تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شاجا علیه جمنا/ گسست‌های اصولگرایان در زمانه غیبت اصلاح طلبان

شاجا، تشکیلات جدیدی است که اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم و البته انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ راه‌اندازی کرده‌اند. جمعی از اصولگرایان معتقد بودند جمنا نتوانسته انتظارات را برآورده کند، به همین دلیل به فکر جایگزینی تشکیلات جدیدی افتاده‌اند.

شاجاhttps://www.rouydad24.ir/files/fa/news/1398/4/15/216746_752.jpg علیه جمنا/ گسست های اصولگرایان در زمانه غیبت اصلاح طلبان

رویداد۲۴ گفته می‌شود تشکیلات جدیدی به نام شاجا در میان اصولگرایان ظهور کرده است. تشکیلاتی شاید برای وحدت نیرو‌های میانه رو اصولگرا به رهبری علی لاریجانی برای انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری ۱۴۰۰

مصباحی مقدم می‌گوید «اصولگرایان به انگیزه ائتلاف حداکثری رسیده‌اند. البته هنوز کم و کاستی‌هایی در میان است و مجموعه‌هایی که باید به این حرکت وارد شوند قابل توجه هستند؛ از جمله جریان پایداری، تعدادی از احزاب و آقای لاریجانی و فراکسیون نزدیک به ایشان در مجلس. در مجموع شرایط به گونه‌ای است که احتمال قوی می‌دهم در انتخابات مجلس برنده باشیم.»

«شاجا» یا شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب، برخلاف نظر مصباحی مقدم، احتمالا  شورایی است که نقش اصولگرایان سنتی در آن پررنگ‌تر شده است و علی لاریجانی، غلامرضا مصباحی مقدم و محمدرضا باهنر (و احتمالا محمدباقر قالیباف) در آن نقش محوری ایفا می‌کنند. ناطق نوری هم نقش رهبر معنوی این جریان را ایفا خواهد کرد. نام شاجا (شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب) یادآور شهنای (شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب) سال ۸۴ است. افرادی که در مجلس دهم از میان ریش سفیدان اصولگرا کنار گذاشته شده بودند، حالا خود دست به کار شده اند تا آب رفته را به جوی بازگردانند.

همان روز اول علنی شدن خبر تاسیس شاجا، دعوا بین طیف‌های مختلف اصولگرا علنی شد. مهدی چمران گفته جمنا تغییری نکرده و نمی‌دانم آقای مصباحی مقدم از کجا چنین حرفی را گفته‌اند، چون ایشان با جمنا ارتباط نداشته و در جمنا مسئولیتی ندارند که در مورد تمام شدن جمنا مطلبی را اعلام کنند. غلامرضا مصباحی مقدم، هم تاکید کرده «در شورای نیرو‌های ارزشی و انقلابی، جمنا هم حضور دارد و خودش مستقلا کاری نمی‌کند و برنامه‌ای هم ندارد... جمنا در شاجا دعوت شده، اما کاری نمی‌کند و همچنین شورای نیرو‌های ارزشی انقلابی (شاجا)، همان شورای وحدت است»

 

عصبانیت جبهه پایداری از نحوه ائتلاف اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس یازدهم

 

 

پایداری‌ها که در بازی جمنا حضور نداشتند و اکثر مسئولیت‌های کلیدی ستاد رئیسی را به دوستان سابق خود واگذار کرده بودند، دوست دارند در انتخابات مجلس یازدهم بیشتر جدی گرفته شوند، اما توان کافی برای انتشار یک لیست و یک ائتلاف قوی مقابل جمنا را هنوز از خود نشان نداده‌اند.

رجا نیوز نزدیک به جریان جبهه پایداری در گزارشی نوشته بود: «ظاهراً گواهی فوت جمنا صادر شده و وقت آن است که یک تشکل جدید شب انتخاباتی رونمایی شود؛ آن هم با دعوت از کسانی مانند علی لاریجانی! تجربه چندین باره تشکل‌های سیاسی شب انتخاباتی نشان داده که چنین حرکات نخ‌نماشده‌ای چه نتایج از پیش معینی دارد. شاید چندین انتخابات دیگر باید بگذرد تا اصولگرایان به این موضوع واقف شوند که ایده‌های تکراری نتایج متفاوتی نخواهد داشت!»

مصباح یزدی کم کم وارد سن نود سالگی می‌شود و مثل سابق در تشکیلات سازی برای جبهه پایداری فعال نیست. بعضی اعضای دولت احمدی نژاد هم درگیر دادگاه و زندان و پرونده‌های متعدد مالی شده‌اند و سعی می‌کنند از تیررس خبرنگاران دور بمانند و تمایلی به کار حزبی ندارند. در این میان تولد یک جریان اصولگرا با محوریت علی لاریجانی، البته باعث عصبانیت این جریان شده است. آن‌ها با لاریجانی همانقدر اختلاف دارند که با هاشمی رفسنجانی داشتند و ریاست او بر مجلس اصولگرا برای آنان، استخوان  در گلو بود.   

به نظر می‌رسد تشکیلات سابق اصولگرایان و چتر وحدت آنان برای انتخابات ۹۶، دیگر کارایی لازم برای انتخابات ۹۸ را ندارد. بهزاد نبوی روز پنجشنبه در دفتر حزب اتحاد ملت در تحلیل وضعیت فعلی این جریان سیاسی گفته بود «اصولگرایان را یکپارچه نمی‌بینم چرا سعی می‌کنید این جریان را یکپارچه ببینید؟ علی اکبر ناطق نوری یا حتی علی مطهری هیچ وقت نمی‌گوید اصلاح طلبم و خود را کماکان اصولگرا می‌داند. پایه و منشا فکری حسن روحانی و همکارانش هم اصولگرایی است.»

علی مطهری سال‌هاست که در محافل اصولگرایی دیده نمی‌شود اما علی اکبر ناطق نوری هنوز مرد موثر جریان اصولگرایی به شمار می‌رود. فردی که سال ۷۶ تا آستانه ریاست جمهوری پیش رفت، در مجلس چهارم و پنجم رهبر جناح اکثریت اصولگرایان بود و سال ۸۴ نیز سعی داشت در شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب، در میان اصولگرایان وحدت ایجاد کند. البته احمدی نژاد محاسبات ناطق نوری که از علی لاریجانی حمایت کرده بود را به هم زد تا از همان زمان این دو نفر رقیب یکدیگر شوند.  

یاران ناطق نوری به اصولگرایان میانه رو مشهور شدند. سال ۸۸ از بغض احمدی نژاد با میرحسین موسوی بیعت کردند و احمدی نژاد هم در مناطره‌های تلویزیونی، حسابی آنان را نواخت. سال ۹۲ نیز گرچه رسما از روحانی حمایت نکردند، اما سایر اصولگرایان نیز از حمایت آنان برخوردار نشدند. این افراد دوازده سال است ریاست مجلس را در دست علی لاریجانی می‌بینند و به نظر می‌رسد این ریاست، فرصت مناسبی بوده تا گام بعدی را محکم‌تر بردارند.  

در جلسه پنجشنبه شب حزب اتحاد ملت، بهزاد نبوی هنوز به انتخابات امیدوار بود، اما جوانان حاضر در نشست، تمایلی برای حضور در انتخابات پیش رو نداشتند. خالی کردن عرصه انتخابات از سوی اصلاح طلبان، اما می‌تواند گسست‌های اصولگرایی را بیشتر و بیشتر کند. شش ماه آینده ایران آبستن حوادث زیادی خواهد بود

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان