تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

جزییات جدید اعزام نیروی کار ایرانی به خارج/ حقوق کارگران ایرانی در خارج کشور چقدر است؟

اعزام نیرو‌های ایرانی به خارج از کشور با واسطه گری وزارت کار در یک سال گذشته انجام شده است. انتشار درخواست جذب نیروی کار روی خروجی وبسایت رسمی وزارت کار در کشور‌هایی نظیر کانادا، کرواسی، آلمان و دانمارک کنجکاوی و علاقه بسیاری از جمعیت بالای تحصیل کردگان بیکار کشور را به خود معطوف کرده است.
جزییات اعزام نیروی کار ایرانی به خارج

رویداد۲۴ طرح اعزام نیروی کار به خارج کشور مدتی است توسط وزارت کار در حال پیگیری است. آنگونه که دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های این وزارتخانه گفته کشورهای ترکیه، آلمان، استرالیا، دانمارک و ایرلند و ... فعلا به عنوان کشورهای مقصد انتخاب شده و اولویت اعزام با کارشناسان رشته‌های فنی و گروه‌های پزشکی است.
 
محمد اکبرنیا مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار برای روشن شدن کم و کیف این طرح و بیان جزئیات آن با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: در بحث اعزام نیروی کار به خارج، وزارت کار نقش تسهیلگر را بازی می‌کند و امور اعزام به خارج توسط دفاتر کاریابی خارجی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ دفتر کاریابی در کشور مشغول به کار هستند، گفت: این دفاتر با ارتباطاتی که با کشور‌های نیرو پذیر جهان دارند جزییات نیاز به نیروی کار را در اختیار ما قرار می‌دهند و همزمان وزارت کار نقش خود را در قالب مذاکره با سفرای کشورها، مذاکره با دولت‌ها و مذاکره و جلسه با کارفرمایان کشور‌ها انجام می‌دهد.

این مقام وزارت کار در مورد کشور‌های هدف اعزام نیز افزود: دفاتر کاریابی ما با تمام کشور‌های نیرو پذیر به نحوی ارتباط دارند. اما برخی کشور‌ها از جمله آلمان و کانادا، استرالیا، عمان و دانمارک ارتباط بیشتری با ایران دارند. این‌ها کشور‌هایی هستند که دفاتر کاریابی ما شعباتی را در آن‌ها تاسیس کرده‌اند.
 
معاون وزارت کار می‌گوید: با هماهنگی‌هایی که با وزارت خارجه در برخی از این کشور‌ها داشتیم، به کاریابی‌ها مجوز دادیم که دفاتری را در خود این کشور‌ها هم دایر کنند. به این ترتیب با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت کار در هفت کشور این دفاتر توسط کاریابی‌ها تاسیس شده است.

اکبرنیا ماهیت کار این دفاتر در خارج از کشور را تشریح کرد و گفت: فعالیت این دفاتر در دو زمینه کاری، یکی زمینه اعزام نیروی کار است و دیگری پشتیبانی‌های حقوقی وزارت کار از نیرو‌های اعزامی. به واسطه اینکه این دفاتر در کشور‌های هدف حضور فیزیکی دارند راحت‌تر می‌توانند این تسهیلات را فراهم میکنند

او هفت کشوری که در حال حاضر دفاتر کاریابی در آن‌ها مستقر هستند را نام برد و گفت: این کشور‌ها شامل آلمان، استرالیا، کانادا، ترکیه، عمان، دانمارک و کردستان عراق است.

این مقام وزارت کار خاطرنشان کرد: وزارت خارچه این دفاتر را به سفارت معرفی کرده و اعلام کرده این‌ها مورد تایید است و به این ترتیب زمینه اعزام نیروی کار فراهم شده است. این دفاتر می‌توانند با ارتباطی که با با کاریابی‌های کشور مقصد و کارفرمایان این کشور‌ها دارند شرایط هر چه بهتر تسهیل کنند.
 
از اکبرنیا درباره کلاهبرداری‌هایی که اخیرا در اعزام نیروی کار به خارج کشور پیش آمده سوال پرسیدیم، او در پاسخ توضیح داد: هر گاه یک واحد حقوقی مجاز شروع به کار می‌کند، در کنار آن کسانی هستند که سوءاستفاده میکنند؛ بنابراین در فضای مجازی به صورت فیزیکی به هر صورتی ممکن است این کلاهبرداری وجود داشته باشد و این‌ها تا زمانی که شناسایی نشدند، کارشان را ادامه می‌دهند.

اکبرنیا تاکید کرد: در خواستی که از جویندگان کار دارم این است که قبل از اینکه با هر کسی صحبتی کنند و قراردادی داشته باشند به سایت وزارت کار مراجعه کنند. آدرس همه کاریابی‌های مجاز به همراه شماره تماس کاریابی، شماره تماس مدیرعامل و مشخصات آن‌ها در سایت کاریابی وزارت کار موجود است.

معاون شریعتمداری درباره میزان حقوق پرداختی به نیرو‌های اعزامی ایرانی و اینکه آیا این حقوق بر مبنای استاندار‌های جهانی تعیین شده یا خیر گفت: هر نوع جذب نیروی کار خارجی در هر کشوری بر اساس استناندارد‌های آن کشور است. فرقی ندارد این نیرو‌های خارجی ایرانی باشند یا نباشند. این جذب بر اساس نیاز و رشته تحصیلی و تخصصی است که دارند و بر این اساس اشل حقوقی تعیین کرده‌اند.

او گفت: برای مثال برای رشته‌های فنی بیش از ۳۳۰۰ یورو ماهانه پرداخت می‌شود. این برای همه نیرو‌های کار است. ممکن است در برخی کشور‌ها نیروی کار سطح پایین‌تری بخواهند که حقوق هم کمتر است. حداقل پرداختی برای یک نیروی متخصص فنی مهندسی در آلمان بر اساس گزارش دفتر کاریابی فعال ما در آنجا بیش از ۳۳۰۰ یورو در ماه است و این کف حقوق است و بر اساس میزان تخصص بالاتر می‌رود. ممکن است یک کشور کارگر ساده با حقوق ۷۰۰ یورو ماهانه بخواهد.

اکبرنیا تاکید کرد: اینطور نیست که در یک کشوری استاندارد قیمتی خاصی وجود داشته باشد که در کشور دیگر پایین‌تر باشد. معمولا شرایط حقوقی برای نیروی کار خارجی ثابت است.

او درباره چرایی اتخاذ این سیاست در دولت گفت: بحث اعزام نیروی کار به خارج از قبل هم بوده است. کشوری که دارای نیروی کار مازاد باشد یکی از سیاست‌هایش ایجاد اشتغال برای این نیرو‌های مازاد است. سهم ایران در بازار کار ۶۰۰ میلیارد دلاری جهان بسیار ناچیز است. ما می‌خواهیم با توجه به این شرایط تورم و نرخ بالای فارغ التحصیلان بیکار، تحرکی ایجاد کنیم.

او در مورد آمار اعزام در سال گذشته گفت: سال گذشته حدود ۲۰۰۰ نیروی اعزامی داشتیم که امیدواریم با این هدف گذاری که کردیم بتوانیم امسال به ۵ هزار نفر برسانیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
5
آخه برادرمن همینجوری نمیشه رفت کلی هزینه داره منه بیکار از کجا هزینه های اولیه را بیارم خونه خاله نیست که سرمان را بیندازیم پایین بریم حقوقش وسوسه انگیزه اما افسوس
درضمن دولت میخواد قشر تحصیل کرده بیکار معترض رو از سرش بازکنه یعنی در واقع بیرون کنه رفتن از اینجا بدون خانواده غریب فکرشم دیوانه کننده هست بچه ها تحمل دوسال سربازی رو در شهرهای دور ندارن چه برسه به کشور غریب گول نخورین برادران عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
7
واقعا متاسفم برای این دولت ببین مارو به کجا کشونده باید بریم کشورهای دیگه کارگری
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
4
یک لیسانس بیکار از کجا پانصد یورو بیاره اولش ثبت نام کنه این کار یعنی کلاشی
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
6
یک لیسانس بیکار از کجا پانصد یورو بیاره اولش ثبت نام کنه این کار یعنی کلاشی
هوشنگ صالحی
|
United States of America
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
1
1
سلام.من راننده پایه یک هستم.ایا کار برای من در کشور عراق یا عمان پیدا میشه.ممنون
Sadegh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
کار برا کچ خاک کش
نظرات شما
پیشخوان