تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
القدس العربی:

آمریکا به سه دلیل وارد جنگ با ایران نخواهد شد

القدس العربی در گزارشی به بررسی روابط ایران و آمریکا پرداخت و به سه دلیل احتمال اقدام نظامی واشنگتن علیه تهران را بعید دانست.

آمریکا به سه دلیل وارد جنگ با ایران نخواهد شد

رویداد۲۴ روزنامه القدس العربی چاپ لندن در یادداشتی نوشت: تاکنون هیچ یک از اقدامات تحریک آمیز و خرابکارانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باعث وقوع جنگ علیه ایران و هم‌پیمانان این کشور در محور مقاومت نشده است. درست است که ترامپ احمق است، اما تا این اندازه کودن نیست که به فکر منافع سیاسی شخصی خود و همچنین منافع اقتصادی آمریکا و هم‌پیمانان این کشور نباشد. اقدامات فعلی ترامپ برای رسیدن به یک هدف مشخص صورت می‌گیرد اینکه ایران بر سر میز مذاکرات بنشیند.

در ادامه آمده است: ایران تسلیم فشار‌های ترامپ نخواهد شد. این کشور در چهل سال گذشته تسلیم فشار‌های روسای جمهور سابق آمریکا نشد و اینک می‌تواند با شدیدترین و بدترین تحریم‌های اقتصادی و محاصره در طول تاریخ معاصر مقابله کند. ترامپ، معاونان و متحدان وی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین (صهیونیست‌ها) و برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند، آن‌ها همچنان امیدوارند دیر یا زود، فشار‌های سیاسی و اقتصادی و ترس از جنگ، تهران را تضعیف کند. به رغم همه اقدامات تهاجمی روز افزون علیه ایران، حمله به این کشور و متحدان آن به سه علت مهم بعید است.

نخست اینکه ترامپ قصد دارد برای تصدی یک دوره دیگر ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات شرکت کند. عاقلانه نیست کسی با چنین تمایلاتی، وارد جنگ شدیدی شود که وی و دیگر مقامات دولتش می‌دانند باعث نابودی شدید پایگاه‌ها و منافع این کشور در غرب آسیا از سواحل دریای عمان و دریای عرب تا سواحل دریای مدیترانه خواهد شد و شاید به همین علت سخنگوی فرماندهی منطقه‌ای ارتش آمریکا می‌گوید به نفع آمریکا نیست وارد جنگ علیه ایران شود.

دوم اینکه مقامات سیاسی و نظامی صهیونیست می‌دانند ایران و هم‌پیمانان این کشور، سوریه و حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه، قادر هستند تلفات و خسارات مالی سنگینی به آن‌ها وارد کنند. آن‌ها می‌دانند دشمن مقتدر از ضعف آن‌ها در جبهه داخلی بویژه منطقه ساحلی «غوش دان» به طول ۹۰ کیلومتر بین شهر‌های اشغالی یافا و حیفا و عرض ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر بین دریای مدیترانه و کرانه باختری باخبر است. یک سوم شهرها، کارخانه‌های جنگی، نیروگاه‌های برق، ایستگاه‌های راه آهن، دانشگاه ها، موسسات علمی و نیمی از جمعیت صهیونیست‌ها یعنی سه میلیون نفر در این منطقه حضور دارند و دشمنان اسرائیل با موشک‌های نقطه زن خود قادرند بیش از یک سوم جمعیت و ساختار‌های زیربنایی این رژیم را نابود کنند.

سوم اینکه ایران دارای توانمندی‌های گسترده صنعتی و فناوری برای تولید موشک‌های دوربرد نقطه زن با برد ۲۰۰۰ کیلومتر است به طوری که این موشک‌ها قادرند پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس و همچنین تاسیسات تولید و صدور نفت در عربستان، امارات و بحرین را نابود کنند. 

همه این حقایق و ملاحظات می‌تواند ترامپ و تیم وی بویژه تیم نظامی او را از توسل به جنگ علیه ایران بازدارد خصوصا اینکه تلفات و خسارات ناشی از این جنگ چند برابر بیشتر از جنگ‌های مشابه خواهد بود. البته خودداری ترامپ و متحدان وی از جنگ به معنای خودداری آن‌ها از پیگیری اقدامات کنونی در چارچوب جنگ نرم همچون محاصره، تحریم‌های اقتصادی، فتنه‌های طائفه‌ای و مذهبی، عملیات تروریستی توسط مزدوران داخلی و همچنین جنگ تجاری که باعث ایجاد خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود نخواهد بود.

خلاصه اینکه، بازی زورآزمایی به شدت و بین اردوگاه آمریکا و هم‌پیمانان این کشور از یک سو و اردوگاه ایران و هم‌پیمانان و دوستان این کشور از سوی دیگر که در میان آن‌ها کشور‌های بزرگی، چون چین و روسیه هستند ادامه خواهد یافت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جنگ اقتصادی
نظرات شما
پیشخوان