تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۲۰ تير ۱۳۹۸
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه:
این احتمال وجود دارد که هدف از طرح ادعای توقیف نفتکش انگلیس از سوی آمریکا، پیشبرد طرحی باشد که بر مبنای آن می‌تواند تردد کشتی‌ها در خلیج فارس را کنترل کند.

 رویداد۲۴ در ساعات گذشته، دولت انگلیس از تلاش ۳ قایق نظامی ایران برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس و عقب‌نشینی آن‌ها با دخالت ناو انگلیسی "اچ‌ام‌اس مونت رز"، خبر دادند. این درحالیست که روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد «طی ۲۴ ساعت اخیر هیچ مواجهه‌ای با شناور‌های بیگانه از جمله شناور‌های انگلیسی صورت نگرفته است.»

در همین رابطه، قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که هدف از طرح چنین ادعاهایی، پیشبرد طرح امریکا باشد که بر مبنای آن می‌تواند تردد کشتی‌ها در خلیج فارس را کنترل کند.

محبعلی گفت: در چند روز گذشته خصوصا پس از توقیف یک نفتکش غول پیکر ایرانی از سوی انگلیس، برخی مقامات ایران از اقدام متقابل حرف زدند و حتی وزیر امور خارجه کشورمان آن را راهزنی دریایی خوانده بود. به نظر می‌رسد برداشت اروپا از اقدام متقابل ایران، توقیف یک کشتی در برابر کشتی ایرانی بوده است.

وی افزود: طبیعتاً آمریکایی‌ها به دنبال این هستند تا به بهانه‌ای کنترل تردد کشتی‌ها در خلیج فارس، دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب المندب را برعهده بگیرند و طرح اخیرشان نیز برقراری امنیت کشتی‌ها و تردد آن‌ها با یک پرچم ثابت است؛ لذا برای پیشبرد آن باید بگویند خلیج فارس ناامن است.

محبعلی در ادامه تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که هدف از طرح چنین ادعا‌هایی از سوی آمریکا، پیشبرد طرحی باشد که بر مبنای آن می‌تواند تردد کشتی‌ها در خلیج فارس را کنترل کند. آمریکا تصور می‌کند که با اجرای این طرح می‌تواند کشتی‌های حامل نفت ایران را در خلیج فارس مورد بررسی قرار دهد.

وی اظهار داشت: در واکنش به این رفتار‌های آمریکا دو راه حل سیاسی و میدانی وجود دارد. راه حل میدانی ریسک بالایی برای هر دوطرف داشته و هزینه‌های زیادی برای دوطرف ایجاد می‌کند. اما راه حل سیاسی می‌تواند درنظر گرفتن مسیری باشد که در عین اینکه نگرانی جامعه بین الملل را از بین می‌برد، امنیت در خلیج فارس را حفظ کند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: