تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

جلسه آخر دادگاه محمد علی نجفی احتمال صدور حکم قصاص را قوی‌تر کرد؟

قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی تقریبا به صورت کامل، مسلم شده است. بررسی مذاکرات جلسه سوم دادگاه شهردار پیشین تهران نشان می‌دهد او در آستانه صدور حکم سنگینی قرار گرفته است.
جلسه آخر دادگاه محمد علی نجفی احتمال صدور حکم قصاص را قوی‌تر کرد؟
رویداد۲۴ آنطور که بیشتر حقوقدانان تصور می‌کردند جلسه سوم دادگاه محمد علی نجفی، به صورت مشخصی، تقصیر قتل میترا استاد را به گردن شهردار اسبق تهران انداخت.

البته قابل پیش بینی بود که حمیدرضا گودرزی، وکیل باتجربه او که زمانی بازپرس ویژه قتل عمد بوده است، محور دفاعیات از نجفی را بر مبنای ادعای قتل غیرعمد تغییر دهد. این نکته از آن رو حائز اهمیت است که در مراحل قبلی دادگاه، وکیل متهم سعی داشت در انتساب مستقیم قتل به نجفی، برای قضات دادگاه تردید ایجاد کند و اینطور عنوان کند که قتل، توسط فرد سومی که در صحنه حضور داشته است اتفاق افتاده و احتمالا نجفی به دلایل مختلفی مانند حمایت از خانواده، قصد دارد قتل را به گردن بگیرد، ولی در جلسه سوم دادگاه و با توجه به نمایش فیلم بازسازی صحنه قتل میترا استاد در حمام، رویکرد دفاع از متهم، به این سمت رفت که ماجرای قتل به عنوان قتل غیرعمد و شلیک اتفاقی گلوله به سقف حمام، کمانه کردن گلوله از سقف و فرورفتن تیر‌ها به بدن مقتول، تغییر کند.

این رویکرد دفاعی، بر اساس این استدلال بود که نجفی، برای ترساندن همسر خود و راضی کردنش به طلاق، با اسلحه و بالش وارد حمام شده. میترا استاد با دیدن اسلحه ترسیده و با نجفی گلاویز می‌شود تا اسلحه را از دستش بیرون آورد. چند تیر اتفاقی به در و دیوار و سقف شلیک می‌شود که یکی از آن‌ها از سقف کمانه می‌کند و به میترا استاد می‌خورد و باعث مرگ می‌شود. این فرضیه اثبات نشده‌ای است که اساس دفاعیات وکیل نجفی از متهم را می‌سازد.

این دفاع، چندان نمی‌تواند اتهام قتل عمد را از نجفی دور کند، چون که نجفی با سلاح پر، آماده شلیک، از ضامن خارج شده و با بالش که عموما در صحنه‌های قتل در فضای بسته، برای گرفتن صدای شلیک استفاده می‌شود، وارد حمام شده است. غافلگیر کردن متهم هنگامی که در آسیب پذیرترین شکل، لباس از تن خارج کرده و امکان دفاع ندارد، نشانه قوی دیگری برای ارتکاب قتل عمد است.

قرینه دیگر قوی، گزارش کارشناس اسلحه شناسی است که به صورت واضح، عبور گلوله از بدن مقتول را توضیح می‌دهد. به گفته کارشناس، در صورتی که تیر ابتدا به سقف خورده باشد، ضربه آن گرفته می‌شود و آنقدر قدرت ندارد که از بدن مقتول که به گفته کارشناس پزشکی قانونی، ورزشکار و قوی بوده است، عبور کند. علاوه بر این، شلیک از پشت بالش که باعث شده تقریبا هیچکس صدای گلوله را نشنود، به فرضیه عمدی بودن قتل دامن می‌زند.

با این حال دفاعیات آخر نجفی، اصرار بر قتل غیرعمد بر مبنای شلیک اتفاقی به سقف دارد. دفاعیاتی که به نظر نمی‌رسد قضات را قانع کرده باشد؛ لذا پیش بینی اینکه هنگام صدور حکم دادگاه شعبه ۹ کیفری یک، مبنای رای بر قتل عمد نوشته شده و حکم قصاص صادر شود، چندان دور از واقعیت نیست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان