تاریخ انتشار: ۲۲:۵۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
ترامپ:

اگر بتوانیم با ایران کنار بیاییم عالی است

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه درباره ایران اظهارنظر کرد و گفت که اگر کشورش بتواند با ایران کنار بیاید، «عالی» است.

ترامپ: اگر بتوانیم با ایران کنار بیاییم عالی است

رویداد۲۴ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا امروز چهارشنبه گفت در صورتی که این کشور بتواند با ایران کنار بیاید، عالی است. 

ترامپ در ادامه سخنانش در جریان دیدارش با «آندرج دودا»، رئیس‌جمهور لهستان در کاخ سفید گفت: «اگر نتوانیم [با ایران کنار بیاییم] هم عالی است.»

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد ایران در منطقه و دنیا تروریسم به راه انداخته است. او گفت ایران می‌داند برای اینکه بیشتر تحریم نشود بایستی از انجام چه کارهایی خودداری کند. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه سیاست‌های ضد ایرانی امروز چهارشنبه دو فرد و یک شرکت در عراق را به بهانه ارتباط با ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. 

ترامپ شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اعتراف کرده بود که حکومت کشورش با تحریم‌ها معیشت مردم ایران را هدف گرفته است. او در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا به گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با مقام‌های ایران امیدوار است گفت: «امیدوارم درباره ایران همه چیز خوب پیش برود. ایران کشوری است که به خاطر این همه تحریم‌ و مسائل دیگر به کشور کاملاً متفاوتی نسبت به زمانی که من اینجا آمدم، تبدیل شده است.»

او در ادامه تصریح کرد: «ایران کلی مشکلات دارد و من دوست دارم به آنها برای حل این مشکلات کمک کنم. ببینیم چه پیش می‌آید، ولی آنها تورم شدید دارند. پولشان بی‌ارزش شده است. نمی‌شود یک قرص نان خرید. کلی مشکلات در ایران هست و این کشور نسبت به دو سال و نیم پیش خیلی فرق کرده است. حوزه‌های بزرگی تحریم بودند ولی فکر می‌کنم بزرگترین و مهم‌ترین کار وقتی بود که من توافق هسته‌ای ایران را لغو کردم که توافق ناکارآمدی بود.»

بهمن‌ماه سال گذشته هم «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس تلویحاً اعتراف کرده بود که کاخ سفید روی ایجاد آشوب در ایران در نتیجه تحریم‌ها حساب ویژه‌‌ای باز کرده است. وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا خروج از برجام موجب تغییر رفتار ایران شده است یا خیر گفت: «اوضاع برای مردم ایران خیلی بدتر شده و به نظر ما این به خیزش مردم ایران و تغییر رفتار رژیم منجر می‌شود.»

غیر از این گفته‌های صریح برخی رفتار‌های دولت آمریکا هم گویای واقعیت‌هایی در زمینه تحریم‌ها است. به عنوان مثال،   کاخ سفید در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چندین بیانیه به طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار می‌داد.

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند. 

تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی به مخالفت با آن برخاسته‌ است. 

دولت ترامپ ادعا می‌کند هدف از تحریم‌ها آوردن ایران پای میز مذاکره است، اما روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد پیشنهادهای ترامپ برای مذاکره با ایران جدی نیست و او قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد؛ بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ‌ یک را داشته باشد. 

آمریکا ۲۰۰۰ نیرو به لهستان می‌فرستد 

ترامپ در اظهاراتش شامگاه چهارشنبه از قصدش برای اعزام ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی به لهستان خبر داد. او گفت که قصد دارد این نیروها را از آلمان به لهستان بفرسد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا دولت او قصد اعزام نظامیان بیشتر به لهستان دارد گفت: «داریم درباره آن صحبت می‌کنیم.»

پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند ترامپ به دنبال گسترش حضور نظای خود در لهستان است و در این راستا قصد دارد علاوه بر اعزام نظامیان جدید اقدام به استقرار پایگاه‌های دائمی در این کشور کند. 

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان