تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

راند آخر رقابت فراکسیونی مجلس دهم/ کمیسیون حساس فرهنگی به اصولگرایان رسید

انتخابات هیات رئیسه کمیسیون‌ها از روز گذشته در حال انجام است. انتخابات ریاست کمیسیون امنیت ملی بین چهار چهره امروز برگزار خواهد شد.

راند آخر در نبردهای فراکسیونی مجلس دهم: لیست امید فراکسیون حساس فرهنگی را به اصولگرایان داد

رویداد۲۴ روز گذشته برخی کمیسیون‌های مجلس، هیات رئیسه خود را برای سال چهارم انتخاب کردند. ریاست کمیسون برنامه و بودجه مانند سال‌های پیش به غلامرضا تاجگردون رسید. احتمالا این تنها فراکسیونی است که اصلاح طلبان از رقابت در آن خیالی آسوده دارند و در سایر فراکسیون‌ها دست بالا با جریان رقیب است.

در انتخاب هیات رئیسه، برخی کمیسیون‌ها اهمیت بیشتری داشتند. یکی از کمیسیون‌های مهم، کمیسیون فرهنگی بود که دو سال اول در دست نیرو‌های جبهه پایداری بود، اما سال سوم احمد مازنی نماینده لیست امید تهران در راس این کمیسیون قرار گرفت. در سال چهارم به نظر می‌رسد اصولگرایان بار دیگر توانستند این کرسی را به دست بگیرند. رئیس کمیسیون فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز خواهد بود.

جمشید جعفرپور به عنوان رئیس و احمد سالک اصفهان به عنوان نایب رئیس اول این کمیسیون جانشین مازنی و ذوالقدر شدند. دوره پیش احد آزادیخواه نماینده تندروی ملایر سخنگوی این کمیسیون بود که این دوره جای خود را به فاطمه ذوالقدر داد.

انتخاب هیئت رئیسه سایر کمیسیون‌ها امروز برگزار می‌شود. در این میان انتخابات یک کمیسیون، حساسیت‌های زیادی را به وجود آورده است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، جایی که ذوالنور، مصطفی کواکبیان، علاالدین بروجردی و حشمت الله فلاحت پیشه برای ریاست آن رقابت می‌کنند.

ذوالنور گزینه اصلی جبهه پایدرای برای ریاست این کمیسیون است و احتمالا ریاست او در کمیسیون، حاشیه‌های زیادی برای دولت روحانی و به خصوص وزارت خارجه ایجاد خواهد کرد. کواکبیان نیز هرچند عضو فراکسیون امید است، اما عموما رفتار فراکسیونی ندارد و خود را در جایگاه رهبری فراکسیون می‌بیند.

علاءالدین بروجردی و حشمت الله فلاحت پیشه هر دو اصولگرای میانه رو به شمار می‌روند. با این حال فلاحت پیشه از سال ۹۲، جز حامیان جدی برجام و سیاست خارجی ایران به شمار می‌رود و از این نظر، حضور یک سال گذشته او در این کمیسیون، تاثیر مستقیمی روی تصویب لوایح FATF داشت. البته ساعتی قبل بعضی رسانه ها نوشتند فلاحت پیشه امسال قصد نامزدی برای ریاست این فراکسیون را ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان