجلس مطرح شد، دلیل اصلی استعفا را همان شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفتگو با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک گفت: «روز سه شنبه آقای بطحایی با رئیس دفتر رئیس جمهور تماس گرفتند و از آقای واعظی درخواست کردند تا پایان مدت زمانی که در قانون برای پذیرش استعفا مشخص شده است؛ تا آن زمان رئیس جمهور موافقت خود را اعلام کنند و رئیس جمهور نیز بنا بر درخواست آقای بطحایی با استعفا موافقت کردند».

بطحایی در دوره وزارت خود بی حاشیه نبود. در ابتدا بحث مدارس تیزهوشان را مطرح کرد و بعدها با مافیای کنکور دچار مشکل شد. بحث مشق شب و حضور ناشران آموزشی در دفتر مراجع تا آتش سوزی مدرسه زاهدان و جنجال مدرسه غرب تهران. تغییر در ساختار وزارت آموزش و پرورش و ماجرای کلیپ‌های رقص دانش آموزان با آهنگ ساسی مانکن. همه این‌ها باعث شد که بطحایی نتواند عملکرد خاصی در دوران وزارت خود داشته باشد و مطالبات فرهنگیان و مشکلات آموزش و پرورش همچنان به قوت خود باقی است. نکته جالب اینکه ساسی مانکن در صفحه اینستاگرام خود به استعفای بطحایی اینگونه واکنش نشان داد: «ما با یک آهنگ وزیر رو برکنار می کنیم، شما چطور؟؟؟»


البته دولت روحانی در زمینه آموزش و پرورش عملکرد قابل قبولی ندارد و در مواجهه با وزرای این وزارتخانه نیز عملکرد آن بسیار سوال برانگیز است. در پایان کار علی اصغر فانی به اسم استعفا او از این وزارتخانه خارج شد اما متن نامه او خطاب به حسن روحانی معنای استعفا نمی‌داد. بعید نیست که مشکلات داخلی دولت باعث شده باشد که این دلیل‌تراشی‌ها به وجود بیاید تا به بهانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، بطحایی نیز از کابینه خارج شود.

بطحایی بعد از آخوندی و قاضی زاده هاشمی سومین فردی است که از کابینه دولت خارج می‌شود. در این بین ظریف نیز یک بار استعفا داد و مورد پذیرش قرار نگرفت. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دولت دوازدهم از انسجام و یکدستی که در دولت یازدهم شاهد آن بودیم برخوردار نیست و در درون دولت نیز طیف‌های مختلفی حضور دارند.

از دل وزارت آموزش و پرورش اما خبر قطعی بیرون نمی‌آید. گمانه زنی‌ها اینگونه است که هیچ اطلاع دقیقی از علت استعفای بطحایی وجود ندارد و اکثر معاونین و مشاوران شوکه هستند و کسی خبر قطعی از این ماجرا ندارد.

بطحایی باید پاسخگو باشد

داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در گفتگو با دیدارنیوز درباره غیرعادی بودن استعفای وزیر آموزش و پرورش و کاندیداتوری او برای مجلس اینگونه پاسخ داد: «این موضوع را باید از آقای بطحایی پرسید. اما استعفا و آنچه در متن استعفا آمده واضح است و نمی توان بر مبنای گمانه زنی‌ها حرفی زد».

او همچنین به نگرانی‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد نیز اشاره کرد. بحث رتبه بندی و معوقات فرهنگیان که همواره مورد تاکید نمایندگان و اعضای کمیسیون آموزش بوده است. محمدی به این نکته اشاره کرد که احتمال دارد که این مسائل بر تصمیم بطحایی تاثیر گذاشته باشد اما در نهایت خود او است که باید پاسخگوی این سوالات باشد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، این وعده را داد که کمیسیون ماجرای استعفای بطحایی را قطعا پیگیری خواهد کرد تا زوایای پنهانی اگر وجود دارد روشن شود. محمدی عملکرد بطحایی را در این مدت مثبت ارزیابی کرد و آن نکات ضعفی که وجود دارد مانند بحث رتبه بندی معلمان و مطالبات آنها را بحثی کلان‌تر دانست که فقط در اختیار شخص وزیر نیست و سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور در آن تاثیرگذار‌تر هستند و اگر در این فرآیند، همکاری همه جانبه وجود نداشته باشد وزیر هم نمی‌تواند کار ویژه ای انجام دهد.

داود محمدی این وعده را هم داد که مجلس و کمیسیون آموزش در انتخاب وزیر بعدی آموزش و پرورش سختگیری‌های لازم را مد نظر قرار خواهند داد تا چهره قوی و با سابقه ای برای این وزارتخانه انتخاب شود.


باید منتظر ماند و دید که سهل انگاری دولت روحانی در رابطه با آموزش و پرورش و فرهنگیان ادامه پیدا می‌کند یا این مساله اصلاح می‌شود. گزینه‌های مختلفی برای سرپرستی و معرفی برای وزارتخانه مطرح می‌شوند که همه آنها نا امید کننده هستند. مجتبی زینی وند رئیس فعلی سازمان مدارس غیردولتی گزینه ای است که به عنوان سرپرست مطرح شده ولی آن هم تکذیب شد. چهره‌هایی که مطرح می‌شوند به هیچ وجه در حد و اندازه‌های وزارتخانه مهم آموزش و پرورش نیستند. باید صبر کرد و منتظر ماند و دید که روحانی دست به چه انتخابی می‌زند.
 
منبع: دیدار نیوز
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان