تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

ارزآوری 110 میلیون دلاری کالاهای لبنیاتی و پروتئینی

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از افزایش 10 درصدی ارزآوری صادرات کالاهای لبنیاتی و پروتئینی خبرداد.
1435644536699_98861.jpg

رویداد۲۴-معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از افزایش 10 درصدی ارزآوری صادرات کالاهای لبنیاتی و پروتئینی خبرداد.

  سید جعفر حاجی‌مجتهدی امروز 10 خرداد ماه در نشست خبری، گفت: ارزآوری صادرات بیش از 40 قلم کالای لبنیاتی و پروتئینی در سال 94 معادل 110 میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 93 صادرات این تعداد کالا ارزآوری 100 میلیون دلاری به همراه داشته است، عنوان کرد: خراسان رضوی در بحث صادرات دام و طیور مقام اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از صادرات 40 هزار تنی تخم مرغ خبرداد و اظهار کرد: بیش از 50 درصد تخم مرغ صادراتی کشور توسط استان انجام می‌گیرد بدین منظور رتبه نخست صادرات تخم مرغ نیز از آن خراسان رضوی است.

وی از صادرات 2400 تنی دام و طیور در سال گذشته خبرداد و عنوان کرد: حدود 5000 تن گوشت مرغ، 37 تن عسل، یک میلیون جلد سالامبور گوسفند و بیش از 2 میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال گذشته به کشورهای مختلف اروپایی، چین و ... صادر شده است.

حاجی‌مجتهدی در خصوص تنظیم بازار شیر، عنوان کرد: به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کاهش قیمت شیر، موظف به خرید شیر مازاد بر مصرف دامدارها شده‌ و این طرح را از ابتدای هفته با همکاری اتحادیه دامداران و گاوداران صنعتی آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به ازای هر کیلوگرم شیر با بار میکروبی زیر 1000 در سلولی و مولکولی 1300 تومان به دامدار پرداخت می‌شود، اظهار کرد: تمام تشکل‌های شهرستانی و دامدارانی که بیش از 5 تن شیر تولید می‌کنند می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از این شرایط برخوردار شوند.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی هدف از این طرح را تولید شیر خشک صادراتی اعلام کرد و گفت: درحال حاضر سقفی برای خرید شیر تضمینی تعیین نشده است و تنها در روز گذشته بیش از 250 تن شیر از دامداران خریداری شده است.

وی ادامه داد: شیر خریداری شده جهت تبدیل به شیر خشک به سه کارخانه که یکی از آن‌ها در چناران و دو کارخانه دیگر در مشهد قرار دارد، تحویل داده می‌شود.

حاجی‌مجتهدی از افزایش قیمت شیر خریداری شده توسط کارخانجات در استان و کشور خبرداد و اعلام کرد: همزمان با خراسان رضوی این طرح در استان‌های دیگری مانند تهران، اصفهان، شیراز، آذربایجان شرقی و قزوین به اجرا در آمده و موجب افزایش قیمت شیر شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهد کاهش مصرف شیر در بین مردم هستیم، اظهار کرد: در راستای ترویج مصرف شیر چند طرح تدوین شده که یکی از آن‌ها توزیع شیر کامل است.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در خصوص طرح توزیع شیر کامل، بیان کرد: بعضی از واحدهای صنعتی شیر تولیدی بدون تغییر و به عنوان شیر کامل را به کارخانجات تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: شیر کامل هیچ گونه افزودنی ندارد و برندسازی آن با عنوان کارخانه مربوطه انجام می‌شود و علاوه بر این موارد نام گاوداری نیز بر روی آن درج می‌گردد.

حاجی‌مجتهدی با اشاره به قیمت تمام شده 1680 تومانی برای این شیر، عنوان کرد: مصرف کننده این شیر پاستوریزه و هموژنیزه را با قیمت 1750 تومان خریداری می‌کند.

وی نخستین اقدام در طرح توزیع شیر کامل را پخش رایگان این شیر در درب منازل منطقه طرقبه مشهد خواند و گفت: توزیع روزانه شیر به درخواست مردم انجام می‌شود و دامدار پول خود را به صورت روزانه دریافت می‌کند درحالیکه اکنون دامداران مدت زمان 3 الی 4 ماهه را برای گرفتن پول خود صبر می‌کنند.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی یکی دیگر از مزیت‌های این طرح را افزایش اعتماد مردم نسبت به مصرف شیر دانست و عنوان کرد: سالانه 880 هزار تن شیر در خراسان رضوی تولید می‌شود که مازاد نیاز استان به استان‌های همجوار و تهران صادر می‌شود.

وی در خصوص پرورش نوغان، اظهار کرد: پرورش نوغان به عنوان یک شغل جانبی در استان و کشور محسوب می‌شود که در استان خانم‌ها بیشتر به این کار مشغول هستند.

حاجی‌مجتهدی میانگین تولید پیله ابریشم استان در سال گذشته را 30 کیلو اعلام کرد و گفت: این میزان در سال جاری با 30 درصد افزایش به 40 کیلوگرم پیله به ازای هر جعبه تخم نوغان رسیده است.

وی با بیان اینکه در استان بیش از 2500 نوغاندار وجود دارد، یادآور شد: تعداد 5500 جعبه تخم نوغان در سال گذشته توزیع شده که پیش‌بینی می‌شود بیش از 200 تن پیله پر ابریشم خواهیم داشت.

معاون تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افزایش قیمت پیله پر ابریشم، بیان کرد: در سال جاری این قیمت به 25 هزار تومان رسیده در حالیکه سال گذشته خرید با قیمت 20 الی 21 هزار تومان انجام می‌گرفت.

وی گیلان را پایتخت نوغان و خراسان رضوی را پایتخت ابریشم‌کشی معرفی کرد و گفت: در شهرستان تربت حیدریه بیش از 1200 واحد ابریشم‌کشی موجود بوده که در دوران افول این مقدار به 400 واحد فعال رسیده است و در مشهد نیز حدود 100 واحد فعال ابریشم‌کشی وجود دارد.

حاجی‌مجتهدی ادامه داد: بایگ قطب سنتی ابریشم کشی کشور است و واحدهای آن به صورت سنتی این اقدام را انجام می‌‎دهند و نیازمند استفاده از تکنولوژی هستند تا کیفیت نخ تولیدی افزایش یابد.

وی در خصوص واردات نخ و پیله ابریشم، اظهار کرد: باید تعرفه واردات نخ ابریشم که درحال حاضر 15 درصد است، افزایش یابد تا اگر قرار است وارداتی انجام شود پیله ابریشم وارد کشور شود تا برای تبدیل آن به نخ اشتغال‌زایی در کشور به وجود آید.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کالاهای
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان