تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۸

«سرمایه اجتماعی» با توییت بازی مسوولان بدست نمی‌آید!

"شفاف سازی"، "جوانگرایی" و "ارتباط مستقیم با مردم و قشر هدف" سه گانه­ای برای افزایش سرمایه اجتماعی هستند که اگر به سایر ارکان حکومت و به خصوص دولت تسری پیدا کند باعث ترمیم و بهبود سرمایه اجتماعی از دست رفته می‌شود.
رویداد۲۴ به عقیده کارشناسان "کاهش سرمایه اجتماعی" یکی از مهمترین مشکلاتی است که در کنار وضعیت بد اقتصادی این روز‌ها گیربانگیر جامعه شده است. به واسطه وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی دولت که بخش اعظم حکومت است این روز‌ها کاهش زیادی پیدا کرده و ترمیم آن ضروری است.

جیمز کلمن اندیشمند اجتماعی، سرمایه اجتماعی را وسیله ­ای برای تبیین نحوه همکاری و تعاون افراد با یکدیگر می ­داند که متضمن شبکه­‌های مبتنی بر اعتماد و ارزش­های موثر می­باشد. با این تعریف "سرمایه اجتماعی" صرفاً به معنای محبوبیت نیست و "اعتماد" یکی از مهمترین مولفه ­های اصلی آن است.

"شفاف سازی"، "جوانگرایی" و "ارتباط مستقیم با مردم و قشر هدف" سه گانه­ای برای افزایش سرمایه اجتماعی هستند که اگر به سایر ارکان حکومت و به خصوص دولت تسری پیدا کند باعث ترمیم و بهبود سرمایه اجتماعی از دست رفته می‌شود.

۱- همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند. پس مردم نباید نامحرم باشند و هنگامی که مردم خود را ناظر امور بدانند قطعاً میزان اعتمادشان به مسئولان بیشتر می­شود.

بطور مثال اخیراً وزارت کار رویکرد مناسبی مبتنی بر شفافیت و شفاف سازی در پیش گرفته که باعث افزایش نظارت عمومی بر فرایند‌ها می‌شود، انتشار حقوق مدیران هلدینگ­های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی، انتشار اسامی دریافت کنندگان وام ۴ درصدی اشتغال، حذف پاداش هیئت مدیره‌ها و حذف سهمیه بندی اعمال شده در خصوص بیش از ۴ هزار نفر از مستمری بازماندگان بیمه شدگان فوتی صندوق بیمه و عشایر که منجر به افزایش ۵۸ درصدی مستمری_های افراد این سهمیه بندی شده از این دست اقدامات شفاف است.

۲- سالهاست که پست‌های مدیریتی در کشور بین تعدادی افراد پا به سن گذاشته می‌چرخد و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تبدیل به مجمع پیرمرد‌ها شده ­اند، انتخاب و اعتماد به جوانان و انتصاب آن‌ها به عنوان معاونین وزیر، مدیران میانی و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها می‌تواند باعث "اعتماد به نفس" و انگیزه جوانان و متعاقب آن افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.

اینکه زمام امور در اختیار افراد چسبیده به صندلی باشد و جوانان همواره پشت این سد باشند و فرصتی حتی برای ارائه ایده­هایشان نداشته باشند باعث سرخوردگی آن‌ها می‌شود.

۳- ارتباط بی واسطه، مستقیم و مستمر با مردم و اقشار هدف مانند بازنشستگان، کارگران و ... توسط مسئولین دولتی و حکومتی می‌تواند در افزایش سرمایه اجتماعی به شدت موثر باشد، مردم وقتی ببینند که راحت می‌توانند به مسئولان دسترسی داشته باشند و مانند اوایل انقلاب در اتاق مدیران به روی مردم و بخصوص قشر مستضعف باز باشد در بهبود سرمایه اجتماعی موثر است.

"شفافیت"، "جوانگرایی " و " گفتگوی بی واسطه با مردم" سه گانه ­ای است که اگر دولتمردان بر انجامش اهتمام جدی داشته باشند قطعاً شاهد افزایش سرمایه اجتماعی خواهیم بود.

کلیه وزرا و مسئولین نیز باید همین راهکار‌های شفافیت، جوانگرایی و گفتگوی بی واسطه با مردم را دنبال کنند که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می­شود. توئیت بازی و استخدام نمایندگان ادوار و دادن آپارتمان و ... دردی از درد‌های مردم را دوا نمی‌کند. باید بین مردم آن هم بدون اسکورت و محافظ رفت تا فهمید درد مردم چیست.
 
منبع: الف

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان