تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
مدیرکل امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی:

کودکان مبتلا به اوتیسم غربالگری می‌شوند/ والدین کودکان ۲ تا ۵ سال به سامانه آنلاین مراجعه کنند

مدیرکل امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، از آغاز به کار سامانه آنلاین غربالگری اوتیسم به آدرس http://autism.behzisti.net خبر داد و از تمام خانواده‌های کودکان ۲ تا ۵ ساله خواست به این سامانه مراجعه کنند.
کودکان مبتلا به اوتیسم غربالگری می‌شوند/ والدین کودکان ۲ تا ۵ سال به سامانه آنلاین مراجعه کنند
رویداد۲۴ افروز صفاری فرد گفت: حتی پدر و مادرانی که سابقه ژنتیکی اوتیسم در خانواده خود ندارند نیز باید در غربالگری اوتیسم شرکت کنند، چون اوتیسم یک اختلال چندعاملی است.
 
وی یادآور شد: غربالگری اوتیسم از سال ۹۵ آغاز شد، اما این غربالگری در مهد‌های کودک اجرا می‌شد و خانواده‌ها با مراجعه به مهدها، پرسش نامه‌ای شامل ۱۰ سوال را تکمیل می‌کردند و اگر پاسخ‌های مشکوک در این پرسشنامه زیاد بود، بعد از آن باید به پایگاه‌های بهزیستی مراجعه می‌کردند.
 
صفاری ادامه داد: بنابراین امسال سامانه‌ای برای تشخیص و غربالگری اوتیسم راه اندازی شده است که خانواده‌ها در این سامانه به صورت آنلاین به سوالات پاسخ می‌دهند و در صورت مشکوک بودن اوتیسم کودک، خانواده‌ها به پایگاه‌های سلامت هدایت می‌شوند و به این ترتیب نیاز به مراجعات مکرر نیست.
 
مدیرکل امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: با این روش غربالگری، تعداد افراد بیشتری را می‌توان شناسایی کرد.
 
صفاری فرد افزود: اوتیسم را از ۶ ماهگی هم می‌توان تشخیص داد، اما غربالگری اوتیسم در بهزیستی از سن ۲ تا ۵ سالگی صورت می‌گیرد چراکه به این گروه سنی کودکان در مهد‌های خود دسترسی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰ هزار کودک ۲ تا ۵ ساله از سال ۹۵ با شیوه قبلی غربال شدند که چهار هزار نفر آنان نیاز به مصاحبه و پیگیری داشتند، چون مشکوک بودند و ۲ هزار کودک تشخیص قطعی گرفتند که این آمار‌ها با آمار‌های بین‌المللی، همخوانی دارد.
 
به گفته صفاری، در حال حاضر هزار و ۳۰۸ مرکز روزانه توانبخشی تحت پوشش بهزیستی در کشور فعالیت دارند که ۹۱ مرکز آن به اوتیسم اختصاص دارد.
 
اختلال اوتیسم، یکی از انواع اختلالات رشدی عصبی با علائم روان‌شناختی است که بر رشد طبیعی مغز و در نتیجه مهارت‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان