تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۸
رئیس پلیس راهور ناجا:

وانت‌های پلاک سفید می‌توانند پلاک نارنجی شوند

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در تصادفات فوتیِ درون شهری ۴.۶ درصد افزایش کشته‌ها با ۳۰ نفر داشته ایم و در تصادفات فوتیِ برون شهری ۹ درصد کاهش با ۱۸۶ نفر را داشته‌ایم.

آمار تصادفات فوتی برون شهری کاهش داشته است/ وانت‌های پلاک سفید می‌توانند پلاک نارنجی شوند

 رویداد۲۴ سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا صبح امروز در نشست خبری که در مرکز فرماندهی پلیس راهور برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳ دستگاه در کشور مسئول کاهش ترافیک هستند و باید باهم برای بهبود معضل ترافیک همکاری کنند.

وی گفت: امروز ترافیک یکی از دغدغه‌های جامعه بشری است و سالانه ۱.۳ درصد از افراد در حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

سردار هادیانفر تصریح کرد: در یک هزار و ۴۷ شهر در کشور حوزه ترافیک شهری فعال هستند و در ۲ هزار کیلومتر جاده شهری و فرعی تردد داریم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: ۹۱ درصد ترددها در جاده‌ها است و حمل و نقل ریلی کمتر از ۹ درصد در ترددها سهیم است و این نشان می‌دهد که باید به وضعیت جاده‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۲۲ میلیون ۲۷۰ هزار و ۱۸۷ دستگاه خودرو و بیش از ۱۱ میلیون موتور سیکلت در حال تردد هستند و حدود ۴۱ میلیون از افراد دارای گواهینامه‌های مختلف هستند.

سردار هادیانفر با اشاره به جانباختگان دو ماهه اخیر بر اساس آمار پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار و ۵۸۴ نفر در مجموع درون و برون شهری جان خود را در تصادفات از دست دادند یعنی روزانه به طور متوسط ۲۵ نفر در سر صحنه تصادف و ۴۱ نفر در حال انتقال و طول درمان جان خود را در تصادفات از دست دادند.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: در تصادفات فوتیِ درون شهری ۴.۶ درصد افزایش کشته‌ها با ۳۰ نفر داشته ایم و در تصادفات فوتیِ برون شهری ۹ درصد کاهش با ۱۸۶ نفر را داشته ایم.

سردار سید کمال هادیانفر گفت: ۶ درصد مصدومین در تصادفات حین انتقال و ۳۹ درصد در مراکز درمانی فوت می کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: روزانه ۲۴ تا ۲۵ درصد میزان واژگونی در تصادفات درون شهری داریم و اساس این واژگونی ها سرعت غیرمجاز و عدم کنترل خودرو از سوی راننده است.

وی اظهارداشت: در ایام تعطیلات ۴ درصد افزایش واژگونی را داشته ایم.

سردار سید کمال هادیانفر افزود: ۲۱.۵ درصد عابرین پیاده در تصادفات فوت کردند و باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشیم تا فرهنگ رد شدن از خط عابر پیاده و توقف پشت چراغ قرمز برای عابرین پیاده ملکه ذهنشان شود.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: ۱۹ درصد فوت شدگان تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران و ۵۹ درصد فوت شدگان رانندگان و سرنشینان خودرو بوده است.

وی بیان داشت: در ۳ ماهه اول سال ۲هزار و ۳۶۸ راننده باعث جان باختن ۳هزار و ۸۶۳ نفر شده اند. یعنی هر راننده مقصر باعث جان باختن ۱.۶ نفر شده است.

سردار سید کمال هادیانفر گفت: طرح تابستانه از بیستم خردادماه آغاز شده است و از یکم تیرماه تا سوم تیرماه ۶۴ نفر فوت کرده و ۱۳۷۵ نفر مصدوم شده اند.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: در زمان تصادف به طور متوسط تقریباً ۲۲ تا ۲۵ نفر در لحظه جان خود را از دست می دهند و باقی در انتقال و حتی طول درمان جان خود را از دست می دهند. یعنی از تعداد آمار مصدومان تصادفات کاسته و بر تعداد افراد فوت شدگان اضافه می شود.

وی گفت: ۴ عامل اصلی، عامل جدی تصادفات است. این عوامل عبارتند از عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب آلودگی.

سردار سید کمال هادیانفر بیان داشت: از جدی ترین مسائلی که در تصادفات اخیر اتوبوس ها در محورهای مختلف کشور با آن مواجه بودیم، عدم توجه به جلو به دلیل صحبت کردن راننده با تلفن همراه و یا دیگر مسائل و خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به نقش وسایل مختلف نقلیه در تصادفات رانندگی اظهارداشت: خودروهای سواری ۵۷ درصد، موتورسیکلت ۲۷ درصد، وانت ۷.۳ درصد، کامیون ۴.۴ درصد و اتوبوس مسافری یک درصد در تصادفات نقش داشته اند.

وی گفت: ۶۳ درصد تصادفات در محور اصلی، ۲۵ درصد تصادفات در محور فرعی و ۱۲ درصد تصادفات در محورهای روستایی رخ داده است و در همینجا به رانندگانی که از محورهای روستایی تردد می کنند توصیه می کنم به دلیل عدم وجود پلیس در این محورها، خودشان بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

سردار سید کمال هادیانفر افزود: ۲۵ درصد تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و ۲۳ درصد تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۱۶ رخ می دهد. یعنی پیک تصادفات از ۱۲ ظهر تا ۸ شب است.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: بیشترین تصادفات در ۲ ماه اخیر مربوط به استان های غرب تهران، قزوین، هرمزگان، یزد، گلستان و اصفهان است.

وی گفت: کمتری تصادفات در خوزستان، تهران بزرگ، لرستان، زنجان و مازندران است.

سردار سید کمال هادیانفر افزود: در بحث جمع نوشماره های کشور چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی ۶۰ درصد کاهش داشته ایم و همچنین در جمع نقل و انتقال خودروهای وارداتی و داخلی ۶.۱ درصد کاهش داشته ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا بیان داشت: در نقل و انتقال و نوشماره موتورسیکلت ها ۳۸ درصد افزایش داشته ایم و همچنین در مبحث اسقاط خودرو در سال گذشته ۶۷ هزار خودروی فرسوده اسقاط و در ۳ ماهه اول امسال ۷۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش اسقاط خودرو را داشته ایم.

وی گفت: ۴۳۳ هزار و ۳۱۰ گواهینامه در ۳ ماهه اول امسال چاپ شده است که از این تعداد ۲۹۸ هزار گواهینامه پایه ۳ هستند. یعنی در اصطلاح به آنها گواهی نامه اولی گفته می شود.

سردار سید کمال هادیانفر افزود: در سال گذشته وضعیت تصادفات در طرح تابستانی در سه ماهه اول سال در محورهای درون شهری روزانه ۱۳ نفر و محورهای برون شهری روزانه ۴۴ نفر بوده است. یعنی روزانه ۵۷ نفر فوت می کردند.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: شدت تصادفات در سال گذشته عدد ۳ بوده است. یعنی در هر تصادف فوتی حداقل ۳ نفر فوت می کردند که شدت تصادفات در سال گذشته نسبت به سال گذشته اش (سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۷) ۷ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: هزینه مستقیم و غیرمستقیم در هر تصادف برای فوت شدگان حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و این هزینه برای مجروحین ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.

سردار سید کمال هادیانفر اظهارداشت: ۹۷۲ نفر معادل ۱۹ درصد در طرح تابستانه ۹۷ عابرپیاده ۲۸۰ نفر موتورسوار جان خود را از دست داده اند.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس است و اگر خودرویی به دلیل این تخلف متوقف شود تا ۷۲ ساعت آن را در پارکینگ نگه می داریم.

وی گفت: البته این نکته را یادآوری می کنم که برای خودروهایی که در آن خانواده حضور دارد یک استثناء قائل هستیم. اگر خودرویی به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز متوقف شد که در آن خانواده بود، ماموران یک توقف ساعتی برای راننده در نظر می گیرند و بعد از آرام شدن شرایط روحی و فیزیکی راننده مجدد به آن راننده اجازه رانندگی می دهند. البته اگر آن راننده جزء رانندگان پرخطر و حادثه آفرین ما باشد، برخلاف اینکه در خودرواش خانواده هم وجود داشته باشد، باید خودرواش تا ۷۲ ساعت توقیف شود.

سردار سید کمال هادیانفر افزود: در طرح تابستان امسال تاکید شده است با تخلفات رانندگان اتوبوس ها به شدت برخورد شود. راننده اتوبوس در ۲۴ ساعت تنها اجازه دارد ۹ ساعت رانندگی کند و اگر بیشتر از این ساعت رانندگی کند، با او برخورد می شود.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: ۱۹۵۰ دوربین در جاده های کشور فعال داریم و به زودی ۲هزار دوربین دیگر هم به تعداد قبلی اضافه می شود.

وی با اشاره به نحوه عملکرد دوربین های نظارتی در محورهای درون شهری و برون شهری گفت: دوربین ها در جاده ها سرعت بالای ۵۰ کیلومتر و در شهرها سرعت بالای ۳۰ کیلومتر را رصد می کنند و عکس و تخلف راننده را برای اطلاع آن به مرکز ارسال می کنند.

سردار سید کمال هادیانفر افزود: ۶۴ هزار گواهینامه داریم که در آستانه ضبط گواهینامه هستند (یعنی دارندگان این گواهینامه ها رانندگان پرخطر هستند) و همچنین ۵هزار و ۲۹ گواهینامه برایشان پیامک رانندگی پرخطر ارسال شده است.

هشدار پلیس در رابطه با خرید و فروش خودروهایی با پلاک گذر موقت

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: خودروهای دارای پلاک گذر موقت، امکان خرید و فروش در کشور را ندارند. پلاک گذر موقت تنها برای استفاده ۳ ماه خودرو در کشور صادر می شود و بعد از آن ۳ ماه آن خودرو باید از یکی از مرزهای قانونی کشور خارج شود.

وی توصیه کرد: افراد فریب آگهی های خرید و فروش که بعضاً در سایت های اینترنتی خرید و فروش منتشر می شوند را نخورند و خودرویی با پلاک گذر موقت را به هیچ عنوان خریداری نکنند.

دارندگان وانت می توانند پلاک سفیدشان را به پلاک نارنجی تبدیل کنند

سردار سید کمال هادیانفر اظهارداشت: یک معضلی که در کلان شهرها به ویژه در تهران در محدوده بازار وجود دارد، بارزدن بیش از حد یک موتور است. برای جلوگیری از این رفتار پرخطر طرحی را تصویب کرده ایم که هر دارنده خودروی وانت می تواند تقاضای تغییر پلاک خودرواش از سفید به نارنجی را بدهد. یعنی وانت او می تواند در تمامی معابر شهر رفت و آمد داشته باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهارداشت: البته این تغییر پلاک در صورتی انجام می شود که وانت بیش از ۵ سال از ساختش نگذشته باشد.

وی در پایان گفت: به استناد ماده ۸۹ راهنمایی و رانندگی، اگر دارنده خودرویی فوت کند وراث آن موظف هستند تا ۶ ماه تعیین تکلیف خودرو را یعنی به نام یک فرد زنده زدن، انجام دهند. در غیر این صورت بعد از آن مدت خودرویی که راننده اش فوت کرده باشد، خودرواش توقیف می شود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان