تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
لاریجانی:

تحریم‌ها فرصتی برای توجه به ظرفیت‌های داخلی ایجاد کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها فرصتی برای توجه به داشته های داخلی ایجاد کرده است، گفت: باید ضمانت‌هایی برای صادرات تولیدات حوزه فناوری کشور وجود داشته باشد.

تحریم‌ها فرصتی برای توجه به ظرفیت‌های داخلی ایجاد کرد

رویداد۲۴ علی لاریجانی در نشست مدیران و کارمندان شرکت های دانش بنیان و استارت آپی که عصر امروز (شنبه ۲۵ خرداد) در سالن مجتمع تجاری سازی و فن بازار پارک فناوری پردیس برگزار شده بود، با ابراز خرسندی از مشاهده تلاش صورت گرفته در بخش فناوری گفت: پیش از این نیز در جریان پیشرفت های شما قرار داشتیم و گزارش هایی توسط صفاری درخصوص پیشرفت جوانان فناور ارائه شده بود، اما مشکلات کشور و بهم پیچیدگی های وضعیت ما مجالی ایجاد نکرده بود تا اینکه امروز توانستیم از نزدیک این محیط پرنشاط و فناورانه را مشاهده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به جوانان فناور حاضر در نشست ادامه داد: این جزء کارهای بدیع کشور است که در آستانه جهش های بزرگ هستید و تحریم ها هم به شما کمک کرد تا وزارتخانه ها دست و دلبازانه از خارج جنس نخرند و رویکردشان حمایت از شما باشد.

وی تصریح کرد: تردید نکنید در کشور اراده و سمت گیری به سوی کمک به شما است، چه در بخش قانونگذاری، چه بودجه ریزی یا اجرا، نگاه ها به سمت کارها و توانایی های شماست.

مجلس آماده همکاری برای رفع دست اندازهای موجود در مسیر نخبگان است

لاریجانی خطاب به نخبگان کشور یادآور شد: مأیوس نباشید، ممکن است سیستم دیوانی کشور دست انداز داشته باشد، اما باید روحیه شما استوار باشد، بنابراین می توانید به مجلس پیشنهاد دهید که چطور این دست اندازها را از مسیر شما بردارد.

وی بیان کرد: اراده ها در بخش های مختلف با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به سمت کمک به نخبگان است، ضمن اینکه یکی از مسائل در این بخش به قانونی باز می گردد که حدود ۱۰ سال از زمان تصویب آن گذشته و ممکن است ملاحظاتی در اجرا پیدا کرده باشیم که اگر برخی از مواد آن اصلاح شود به نفع این محیط کسب و کار فناورانه است، بنابراین می توانید تیمی را برای بررسی این موضوع قرار دهید که به طور قطع از آن استقبال خواهیم کرد، چرا که می توان این قانون را به گونه ای تغییر داد که به نفع محیط کسب و کار باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان درخصوص پیشنهاد رئیس پارک فناوری پردیس مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اظهار داشت: نمی دانم چه خاصیتی در ایجاد منطقه ویژه وجود دارد، چرا که تصویب آن با مشکلاتی همراه است و باید دولت برای آن لایحه بنویسد و به مجلس ارائه دهد تا تصویب شود، بنابراین برای سهولت کار شما پیشنهاد می کنم منافعی که در منطقه ویژه وجود دارد مثل معافیت مالیاتی که در R&D آن را داشتید، پیشنهاد دهید تا در قانون مالیات بر ارزش افزوده لحاظ کنیم، چرا که در وقت طلایی این پیشنهاد قرار دارید، به این دلیل که کلیات آن به تصویب رسیده و جزئیات آن در کمیسیون در حال بررسی است، نکته ای که درباره منطقه ویژه مدنظر دارید در آن تعبیه کنید که به طور قطع سریعتر به نتیجه خواهید رسید.

لاریجانی در ادامه به ستاری پیشنهاد داد که برای بررسی این موضوع نیز تیمی تشکیل دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت توجه به صادرات محصولات حوزه فناوری خاطرنشان کرد: علی القاعده باید ضمانت هایی برای آن وجود داشته باشد، به همین دلیل اگر روی صندوق ضمانت صادرات کار کنید، آنها هم می توانند پوششی برای حمایت از شما ایجاد کنند، ضمن اینکه اگر مشکلی در این بخش وجود داشت، مجلس این آمادگی را دارد که آن را رفع کند.

وی در پاسخ به اظهارنظر یکی از مدیران شرکت های دانش بنیان مبنی بر اینکه بودجه تخصیص یافته به حوزه فناوری صفر درصد بوده است، یادآور شد: مجلس ۷۰ میلیون یورو برای حوزه فناوری تصویب کرد که باید سهمی از آن به پارک فناوری پردیس اختصاص داده شود تا نگرانی ها در این مورد برطرف شود، ضمن اینکه در مجلس با وجود اینکه برای برداشت از صندوق توسعه ملی تا حدودی ملاحظاتی وجود دارد، چرا که مخالف این هستیم که از اعتبارات آنکه به بخش خصوص اختصاص دارد، نباید به بخش دولتی اختصاص یابد، اما هر سال سهمی از آن را به معاونت فناوری اختصاص می دهیم، بنابراین صندوقی که از این طریق برای شما ایجاد شده است، می تواند پشتیبان حوزه فناوری باشد.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد که به رغم وجود محدودیت های مالی مجلس از این آمادگی برخوردار است که از صندوق توسعه، سهمی را برای کمک به حوزه فناوری کشور اختصاص دهد.

رئیس قوه مقننه کشورمان خطاب به مدیران شرکت های دانش بنیان گفت: در حوزه قانونگذاری پیشنهادی را مطرح کردید مبنی بر اینکه سیستمی برای کمک به مجلس ایجاد کرده اید که از آن استقبال می کنیم، بنابراین در این مورد پروپوزالی ارائه دهید تا کار را فراگیر کند و در این رابطه از نظر و حمایت مردمی نیز استفاده شود.

لاریجانی در توصیه به مدیران شرکت های دانش بنیان تاکید کرد: تحریم ها برای کشور خوب نیست، اما تمام آن نیز خسارت نبوده و منافعی را برای کشور به همراه داشته است، چرا که ما در پی آن تمام راه هایی که فشارهای ناشی از تحریم ها را کاهش دهد، دنبال خواهیم کرد، ضمن اینکه شرایطی فراهم کرده است تا رویکرد درونی برای توجه به آورده های داخلی کشور اعم از نیروی انسانی و منابع طبیعی باشد، کما اینکه اگر در سال های گذشته به این مهم توجه می شد، در شرایط کنونی در مضیقه نبودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نخبگان حاضر در جلسه افزود: شما نیروی فعال کشور هستید و امید است در این عرصه فعال شوید، ضمن اینکه اگر در قوانین کسب و کار موانعی وجود دارد، آن را تبیین و به مجلس دهید، چه در حوزه قانونگذاری، چه مقررات مربوط به دولت، در آن ورود کرده و امور را برای شما سهل خواهیم کرد.

کاتالیست ها یکی از مشکلات مهم کشور است

وی اظهار داشت: شما هم باید آستین ها را بالا بزنید، در بخش هایی که کشور با نقص های مهمی مواجه است، کمک کنید، فکر و همت خود را متمرکز کنید، کما اینکه کاتالیست ها یکی از این مشکلات موجود بوده که به آن اشاره کردید، بنابراین با توجه به اینکه در این حوزه کار کرده اید و توفیقاتی به دست آورده اید، ما هم از شما حمایت می کنیم و اگر بخش های دولتی هم پشتیبان شما نباشند، ما حمایت از شما را سرخط می آوریم. قانون نیز اینگونه است که اگر تولید داخلی وجود دارد نباید به سمت واردات کالاهای خارجی بروید، چرا که در این صورت تخلف کرده اید، بنابراین در این زمینه اولویت ها را در نظر بگیرید.

لاریجانی با اشاره به حوزه هایی که در آنها می توان از تولیدات فناورانه استفاده کرد، بیان کرد: هم اکنون می توان در حوزه هایی همچون تولید قطعات خودرو از کمک شما بهره مند شد، کما اینکه با وجود تولید بخش اعظمی از قطعات مورد نیاز این بخش، تعداد محدودی از قطعات حلقه مفقوده کشور شده است که باید روی آن فکر کنید تا زمین گیر نباشد. همچنین در حوزه تولید دارو که ۹۷ درصد آن در داخل کشور تولید می شود، همان ۳ درصد واردات دارو حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه روی دوش کشور می گذارد، بنابراین می توانید روی این بخش فعال شده و برای آن وقت بگذارید و از وزارت بهداشت و درمان لیست این نوع داروها را بخواهید تا با همتی که دارید بتوانید آنها را تولید کنید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور در ادامه با تاکید بر اینکه تجهیزات تولید شده در داخل نباید وارد شود، یادآور شد که این موضوع را پیگیری خواهم کرد تا دولت در این حوزه از شرکت های دانش بنیانی که اقدام به تولید کالاهای اساسی می کنند، حمایت کند.

وی ادامه داد: شما می توانید لیست این نوع کالاها را از وزارتخانه های مختلف بخواهید، کما اینکه وزیر بهداشت و درمان علاقمند به تولید کالاهای ضروری در داخل کشور است، همچنین می توان در حوزه های صنعت و معدن و کشاورزی نیز به این طریق فعالیت کرد تا واردات این نوع کالاها را بتوانیم کاهش دهیم، ضمن اینکه هم استقلال ایجاد شده ناشی از این اقدام ارزشمند است، بنابراین از آن استقبال می کنیم چرا که برای کشور عزت به همراه می آورد.

لاریجانی افزود: ما باید قبول کنیم بعد از جنگ توجه به شرایط کشور کمتر بود و این درحالی است که باید روی استقلال درونی کشور تمرکز می کردیم، اما در شرایط کنونی نیز بخش زیادی از نیروی انسانی جوان آمادگی دارند که توانسته اید تقریباً زیرساخت ها را برای ایجاد فضای معقول و سنجیده در جهت رونق کسب و کار فراهم کنید، از سوی دیگر باید درخواست های دستگاه های مختلف در این حوزه را نیز مورد توجه قرار دهید و پل ارتباطی را برقرار کنید تا اطلاعات دقیقی متناسب با نیاز بخش های تولیدی کشور در این حوزه به دست آورید.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر در این مسیر نیاز به حمایت مالی داشتید، از طریق صندوق انجام می دهیم و اگر کاستی وجود داشت از شما با پشتیبانی مالی حمایت می کنیم، ضمن اینکه مشکل اصلی در این مورد منابع مالی نیست، بلکه ارتباطات است که باید به وجود آید، بنابراین به وزرا توصیه می کنیم که سازوکاری برای آن فراهم کنند.

ما از معادن بهره لازم را نبرده ایم

وی بیان کرد: ما در حوزه های بهداشت و درمان، همچنین نفت و گاز که از اهمیت بسزایی برخوردار است، از شما پشتیبانی می کنیم چرا که ما کشوری نفت و گازی هستیم و باید صنعت مهمی در این حوزه ایجاد کنیم تا بخش اعظمی از منابع انسانی به این سمت معطوف شود. از سوی دیگر از معادن بهره لازم را نبرده ایم، به همین دلیل قانون لازم برای گسترش استفاده از معادن را ایجاد کردیم و در استان ها هم شرایطی را فراهم کردیم که دراین مورد تصمیم گیری کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید در حوزه کشاورزی و استفاده از امکانات موجود تلاش شود، گفت: تردید نکنید ما این نیروی خلاق را ارج می نهیم و چه در حوزه قانونگذاری و چه سرمایه گذاری از شما حمایت می کنیم و امیدواریم در حوزه تولید گام موثری بردارید، ضمن اینکه سال آینده سال پرتوفیقی برای شما خواهد بود.

نظرات شما
پیشخوان