تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

اشتباهات رایجی که در کمک‌های اولیه مرتکب می‌شوید

از کاری که نباید هنگام خون دماغ شدن انجام دهید تا باور‌های اشتباهی که سوختگی را بدتر می‌کنند، اشتباهات زیادی در زمینه‌ی کمک‌های اولیه وجود دارد که پزشکان توصیه می‌کنند از انجام‌شان خودداری کنید.
اشتباهات رایجی که در کمک‌های اولیه مرتکب می‌شوید
رویداد۲۴ چند اشتباه رایج هنگام بروز آسیب که نباید آن ها را انجام دهید:
 
سرتان را هنگام خونریزی بینی عقب نگه می‌دارید

هرگز این کار را نکنید، چون باعث می‌شود خون به پشت حلق‌تان برود. عقب نگه داشتن سر هنگام خونریزی بینی که یک توصیه‌ی اشتباه قدیمی است، خونریزی را کنترل نمی‌کند و می‌تواند باعث شود خون بالا بیاورید.

چه باید کرد: به جلو خم شوید و پُل بینی را فشار دهید. بیشتر خونریزی‌های بینی که رایج‌اند و می‌توانند توسط آلرژی یا خشکی هوا ایجاد شوند، در عرض ۱۰ دقیقه رفع می‌شوند. اگر خونریزی بینی‌تان بیشتر طول کشید، سوراخ‌های بینی را با تامپون بینی یا همان فتیله ببندید و به پزشک مراجعه کنید.

کره یا یخ روی سوختگی می‌گذارید

این توصیه قدیمی هم نادرست است. سایر اشتباهات در مورد سوختگی نیز شامل گذاشتن خمیر دندان یا کره کاکائو روی ناحیه سوختگی می‌شود. گاهی وقتی این راهکار‌های خانگی فورا به کار برده می‌شوند، در واقع می‌توانند گرما را در ناحیه‌ی سوخته گیر بیندازند و شرایط را بدتر کنند. فریز کردن بافت سوخته با یخ نیز فایده‌ای ندارد. هدف این است که دمای ناحیه‌ی سوخته به دمای نرمال برگردد و یخ می‌تواند پوست را بیش از اندازه سرد کند.

چه باید کرد: چند دقیقه ناحیه سوخته را زیر آب سرد (نه خیلی یخ) بگیرید و سپس روی آن را با پارچه‌ی توری خشک و تمیز بپوشانید و به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنید.

حرکت دادن مصدومی که آسیب جدی دیده

اگر برای‌تان پیش آمده که اول از همه در صحنه‌ی یک تصادف بد یا یک آسیب ورزشی جدی حاضر شوید، شاید وسوسه شده باشید که سعی کنید فرد مصدوم را حرکت دهید تا مطمئن شوید که حالش خوب است، این کار را نکنید، چون ممکن است یک آسیب جدی نخاعی دیده باشد و هر حرکتی منجر به آسیب نورولوژیکی دائمی یا فلج او شود. تنها زمانی که حرکت دادن مصدوم ایرادی ندارد زمانی است که خطری دیگر او را تهدید می‌کند مثلا آتش سوزی، انفجار و یا ریزش ساختمان.

چه باید کرد: اورژانس خبر کنید. وقتی احتمال آسیب نخاعی وجود دارد، بهترین کار این است که فورا اورژانس را خبر کنید تا هر چه سریع‌تر فرد را به یک مرکز پزشکی برسانند.

تُف کردن روی زخم

شاید شنیده باشید که بزاق دهان، میکروب‌ها را از بین می‌برد، اما بیشتر عکس این حالت است. دهان، مکان تعداد زیادی از باکتری‌های بالقوه مضر است که می‌توانند سبب عفونت زخم شوند. ضمنا زخم را به هیچ عنوان در آب رودخانه یا جوی شستشو ندهید، چون می‌تواند عفونت باکتریایی یا انگلی ایجاد کند.

چه باید کرد: زخم را با آب شیر یا محلول استریل آب‌نمک شستشو دهید. هر وقت به سفر می‌روید محلول استریل آب‌نمک در جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌تان داشته باشید.

از بنادریل برای واکنش شدید آلرژیک استفاده می‌کنید

این هم اشتباهی است که می‌تواند عواقب کُشنده‌ای داشته باشد. بنادریل به ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا اثر کند و این مدت زمان زیادی برای کسی است که دچار شوک آنافیلاکتیک شده. شوک آنافیلاکتیک یک فوریت خطرناک است و فورا باید اپی نفرین تزریق شود. مطالعه‌ای اخیر دریافته در بسیاری از موارد شوک آنافیلاکتیک، به فرد اپی نفرین تزریق نمی‌شود و بین عدم تزریق اپی نفرین یا تاخیر در تزریق آن، و مرگ بیمار ارتباط وجود دارد.

چه باید کرد: در استفاده از اپی نفرین تردید نکنید. اگر بیمار دچار خس خس سینه یا تنگی نفس، تورم لب‌ها یا اطراف چشم‌ها و یا کهیر‌هایی است که ناگهانی و سریع ظاهر شده‌اند، پس حتما باید هر چه زودتر اپی نفرین تزریق شود و بیمار فورا به بیمارستان منتقل شود. اگر آلرژی غذایی یا هر آلرژی شدید دیگری دارید (مثلا به زهر حشرات) پس باید همیشه اپی نفرین با خود همراه داشته باشید. بعضی از متخصصین آلرژی به بیماران توصیه می‌کنند هر چه زودتر و به محض مشاهده‌ی حتی یک علامت و یا حتی اگر می‌دانند با آلرژن تماس پیدا کرده اند از اپی نفرین استفاده کنند.

دندانی را که از دهان بیرون افتاده می‌شویید

بیشتر ما نمی‌دانیم وقتی دندانی می‌شکند چه باید بکنیم. هر چند ممکن است تمیز کردن دندان شکسته فکر خوبی به نظر برسد، اما این کار را نکنید، چون در واقع به دندان آسیب می‌زنید.

چه باید کرد: دندان را در فنجانی از شیر قرار دهید و هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

کنه یا ساس را نگه می‌دارید که به پزشک نشان بدهید

برخلاف باور عمومی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دیگر توصیه نمی‌کند کنه را جهت آزمایش نگه دارید. خیلی از افراد تصور می‌کنند همه‌ی کنه‌ها حامل بیماری لایم هستند و همه‌ی گزیدگی‌ها با کنه نیاز به آنتی بیوتیک دارند، اما این فرضیه‌ها تنها زمانی درست‌اند که کنه گوزنی آلوده شما را نیش زده باشد.

چه باید کرد: کنه را با موچین به طور مستقیم بکشید و از پوست جدا کنید. هرگز از کبریت یا وازلین برای جدا کردن کنه استفاده نکنید. از پزشک‌تان سوال کنید آیا نیازی هست آزمایش خون بدهید یا آنتی بیوتیک مصرف کنید. آیا می‌دانید که هر کسی که دچار بیماری لایم می‌شود لزوما دچار بثور پوستی معروف به چشم گاو نمی‌شود؟ ممکن است دچار بثور پوستی چشم گاو شوید، یا اصلا هیچ بثوری نداشته باشید و یا فقط یک راش ریز و سفت داشته باشید که به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود. خوشبختانه بیشتر افرادی که فورا تحت درمان قرار می‌گیرند کاملا ریکاوری می‌شوند.

کمپرس گرم روی پیچ خوردگی یا شکستگی می‌گذارید

این کار التهاب را تشدید می‌کند. گرما، جریان خون را افزایش می‌دهد که می‌تواند تورم را بدتر کند. گرما برای مشکلاتی مانند اسپاسم‌های کمر مفید است.

چه باید کرد: همیشه در ابتدا از کمپرس سرد استفاده کنید.

سعی می‌کنید جسم خارجی را از چشم خارج کنید

اگر سعی کنید چیزی که در چشم رفته را خارج کنید، زخم بدتر شده و حتی منجر به آسیب دائمی خواهد شد. تنها استثنا زمانی است که یک ماده شیمیایی وارد چشم شده است؛ در این مورد باید چشم را به مدت ۱۵ دقیقه با آب فراوان بشویید.

چه باید کرد: از چشم محافظت کنید. یک کاپ کاغذی روی چشم بگذارید و با چسب محکمش کنید تا چیز دیگری وارد چشم نشود و فورا به پزشک مراجعه کنید.

گاز استریل را از روی زخمی که در حال خونریزی است برمی‌دارید

اگر گاز استریل خیس است، سعی نکنید آن را تعویض کنید. فاکتور‌های انعقاد خون، به سطح زخم می‌آیند تا به توقف خونریزی کمک کنند، برداشتن گاز قبلی می‌تواند این فاکتور‌ها را جدا کند و باعث شود زخم دوباره خونریزی کند.

چه باید کرد: گاز استریل جدید را روی گاز قبلی بگذارید. اگر گاز خودش جدا شد، آن را به زخم فشار دهید تا خونریزی بند بیاید، سپس زخم را شستشو دهید تا دچار عفونت نشود، پماد آنتی بیوتیک بزنید (اگر آلرژی ندارید) و بانداژ کنید.

بعد از تصادف اتومبیل به بیمارستان نمی‌روید

آدرنالین‌تان بسیار بالا رفته است، واکنش جنگ یا گریز می‌تواند در ابتدا درد را پوشش بدهد و شما چیزی حس نکنید. شاید ده دقیقه یا دو ساعت بعد از تصادف طول بکشد تا چیزی احساس کنید. افرادی که سر صحنه‌ی تصادف حاضر می‌شوند لزوما نمی‌توانند خونریزی مغزی یا شکستگی استخوان را تشخیص بدهند.

چه باید کرد: اگر تصادف شدید اتومبیل داشته‌اید، برای چکاپ به بیمارستان بروید، حتی اگر احساس می‌کنید حال‌تان خوب است.

جایی می‌روید که دسترسی تکنیسین اورژانس به شما سخت می‌شود

اگر در حیاط پشتی زنبور نیش‌تان زده و دچار واکنش آلرژیک شدید شده‌اید، همان جا دراز نکشید تا کمک برسد. در رستوران در حال خفه شدن هستید؟ به دستشویی نروید.

هستند افرادی که در اثر خفگی در دستشویی رستوران‌ها مرده‌اند، زیرا نخواسته‌اند مزاحمتی برای سایر افراد در سالن غذاخوری ایجاد کنند. آن‌ها نقش بر زمین شدند و مُردند و هیچکس نفهمید چرا.

چه باید کرد: اگر دچار واکنش آلرژیک شدید یا آسیب جدی شدید، اول اورژانس را خبر کنید، سپس خودتان را به راه ورودی برسانید یا از کسی که با شماست بخواهید آنجا برود تا تکنیسین اوژانس زودتر به شما برسد، به هر حال جایی بمانید که دیگران شما را ببینند.
 
منبع: برترین ها
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سوختگی
نظرات شما
پیشخوان