تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
دخالت یک نماینده در موضوعی که اصولاً ربطی به وظایف نمایندگی او ندارد و روش ورود نماینده به موضوعی که قانون ‏تشخیص آن را برعهده او نگذاشته است از آخرین تحولاتی است که همه شنوندگان این خبر را با حیرت روبرو می‌کند. به نظر ‏می‌رسد از این پس مدیران کشور را هم باید توسط نمایندگان مجلس منصوب کرد. ‏
رویداد۲۴ این که عملکرد غلط یک نفر را نباید به پای یک مجموعه نوشت موضوعی است که باید مورد توجه همه ما قرار گیرد، اما ‏متاسفانه گاهی افراط در این موضوع که مبادا یک امر استثنایی به پای یک مجموعه نوشته شود باعث می‌شود که موضوع از ‏حالت یک استثنا خارج شده و به یک امر طبیعی بدل شود. ‏
 
به همین دلیل است که نمی‌توان از کنار برخی استثنا‌ها بی تفاوت گذشت. ‏

این که کشور دارای مدیریتی است که توسط قانون اساسی اعتبار یافته است و مردم با رأی خود بر آن مهر تأیید زده‌اند بحثی است ‏که مربوط به فردی خاص نمی‌شود و همه آحاد ملت و مسئولان بر این میثاق ملی مهر التزام زده‌اند و به همین دلیل است که ‏می‌توان در همه موارد استخدامی و انتخاباتی التزام‌ها را دریافت و بر آن اساس بدون چنین التزامی هیچ قدرتی در کشور استوار ‏نمی‌شود. ‏
 
در برخی شهر‌ها ائمه جمعه یا نمایندگان محلی می‌کوشند بر اجرای وظائف نمایندگان دولت در مناطق مختلف تأثیر بگذارند یا ‏برخی نهاد‌ها با اعمال نفوذ نمایندگان خود را در عزل و نصب‌ها بر دولت تحمیل می‌کنند، اما دولت کارآمد نمی‌تواند زیربار چنین ‏دخالت‌هایی برود. ‏

قانون اساسی به عنوان سند میثاق ملی جایگاه قوا را به روشنی بیان می‌کند و جایگاه قوه مقننه را از قوای دیگر مشخص می‌کند. ‏نماینده مجلس جایگاه نظارتی دارد و گرچه گاهی برخی نمایندگان با عبور از مرز جایگاه قانونی‌شان از دولت و قوه قضاییه ‏توقعاتی غیر مشروع پیدا می‌کنند، اما این جایگاه چنان اهمیتی دارد که خود نمایندگان مجلس برای حفظ کلیت نظام و مشروعیت ‏قانون و مجلس از رفتار‌های غیرقانونی برخی نمایندگان زیاده طلب جلوگیری کرده و آن‌ها را سر جایشان می‌نشانند. ‏

این امر نه برای آن است که مدیریت مجلس نگران قوای دیگر باشد بلکه برای دفاع از کلیت مجلس و پرهیز از به فساد کشیده ‏شدن نمایندگان و ایجاد روابط ناشایست با دولت است که می‌تواند سوای ایجاد ویژه خواری، باعث فساد گسترده شود. ‏

خود نمایندگان مجلس با لحاظ این اهمیت و جایگاه و در جهت حفظ شان مجلس در آیین نامه و برخی مصوبات از جایگاه نمایندگی ‏دفاع می‌کنند، اما متاسفانه برخی نمایندگان گاهی از جایگاه قانونی خود عدول می‌کنند و به حریم دستگاه‌های اجرایی وارد می‌شوند. ‏
 
مهره چینی این افراد در دستگاه‌های دولتی می‌تواند بدعتی ناشایست باشد که جایگاه مدیریت اجرایی کشور را خدشه دار می‌کند. ‏مدیری هم که براساس نظر نماینده مجلس کسی را عزل یا نصب کند دیگر پروایی از مجلس ندارد و کار خود را به هر ترتیب ‏ممکن پیش می‌برد. ‏

ماجرای اخیر در ماهشهر از جالب‌ترین و در عین حال نگران کننده‌ترین دخالت‌های غیرمسئولانه یک نماینده در امر ‏اجرایی است. ‏
 
آن گونه که ایرنا گزارش کرده است، با پایان مأموریت آقای عبدالرضا غلامی قرار بود محسن آتش زمزم مأموریت او را برعهده ‏بگیرد، اما باوجود اعلام قبلی و جمع شدن گروهی در مراسم معارفه، با تلاش نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان که با این بهانه که ‏مدیران بومی شایسته‌ای در مجموعه حضور دارند که باید یکی از آن‌ها مدیریت عامل شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع ‏پتروشیمی شود معارفه برگزار نشد! (هرچند ساعتی بعد این مراسم از سوی هلدینگ خلیج فارس برگزار شد) ‏
 
دخالت یک نماینده در موضوعی که اصولاً ربطی به وظایف نمایندگی او ندارد و روش ورود نماینده به موضوعی که قانون ‏تشخیص آن را برعهده او نگذاشته است از آخرین تحولاتی است که همه شنوندگان این خبر را با حیرت روبرو می‌کند. به نظر ‏می‌رسد از این پس مدیران کشور را هم باید توسط نمایندگان مجلس منصوب کرد. ‏
 
چنین موضوعی اهانت به شان نمایندگی از یک طرف و بی حرمتی به قانون اساسی و اصل تفکیک قواست که قانون اساسی بر ‏آن تاکید دارد، زیرا رعایت نکردن اصل تفکیک قوا را منجر به دیکتاتوری می‌داند. ‏
مجلس شورای اسلامی در جهت اعاده حقوق شرعی و جایگاه قانونی خود باید با این عمل خلاف یک نماینده برخورد قانونی کند تا ‏از تکرار چنین اعمالی در آینده جلوگیری شود. ‏
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: