تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

راه‌های دور زدن تحریم‌های آمریکا، سوژه جذاب رسانه‌های غربی/ ایران چگونه نفت خود را می‌فروشد؟

سناریوی نفتکش‌هایی که مانند روح در آبراه‌های بین المللی عبور و مرور می‌کنند و نفت ایران را جابجا میکنند همچنان توسط رسانه‌های غربی بازنشر می‌شود، این در حالی است که بازتاب این خبر‌ها بر قیمت نفت، کاهش قیمت‌هاست.
تکرار سناریوی نفت کش‌های خاموش/ فروش نفت ایران ادامه دارد
رویداد۲۴ در روزهایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اوج رسیده، فروش نفت ایران برای رسانه‌های غربی به سوژه‌ای جذاب تبدیل شده است. توانایی ایران در فروش نفت در شرایط سخت برای این رسانه‌ها همواره جذابیت داشته است و در برخی موارد برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر و از بین بردن رابطه آنها با ایران، راهکارهای ایران به مسئله مهم آنها تبدیل شده است.
 
پیش از این رادیو NPR آمریکا در گزارشی نوشته بود ایرانی‌ها تجهیزات مسیریابی نفتکش‌های خود را خاموش کرده و از مسیر‌های پیچ در پیچ دریایی برای پنهان کردن هویت نفتکش‌ها استفاده می‌کنند.
 
کاسبی کمپانی‌های مختلف از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، موضوع دیگری است که بررسی شده است. شرکت‌های بزرگ اسرائیلی از تحریم‌ها علیه سود بسیاری می‌برند؛ اکونومیست، کمپانی بزرگ را به عنوان یکی از نمونه‌ها مورد تحلیل قرار داده که چگونه با دادن اطلاعات مختلف ازمسیرهای دور زدن تحریم‌های ایران، کسب درآمد می‌کند.
 
روز گذشته نیویورک تایمز در گزارشی از تلاش ایران برای از فرار تحریم‌های آمریکا نوشته بود «یک هفته پیش نفتکش کوچکی که از چین به سمت خلیج فارس در حرکت بود و به مدت ۱۹ روز از نظر‌ها محو شد. کاپیتان نفتکش بر اساس قواعد بین المللی موقعیت کشتی، سرعت و دیگر جزییات کلیدی را گزارش کرده و با توجه به موقعیت کشتی به نظر می‌رسید این کشتی خالی بوده است. کمی بعد از اعلام اطلاعات کشتی چینی متعلق به «سینو انرژی» از نظر‌ها محو شده است. این کشتی بار دیگر روز یکشنبه در نزدیکی نقطه‌ای که شش روز پیش ناپدید شده بود ظاهر شده و این بار به سمت شرق حرکت کرده است. نقشه نشان می‌دهد اگر این کشتی همان زمان مسیرش را ادامه می‌داد به تنگه هرمز می‌رسید و از طرفی کاپیتان کشتی گزارش حرکت آهسته به دلیل بار کشتی را نیز رد کرده است.»
 
علاوه بر نیویورک تایمز، تلویزیون رسمیایران نیز در اقدامی عجیب نقشه مسیر حرکت نفتکش‌ها را در یک برنامه زنده پخش کرد. این اقدام توسط محمود صادقی نماینده مجلس ایران تقبیح شد و او در توئیتی نوشت آیا اقدام صداوسیما علیه امنیت ملی نیست؟
 
به گزارش رویداد۲۴ نیویورک تایمز در گزارش خود درباره راه‌های فرار ایران از تحریم‌ها نوشته از زمانی که ترامپ محصولات نفتی و پتروشیمی و فروش نفت ایران را تحریم کرده، ناوگان نفتکش‌ها جهان برای جلوگیری از جریمه شدن از متد خاموش کردن رادارهایشان استفاده می‌کنند.
 
ثمیر مدنی موسس وبسایت «تانکر ترکر» که یک موسسه تحلیل داده‌های کشتیرانی در اسرائیل است درباره این متد گفته نفتکش‌ها فعالیت‌هایشان را مخفی می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند این واقعیت که در حال دور زدن تحریم‌های ایران هستند را افشا کنند.
 
نیویورک تایمز در گزارشی که بار‌ها در ماه‌های اخیر مشابه آن را منتشر کرده مدعی شده بر اساس قوانین پیمان دریانوردی سازمان ملل همه کشتی‌هایی که ۳۰۰ تن با بیشتر بار داشته و در آبراه‌های بین المللی تردد می‌کنند باید سیستم شناسایی اتوماتیک داشته باشند.
 
این کار به کشور‌ها اجازه می‌دهد رفت و آمد‌های دریایی را رصد کنند. خرید و فروش نفت و محصولات نفتی ایران غیر قانونی نیست. دولت ترامپ این مقوله را تحریم کرده و به طور یکجانبه جریمه‌هایی را در نظر گرفته است. ریچارد نفیو محقق دانشگاه کلمبیا و یکی از اعضای تیم امنیت ملی دولت اوباما در این باره به نیویورک تایمز گفته آمریکا تحریم‌های متعددی را متوجه شرکت‌های چینی کرده و این شامل شرکت‌هایی با موضوع موشکی، تسلیحاتی و دیگر فرم‌های عدم اشاعه سلاح است.

با این حال به گفته نیویورک تایمز برخی شرکت‌های کشتیرانی که رابطه مستقیم با ایران دارند سعی نمی‌کنند تحرکاتشان را مخفی کنند. به گزارش رویداد۲۴ موضوع نفتکش سالینا موضوعی بوده که غربی‌ها به صورت جدی آن را بررسی کرده‌اند. صداوسیمای ایران نیز در گزارشی مسیر آن را نشان داد.
 
آنگونه که نیویورک تایمز نوشته پیش از این نفتکش سالینا با پرچم ایران وارد بندر شینزو بی چین شده است. این نفتکش عمدتا وضعیت خود را اعلام می‌کند و سیستم شناسایی اتوماتیکش آن همیشه روشن است.
 
نفتکش‌هایی نظیر سالینا که قادر به جابجایی یک میلیون بشکه نفت یا نقریبا ۵ درصد مصرف روزانه نفت آمریکا هستند به اندازه‌ای بزرگند که تنها در چند بندر می‌توانند پهلو بگیرند. آن‌ها به راحتی با ماهواره‌ها قابل ردیابی هستند. به نوشته نیویورک تایمز، ردگیری نفتکش‌های «سینو انرژی» و چهل کمپانی خواهر آن به دلیل اندازه کوچک نفتکش‌ها بسیار سخت است.
 
نفتکش‌های شرکت «سینو انرژی» از ماه آپریل توسط یک شرکت تابعه یعنی «سینوکم» که یک کمپانی دولتی پتروشیمی است اداره می‌شود. داده‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد کشتی‌های «سینوکم» قبل از اینکه این شرکت همه ناوگانش را بفروشد، سفر‌های متعددی به سمت ایران داشتند. این سفر‌ها قبل و بعد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه داشته است.

در آپریل ۲۰۱۸، یکی از کشتی‌های کمپانی تحت عنوان «سینوکم برلیانت» در عسلویه ایران پهلو گرفت. این کشتی به دلیل بزرگی به راحتی قابل ردیابی است، اما از زمان آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران کشتی سنگین برلیانت کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. پیش از این نیز بار‌ها رسانه‌های آمریکایی از مخفی شدن کشتی‌های نفتکش برای جلوگیری از رصد شدن توسط ماهواره‌ها و ادامه همکاری با ایران گزارش‌هایی تهیه کرده بودند. فصل مشترک همه این گزارش‌ها، ادامه فروش نفت ایران با وجود تحریم‌ها و جلوگیری از فشار کسری نفت ایران بر قیمت‌های نفت در بازار‌های جهانی است.
 
وزیر نفت ایران روز دوشنبه برای شرکت در نشست اوپک راهی وین شده است. او در جمع خبرنگارن گفته اصلاحاتی که در منشور اوپک اعمال شده نظر ایران را جلب کرده و ایران همانند نشست گذشته اوپک از توافق کاهش تولید نفت معاف شده است. همزمان با این نشست، قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی کاهش پیدا کرده و به ۶۴.۹۶ دلار برای نفت خام برنت و ۶۵.۶۰ دلار برای نفت اوپک رسیده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان