تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جمعیت سالمندان به هفت درصد جمعیت کل کشور رسیده است/ طب سالمندی در وزارت بهداشت احیا می‌شود

درصد بالایی از سالمندان ایران به عنوان سالمندان موفق شناخته می‌شوند به این معنی که می‌توانند امور خود را پیگیری کنند و نیاز به بستری شدن ندارند. اما افرادی که نیاز به بستری شدن دارند گاهی باید هزینه‌ها سنگینی را تقبل کنند که چاره‌اندیشی برای کم کردن این هزینه‌ها در کنار مراقبت صحیح، موضوع و رسالت وزارت بهداشت و درمان است.

جمعیت سالمندان به هفت درصد جمعیت کل کشور رسیده است/ همراهِ بیمار یک پدیده ناخوشایند در حوزه درمان کشور است

رویداد۲۴ محمد آیتی: یکی از اصلی‌ترین شعار‌های حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲، بهبود اوضاع و احوال بهداشتی و درمانی جامعه بود و از این‌رو زمانی که با اقبال مردم مواجه شد دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی را به عنوان وزیر بهداشت و درمان برگزید تا بتواند با اجرای طرح تحول سلامت رضایت حداکثری را در جامعه ایجاد کند.

اجرای این طرح در شروع کار و حتی یکی، دو سال پس از آن با رضایت جامعه روبرو شد، اما پشت پرده این اتفاق بدهی روزافزونی بود که بر بیمارستان‌ها تحمیل می‌شد. هرچه جلوتر رفتیم شرینی و حلاوت طرح کم و کم‌تر شد تا جایی که در دولت برخی به نحوه اجرای آن اعتراضاتی کردند. همین موضوعات باعث شد تا قاضی‌زاده‌هاشمی از سمت خود استعفا و دکتر نمکی جایگزین وی شود. یکی دیگر از موضوعات مهم حوزه درمان، مراقبت از سلامت جامعه و مخصوصاً قشر سالمند و بهبود شرایط امور پرستاری در کشور است.

در همین خصوص، حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به رویداد۲۴ گفت: بسیاری از امور در برنامه ششم توسعه به وزارت بهداشت و درمان محول شد و اکنون این وزارتخانه باید عملکرد خود را گزارش دهد تا ببینیم چقدر خروجی داشته‌اند. در ادامه اگر این مسیر یک روند مثبت را سپری نکرده باشد باید راهکار‌هایی را ارائه داد تا برنامه ششم توسعه در حوزه بهداشت و درمان محقق شود.

وی افزود: یکی از چالش‌های عمده در کشور ما رسیدگی به بخش سالمندی است. اگر جمعیت سالمندان ایران به ۱۰ درصد کل جمعیت کشور برسد یعنی ما به موفقیت شایانی دست پیدا کردیم، زیرا این آمار نشان خواهد داد که امید به زندگی در ایران بالا رفته است، هرچند این اتفاق افتاده و اکنون این آمار حدود هفت درصد است و ان‌شاالله در آینده نزدیک به این نقطه خواهیم رسید. البته باید توجه داشت که این اتفاق، چالش‌هایی را هم دارد که باید فکر اساسی برای آن شود. زمانی که قشر سالمند در جامعه زیاد شود باید خدمت‌رسانی شایسته‌ای را به سالمندان ارائه داد. بطور مثال فردی که از ۴۰ سالگی گرفتار بیماری دیابت شده اثرات مریضی خود را در سن ۷۰ سالگی بطور کامل کامل حس می‌کند. پس کاملاً روشن است که سالمندان ما نیاز به مراتب بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه دارند و این کار مدیریت دقیق و منظمی را در حوزه بهداشت و درمان می‌طلبد.

نماینده اصفهان تصریح کرد: درصد بالایی از سالمندان ایران به عنوان سالمندان موفق شناخته می‌شوند به این معنی که می‌توانند امور خود را پیگیری کنند و نیاز به بستری شدن ندارند. اما افرادی که نیاز به بستری شدن دارند گاهی باید هزینه‌های سنگینی را تقبل کنند که چاره‌اندیشی برای کم کردن این هزینه‌ها در کنار مراقبت صحیح، موضوع و رسالت وزارت بهداشت و درمان است.

عابدی یادآور شد: طب سالمندی و سالمندشناسی یک علم بسیار مهم است که متاسفانه در دوره قبلی وزارت بهداشت و درمان، مدیریت تربیت افراد برای طب سالمندی متوقف شده بود که با جلسه‌ای که با وزیر کنونی بهداشت و درمان داشتیم بنا بر این شد که مدیریت این طب دوباره در وزارتخانه احیا شود.

رییس کمیته پیگیری وظایف بخش سلامت در برنامه ششم توسعه در حوزه سالمندی و مراقبت‌های سلامت جامعه و امور پرستاری خاطرنشان کرد: یکی از پدیده‌های ناخوشایندی که سال‌ها در حوزه بهداشت و درمان گرفتار آن هستیم این است که وقتی فردی بستری می‌شود باید یک همراه هم داشته باشد. اگر تعداد پرستار‌ها به حد استانداردی برسد دیگر نیازی نیست که یک همراه در کنار بیمار باشد. زمانی که پرستار در کنار بیمار باشد کار‌های بیمار، تخصصی و منطقی‌تر پیگیری می‌شود و ما حتی تامین بودجه این موضوع را هم دیده‌ایم و این اتفاق کاملاً شدنی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان