تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸

پرهیز تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی جهان از پرواز در حریم هوایی ایران

گزارش پرواز‌های منتشر شده در وبسایت Flightradar ۲۴ حاکی از آن است که پرواز بعضی از شرکت‌های دیگر هواپیمایی از این مسیر همچنان ادامه دارد.

 رویداد۲۴ با شدت گرفتن بحران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، علاوه بر شرکت‌های هواپیمایی آمریکا، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی دیگر کشور‌ها از جمله شرکت بریتانیایی بریتیش ایرویز، لوفت‌هانزای آلمان، کی ال ام هلند، شرکت هواپیمایی مالزی، شرکت استرالیایی کوآنتاس و شرکت هواپیمایی ژاپن گفته‌اند که از ورود به حریم هوایی ایران در منطقه خودداری می‌کنند.

 روز جمعه، ۳۱ خرداد، شرکت هواپیمایی بریتانیایی بریتیش ایرویز اعلام کرد که در تبعیت از دستورالعمل سازمان فدرال هواپیمایی ایالات متحده، هواپیما‌های این شرکت از پرواز در بخش‌هایی از حریم هوایی ایران اجنتاب می‌کنند و پرواز‌های خود را از مسیر‌های دیگر انجام خواهند داد.

پس از آنکه روز گذشته یک پهپاد آمریکا هنگام پرواز در ارتفاع بالا هدف موشک‌های ضد هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی قرار گرفت، سازمان فدرال هواپیمایی به شرکت‌های مسافربری هوایی آمریکا دستور داد به دلیل خطرات ایمنی، تا اطلاع بعدی از ورود به حریم هوایی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز خودداری کنند.

سخنگوی شرکت بریتیش ایرویز گفته است که "کارشناسان امنیت و ایمنی ما در ارزیابی مخاطرات هوایی در مسیر‌های پروازی با مقامات هواپیمایی سراسر جهان در تماس دایم هستند. "

سازمان هواپیمایی آمریکا "آمادگی ایران برای پرتاب موشک بردبلند بدون هشدار قبلی" را برای خطوی هوایی خطرناک توصیف کرده است.

سازمان فدرال هواپیمایی آمریکا در توجیه تصمیم خود گفته است که پهپاد آمریکایی در ارتفاع بالا و در شرایطی هدف قرار گرفت که تعدادی هواپیمای مسافربری در منطقه حضور داشتند و یک هواپیمای مسافربری در فاصله ۴۵ گره دریایی (حدود ۸۳ کیلومتری) از این پهپاد در پرواز بود.

به نظر این سازمان، این وضعیت می‌توانست خطراتی را متوجه ایمنی سرنشینان هواپیما کند. در شرایط جنگی، همواره این نگرانی وجود دارد که موشک‌های ضدهوایی به جای ردگیری و اصابت به هدف اصلی، به هواپیما‌های غیرنظامی اصابت کند.

این سازمان افزایش تنش در منطقه و "آمادگی ایران برای کاربرد موشک‌های بردبلند در حریم فضایی بین‌المللی بدون هشدار قبلی" را دلیل صدور دستور خود عنوان کرده است.

در پی صدور دستور سازمان فدرال هواپیمایی آمریکا، چند شرکت آمریکایی پرواز خود به برخی شهر‌های هند را تا یافتن مسیر‌های امن‌تر متوقف کردند. بعضی از شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی هم گفته‌اند که در حال حاضر از پرواز در تمامی حریم هوایی ایران خودداری می‌کنند.

دستورالعمل سازمان هواپیمایی آمریکا تنها برای شرکت‌های هواپیمایی آن کشور لازم الاجراست، اما معمولا شرکت‌های هواپیمایی غیرآمریکایی نیز آن را به عنوان نشانه‌ای از مخاطرات پروازی در نظر می‌گیرند.

علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، از ساعات اولیه روز جمعه تعداد دیگری از شرکت‌های هواپیمایی جهان به منظور اجتناب از خطرات احتمالی هنگام عبور از حریم هوایی جنوب ایران، مسیر پروازی خود را تغییر دادند.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان، شرکت هواپیمایی ملی مالزی، شرکت استرالیایی کوآنتاس، هواپیمایی سنگاپور، شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام هلند و شرکت خطوط هواپیمایی ژاپن از شرکت‌هایی هستند که گفته‌اند که از پرواز در حریم هوایی ایران در منطقه دریای عمان و تنگه هرمز خودداری خواهند کرد و مسیر‌های دیگر را مورد نظر قرار می‌دهند.

در عین حال، گزارش پرواز‌های منتشر شده در وبسایت Flightradar ۲۴ حاکی از آن است که پرواز بعضی از شرکت‌های دیگر هواپیمایی از این مسیر همچنان ادامه دارد.

از جمله شرکت هواپیمایی قطر و شرکت هواپیمایی امارات تغییری در مسیر پروازی خود نداده‌اند. شرکت هواپیمایی اتحاد مستقر در ابوظبی گفته است که وضعیت را در دست بررسی دارد و در صورت لزوم، تدابیر اضطراری لازم را اتخاذ خواهد کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان