تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
وزارت خارجه آمریکا:

با تبادل کالا‌های غیر تحریمی با ایران مشکلی نداریم

وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که با سازوکار مالی اروپا با ایران که تبادل کالا‌های غیرتحریمی را تسهیل می‌کند، مشکلی ندارد.
با تبادل کالا‌های غیر تحریمی با ایران مشکلی نداریم
رویداد۲۴ مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جدید وزیر امورخارجه آلمان در تهران درباره سازوکار مالی اروپا با ایران گفت: من فکر می‌کنم که وزیر خارجه پیش از این پاسخ را داده است. به‌طور قطع هر سازوکاری برای پرداخت که در آن کالا‌ها و خدماتی تبادل شود که در تحریم‌های آمریکا قرار ندارد، خوب است، اما از هیچ‌گونه سازوکار پرداخت از هر کشوری در جهان که اجازه تجارت و یا تعامل نهاد‌ها و شرکت‌ها با نهاد‌های ایرانی تحت تحریم را می‌دهد، حمایت نخواهد کرد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، اورتاگوس همچنین در پاسخ به سوالی درباره آزادی نزار زاکا شهروند لبنانی- آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود، گفت: ما امیدواریم که گزارش‌ها درباره آزادی او صحت داشته باشد، اما در حال حاضر اطلاع بیشتری در این زمینه ندارم.

این در حالی است که شبکه بلومبرگ به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که واشنگتن در حال بررسی تحریم‌های جدیدی علیه ایران است که ممکن است شرکت ایرانی متناظر با اینستکس را هدف قرار دهد.

به گفته این منبع، اینستکس ایرانی نهادی موازی با بانک مرکزی ایران است که پیش‌تر در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفته بود.

کشور‌های اروپایی چندی پیش به منظور محافظت از تجارت محدود شده خود با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا از ساز و کار مالی ویژه‌ای به نام اینستکس رونمایی کردند که در فرانسه مستقر است و یک شرکت متناظر با خود در ایران دارد. به گزارش بلومبرگ، اگر تحریم‌های جدید آمریکا اعمال شوند، احتمالاً تلاش‌های اروپایی‌ها برای تجارت با ایران از طریق دور زدن استفاده از دلار و نظام مالی آمریکا بیش از پیش با مشکل مواجه خواهند شد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود افزود: چنین اقداماتی باعث گسترده‌تر شدن شکاف بین اروپایی‌ها با دولت ترامپ که معتقد به کمپین فشار حداکثری بر ایران است، خواهد شد.

الی گران‌مایه، از کارشناسان ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: اگر دنبال تحریم اینستکس ایرانی باشید در واقع در تلاش برای کشتن اینستکس هستید. اگر آمریکا این کار را انجام دهد به نظرم حمایت سیاسی بیشتری در اروپا برای مخالفت با اقدامات آمریکا صورت خواهد گرفت.

اگرچه اروپایی‌ها برای راضی ساختن واشنگتن اعلام کرده‌اند که اینستکس تنها محدود به مبادلات کالا‌های بشردوستانه خواهد بود، اما به نظر می‌رسد این تضمین نیز رضایت واشنگتن را جلب نکرده است. بررسی تحریم‌های جدید تنها یک روز پس از آن اعلام شد که هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان برای گفتگو در خصوص چگونگی بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای با مقامات ایرانی روز گذشته به تهران آمد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین دراین نشست خبری با اشاره به تحریم‌‎های روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ۳۹ شرکت زیر شاخه بخش صنایع پتروشیمی ایران با ادعای حمایت از سپاه پاسداران ایران گفت: ما قصد داریم هر شرکتی را که در بخش صنایع پتروشیمی یا بخشی دیگر که برای آن [سپاه پاسداران ایران]تأمین مالی فراهم کند، مورد هدف [تحریم‌ها]قرار دهیم.

اورتاگوس در ادامه تاکید کرد که کارزار فشار حداکثری ادامه دارد و خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که آمریکا با متحدانش در باره تهدید برنامه موشکی ایران و آن‌چه فعالیت‌های تروریستی و ضایع کردن حقوق بشر توسط ایران خواند، اتفاق نظر دارد.

اورتاگوس با نادیده گرفتن این که دولت آمریکا در سال گذشته طی اقدامی یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شده است، گفت: ایران تهدید به تخطی از برخی ممنوعیت‌های مهم برجام کرده است و امروز دوباره آمریکا را تهدید کرده است که به دلیل کارزار فشار حداکثری نمی‌تواند [از ایران]انتظار داشته باشد که ایجاد مشکل نکند.

وی ادعا کرد: تهدید کردن و باج‌خواهی هسته‌ای و ارعاب دیگر ملت‌ها، رفتار معمول حکومت انقلابی در تهران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه ادعا‌های بی اساس خود علیه کشورمان گفت: ممکن است آن‌ها فردا دوباره تهدید کنند که تنگه هرمز را می‌بندند. ما تحت تأثیر قرار نگرفته‌ایم. ایران تنها یک انتخاب دارد؛ یا مانند کشوری عادی رفتار کند یا شاهد فرو ریختن اقتصادش باشد.

اورتاگوس به فرافکنی از اقدامات یک‌جانبه‌ای که موجب تنش‌های اخیر در منطقه و وضعیت نامساعد توافق هسته‌ای شده است، پرداخت و آن چه آن را تهدید اخیر ایران مبنی بر توقف اجرای تعهدات مهم هسته‌ای‌اش در چارچوب برجام می‌خواند را گامی بزرگ در مسیری اشتباه عنوان کرد و گفت: این، بر چالش مداومی که ایران برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند، تاکید دارد. جامعه بین‌المللی باید درباره این مسئله متحد بوده و حکومت ایران را مسئول تهدیدهایش برای گسترش برنامه هسته‌ای این کشور بداند.

وی همچنین تصریح کرد: تنها راه حل، توافقی جدید و بهتر است که در برگیرنده تمام تهدید‌های ایران باشد. همان طور که رئیس جمهور [دونالد ترامپ]و وزیر امور خارجه [مایک پمپئو]گفته‌اند، آماده‌ایم بر اساس درخواست دوازده‌گانه درباره این تهدید‌ها مذاکره کنیم. مقامات ایران می‌دانند که چطور به ما دسترسی پیدا کنند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۷ خرداد در بیانیه‌ای وضع تحریم‌های ظالمانه جدید علیه ایران را اعلام کرد. طبق این بیانیه، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین ۳۹ شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحریم شده‌اند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام تازه آمریکا، آن را به شدت محکوم کرد و آن را مصداق تروریسم اقتصادی و در ادامه خصومت‌های مستمر کاخ سفید علیه ملت ایران دانست.

موسوی افزود: تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود. سیاست فشار حداکثری آمریکا یک سیاست شکست خورده است که بار‌ها توسط رؤسای جمهور پیشین آن کشور امتحان شده بود. این مسیری اشتباه است و دولت آمریکا می‌تواند مطمئن باشد که به هیچ یک از اهداف تعیین شده برای این سیاست نخواهد رسید.

وی ادعا‌های برخی مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران را فریبکارانه، غیرواقعی و صرفاً برای جلب توجه افکار عمومی دانست و افزود: این اقدام ایالات متحده مغایر با اصول و قواعد اساسی روابط و حقوق بین‌الملل و نیز تعهدات بین‌المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی آن را فراهم خواهد آورد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان