تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
محمد جواد حق شناس:

ناجا حق مخالفت با طرح زیست شبانه را ندارد/ دوران پیش از مشروطه نیست که در امور سایرنهاد‌ها دخالت می‌کنید

حق شناس عضو شورای شهر تهران می‌گوید ناجا اجازه و حق دخالت در تصمیمات شورای شهر را ندارد و این نهاد اجرایی صرفا مسئول اجرای طرح‌ها و برقراری نظم و امنیت است و نمی‌تواند در رابطه با طرح‌هایی مانند طرح زیست شبانه مخالفت کند.
ناجا حق مخالفت با طرح زیست شبانه را ندارد/ دوران پیش از مشروطه نیست که در امور سایرنهاد‌ها دخالت می‌کنید
رویداد۲۴ «حیات شبانه را قبول نداریم، این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست و زیر بار آن نخواهیم رفت.» این سخنان سردار سلیمانی جانشنی فرمانده ناجا است. گویی بحث زیست شبانه و حواشی آن تمامی ندارد، شورای شهر که مسئول تصمیم گیری و قانون گذاری در این رابطه است، تصمیمات خود را گرفته، اما برخی از نهاد‌ها که وظیفه اجرایی کردن این مصوبات را دارند نه تنها قوانین را اجرایی نمی‌کنند بلکه اعلام می‌کنند اجازه اجرایی شدن را هم نمی‌دهند.

پیش از این هم فرمانداری تهران مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود، در صورتی که این نهاد‌ها بر اساس قانون صرفا می‌توانند مشکلات و موانع احتمالی یا ایرادات قانونی طرح را عنوان کنند و از ورود به نحوه تصمیم سازی شورا منع شده اند.

در همین رابطه محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با جامعه ایرانی با اشاره به واکنش جانشین ناجا مبنی بر اینکه اجازه زیست شبانه را نمی‌دهیم، گفت: به نظرم افرادی که این قبیل نظرات را مطرح می‌کنند باید اول بدانند که اصلا حیات شبانه چیست و بعد به مخالفت با آن به بپردازند. معتقدم کسانی که در این خصوص سخنرانی و مخالفت می‌کنند، هیچ استدلال منطقی ندارند. اعلام کرده بودند ما زیر بار این موضوع نمی‌رویم و حتی در اروپا هم چنین موضوعی وجود ندارد و به نظر می‌رسد برای این افراد حیات شبانه به عنوان یک امر منکر تلقی شده است که متاسفانه اتفاق بسیار بدی است. از آن بدتر اینکه نهادی چنین مخالفتی را اعلام می‌کند که به هیچ عنوان ارتباطی با این موضوع ندارد. ما باید متوجه باشیم که در حوزه‌های تصمیم گیری، نهاد‌های تصمیم ساز و نهاد‌های مجری و اجرا کننده داریم و نهاد مجری باید شان و جایگاه خود را بداند و حق ندارد که بخواهد چنین سخنانی را مطرح کند.

حق شناس ادامه داد: اولین چالشی که ما با این دوستان داریم این است که اصلا آیا قانون به آن‌ها چنین اجازه‌ای برای دخالت و مخالفت داده است یا نه؟ این اتفاق مانند این است که پلیس بگوید من اجازه نمی‌دهم مجلس فلان قانون را وضع کند! باید بدانیم اصلا وظیفه مجلس قانون گذاری و تصمیم گیری است و نهاد‌های دیگر اجازه دخالت در این مسئله را ندارند. شورای شهر جایگاه تقنین و قانون گذاری را در حوزه شهری دارد و بر اساس قاعده سایر ارکان نیز وظایف خود را دارند و اینگونه نیست که نهادی در کار و وظیفه نهاد دیگری دخالت کند و بگوید ما اجازه نمی‌دهیم! دوره این رفتار‌ها گذشته و شاید برای دوران پیش از صدور فرمان مشروطیت باشد. اگر در دوره ناصرالدین شاه چنین سخنی گفته می‌شود قبول می‌کردیم، اما نمی‌شود در دوره‌ای که ما نهاد‌های تصمیم ساز مانند مجلس و شورای شهر را داریم، شورایی که نمایندگان آن بیش از ۲۶ میلیون از رای مردم را به دست آوردند، چنین مباحثی مطرح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه افراد به عنوان شهروند و یا نهاد‌های مجری می‌توانند بگویند ما برای اجرای طرح به طور مثال با پنین مشکلات و موانعی روبه رو هستیم، تصریح کرد: نهاد مجری نمی‌تواند مخالفتی داشته باشد و ما انتظار داریم اگر می‌خواهند سخنی بگویند، موانع و مشکلات را مطرح کنند نه اینکه بگویند ما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهیم. ما روابط خوبی را با پلیس تهران داریم و اخیرا با سردار رحیمی صحبت‌هایی را داشتیم، ایشان خوشبختانه شهر را به خوبی می‌شناسد و انتظار داشتیم اگر مانع و تبعاتی وجود دارد ایشان سخنرانی کرده و آن‌ها را مطرح کند، اما ما تاکنون چنین سخنانی را از ایشان نشنیده‌ایم.

محمدجواد حق شناس ادامه داد: ما انتظار چنین موضع گیری‌ها را نداریم. من معتقدم که نهاد‌هایی که مخالفت می‌کنند در فهم این اصل موضوع دچار مشکل شده اند. به طور مثال بحث برداشتن طرح زوج و فرد تصویب می‌شود، نیروی انتظامی باید تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این طرح را ترتیب دهد، نه اینکه بگوید شورا اجازه تصویب چنین طرحی را دارد یا ندارد، زیرا نهاد مجری است و قانون نیز به او چنین حقی را نداده است و وظیفه اش صرفا اجرای قوانین و مصوبات است.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان