تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

ماجرای طلاق صوری برای گرفتن کمک از کمیته امداد چه بود؟

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) کاشمر گفت: دایره شمول خانواده‌های بهره‌مند از خدمات حمایتی کمیته امداد آنقدر گسترده است که نیازی نیست فردی برای استفاده از این خدمات اقدام به گرفتن طلاق صوری کند و موضوع طلاق صوری برای گرفتن کمک از کمیته امداد صحت ندارد.
سیدسعید عبدالله‌زاده اظهار کرد: جامعه مشمول دریافت خدمات حمایتی کمیته امداد خانواده‌هایی با سرپرست زن هستند و هفت گروه را شامل می‌شوند که فوت شوهر، خانواده‌هایی که متارکه کرده و یا مفقود و متواری باشند، خانواده مطلقه نیازمند، خانواده‌هایی که همسر در زندان بوده و یا مطابق حکم محاکم قضایی فاقد صلاحیت باشد، خانواده‌های همسر سرباز بی‌بضاعت و دختران مجرد خودسرپرست از آن جمله است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) کاشمر افزود: خانواده‌های با سرپرست مرد نیازمند نیز هستند که تحت پوشش قرار می‌گیرند و شامل خانواده‌های سرپرست از کار افتاده، خانواده سالمند، کهنسال، کارگران، کشاورزان و دامداران فصلی بی‌بضاعت و معتادان بی‌بضاعت در حال ترک می‌شوند.

عبدالله‌زاده بیان کرد: کمک‌های کمیته امداد به این خانواده‌ها متناسب با نیازشان بوده و می‌توانند از خدمات تک خدمتی، چند خدمتی و معیشت استفاده کنند البته مطابق فرایند‌هایی که در کمیته امداد تعریف شده ابتدا مصاحبه اولیه، مشاوره و... انجام می‌شود.

وی گفت: افرادی که بر اثر متارکه، مفقودی و متواری بودن سرپرست به کمیته امداد مراجعه می‌کنند ابتدا توسط مددکار مشاوره با آن‌ها صحبت می‌شود و سعی می‌گردد با توجه به سیاست‌های این نهاد مبنی بر کمک به صیانت و تحکیم بنیان خانواده با مشاوره و کار‌های فرهنگی خانواده‌ها سازش کرده و به زندگی خود ادامه دهند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) کاشمر با بیان اینکه هرچند طلاق به یکی از آسیب‌های جدی جامعه تبدیل شده، اما آمار طلاق در بین خانواده‌های کمیته امداد کمتر از یک درصد است، عنوان کرد: تلاش کمیته امداد بر تحکیم بنیان خانواده و صیانت از خانواده است.

وی ادامه داد: افرادی که به دلیل طلاق تحت پوشش قرار می‌گیرند در بازه زمانی مختلف تحت نظارت هستند و اگر در این مدت تغییراتی از نظر مالی و درآمد در خانواده ایجاد شود مجدد پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته تاکنون حتی یک مورد طلاق صوری هم در شهرستان نداشته‌ایم.

عبدالله‌زاده اظهار کرد: اکنون در شهرستان کاشمر ۷۵۲۲ خانوار که ۱۳۲۵۱ نفر را شامل می‌شود تحت حمایت و کمک معیشت بگیر کمیته امداد هستند و از این جمعیت ۵۵ درصد را زنان سرپرست خانوار و ۴۵ درصد را مردان سرپرست خانوار که ۳۴۱۴ خانوار می‌شوند، تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر ۳۸ درصد از افراد تحت پوشش ساکن شهر و ۶۲ درصد ساکن روستا هستند و همچنین فقط حدود ۱۱ درصد از زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند مربوط به طلاق می‌شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) کاشمر با اشاره به جمعیت معیشت بگیر به تفکیک علت حمایت، بیان کرد: ۳۴ درصد افراد تحت پوشش به علت فوت سرپرست، ۳۴.۵ درصد به علت از کار افتادگی سرپرست، ۱۱ درصد طلاق، ۱۰.۲ درصد سایر، ۱۰ درصد بیماری سرپرست و ۳ درصد به دلیل معلولیت است.

عبدالله‌زاده افزود: با توجه به اینکه اکنون ۷.۸ درصد نفرات شهرستان تحت پوشش کمیته امداد هستند، اما ما نمی‌خواهیم این افراد را وابسته به امداد کنیم به همین دلیل تلاش می‌شود ضمن حفظ منزلت و عزت‌نفسشان وقتی وارد کمیته امداد می‌شوند باید وارد عرصه توانمندسازی شده و ضمن استعداد سنجی، آموزش و مهارت‌های لازم فرا گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۱۳۷۰ مورد از خانواده‌های تحت پوشش و نیازمند غیر تحت پوشش برای وام قرض‌الحسنه به بانک معرفی شدند.

پیش از این مشاور فرماندار کاشمر در امور زنان و خانواده در گفتگو با ایسنا عنوان کرده بود: «متاسفانه برخی بانوانی که سرپرست خانوار هستند وقتی برای گرفتن تسهیلات به کمیته امداد مراجعه می‎کنند گفته می‎شود اعتباری نیست و یا برای اینکه تحت پوشش قرار بگیرند مجبور به طلاق‌های صوری می‌شوند.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان