تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

فعالان سیاسی نگران وضعیت زندانیان سیاسی/ کهریزک تکرار شده است؟

علیرضا شیر محمدعلی زندانی سیاسی که به جرم اهانت مقامات جمهوری اسلامی در فضای مجازی به حبس محکوم شده بود، در روز‌های گذشته به ضرب ۳۰ چاقو در سلولش به قتل رسید.

اعتراض فعالان فضای مجازی از وضعیت زندانیان سیاسی/

رویداد۲۴ روز جمعه مسجد سید الشهدای خیابان رجایی نازی آباد، میزبان مراسم ختم یکی از جوانان محل بود؛ جوانی با نام علیرضا شیر محمدعلی که گفته می‌شود در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ شناسایی و بازداشت شده بود و در زندان توسط زندانیان دیگر به قتل رسید.

آفتاب نیوز بعد از تشییع جنازه او نوشته بود علیرضا شیر محمدعلی به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود و دوره حبس خود را در زندان فشافویه می‌گذراند.

محمدهادی عرفانیان وکیل شیر محمدعلی گفته مرحوم شیرمحمدعلی حضور داشت یک سلول بوده که دو قاتل داخل آن بودند و همیشه در آن بسته بوده است، اما آن شب آن دو نفر آقای شیرمحمدعلی را به داخل سلول کشیدند و ایشان را به قتل رساندند اما معمولاً وقتی درگیری می‌شود یکی دو ضربه می‌زنند، ولی وارد کردن ۳۰ یا ۴۰ ضربه عجیب است.

در میان شخصیت‌های سیاسی ایران، مصطفی کواکبیان به این قتل واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت «این روز‌ها برای قوه قضائیه در زمینه آزادی جاسوس لبنانی، قتل شیر محمدعلی، زندانی شدن عضو شورای شهر شیراز، موضوع املاک نجومی و... سخن بسیار است؛ اما ابلاغ آیین نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات براساس اصل۱۴۲ بارقه‌ای از امید جهت اصلاحات قضایی به وجود می‌آورد. به شرط اجرای قانون با بیطرفی کامل»

مهمترین واکنش البته به علی مطهری بود که گفت: «زندان سیاسی را نباید در بند تبهکاران، دزدان و قاتلان و قاچاقچیان قرار دهند تا چنین اتفاقی بیفتد. گاهی برای تنبیه متهمان سیاسی این کار را می‌کنند که کار بسیار بدی است و در واقع شبیه اقدامی است که در کهریزک انجام شده و بچه‌های جوان را در سال ۸۸ به زندان کهریزک که جای لات‌ها و قاچاقچیان بود منتقل کردند که آسیب‌های جدی دیدند.»

نزدیکان شیر محمدعلی گفته‌اند او پیش از این اعلام کرده که جانش در زندان در خطر است. گفته شده شیر محمدعلی در اعتراض به رعایت نشدن قانون اصل تفکیک جرایم و برای انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود اما پس از قول پیگیری مسئولان اعتصاب خود شکست، با اینهمه مراحل انتقال او به قسمت زندانیان سیاسی انجام نشد. شاید به همین دلیل بود که علی مطهری از ورود کمیسیون امنیت ملی به پرونده قتل علیرضا شیر محمدعلی خبر داده است.

فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند؛ حسین نورانی نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت نوشت «‏قتل ‎شیر محمدعلی نتیجه عدم رعایت آیین‌نامه سازمان زندان‌ها برای اصل تفکیک جرایم است؛ موضوعی که بار‌ها توسط ‎زندانیان سیاسی در سال‌های گذشته پی‌گیری شده و هیچ جوابی نگرفته‌اند. امیدواریم که شاهد محاکمه این مسئولان باشیم.»

امیرعلی صفا فعال اصولگرا نیز در صفحه توییتر خود نوشت «دو روز است که می‌خواهم از کنار موضوع بگذرم، ولی نمی‌شود. سازمان زندان‌ها باید شفاف توضیح بدهد ماجرای کشته شدن یک جوان ۲۱ ساله به علت نگهداری کنار اشرار چه بوده است؟ با مسئولان دخیل در این تصمیم‌گیری چه برخوردی شده و برای پیشگیری از تکرار این وقایع چه می‌کنند؟ لطفا یکی حرف بزند.»

ضیا نبوی زیر توییت صفا خاطراتی از وضعیت نامطلوب زندان اهواز نوشته است و توضیح داده که چگونه برخی مسئولان زندان، مسئولان قضایی را فریب داده‌اند.

همزمان با این قتل از اصفهان خبر‌های خوبی به گوش نمی‌رسد؛ ‏کانال امتداد گزارش داده که ‎علی معینی فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیر جوان شهرداری اصفهان که به یک سال حبس محکوم شده برای بار دوم از زندانی به زندان دیگر منتقل شده است. علی از ابتدای حبس تا به حال ۳ زندان را تجربه کرده. او مسئول پخش عمومی مسابقات تیم ملی فوتبال در پارک صفه اصفهان بود.

یکی از دوستان علی معینی می‌گوید در زندان جدید او اجازه مطالعه ندارد و باید بلوک سیمانی بسازد. احسان بداغی روزنامه نگار در صفحه توییتر خود مدعی شده که ‎«علی معینی برای بار سوم در ۴ ماه گذشته در اصفهان از زندانی به زندان دیگر منتقل شد. این بار زندان ویلاشهر؛ جایی شبیه اردوگاه ‎کار اجباری که گویا باید روز‌ها فعالیت‌هایی مثل بلوک‌زنی انجام دهد و شب‌ها هم در سوله‌ای ۵٠٠ نفره و بدون اتاق سرکند. البته جرم او فساد واختلاس نیست، سیاسی است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
طفلک این جوان ۲۱ ساله خدا به مادرش صبر بده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان