تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

دشمن قلب را بشناسید

هرساله با آغاز فصل گرم و ازدیاد دمای هوا، شاهد بستری شدن برخی از بیماران قلبی و عروقی در بیمارستان ها هستیم؛ بیمارانی که اغلب نسبت به توصیه های پزشکی در این فصل گرم سال بی اطلاع بوده یا کمتر توجهی به آن داشته اند.

 رویداد۲۴ دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق گفت: همانطور که سرمای زیاد در زمستان دشمن قلب است، گرمای زیاد در فصل تابستان نیز برای قلب ضرر دارد و باعث تشدید ضایعات قلبی می شود؛ گرمای زیاد خطر شوک، زمین خوردن و سرگیجه را در مبتلایان قلبی و عروقی زیاد می کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هوای گرم تابستان باعث می شود که فعالیت قلب بیشتر شود و به علت تعریق زیاد، قلب مایع زیادی از دست بدهد، در نتیجه تعداد ضربان قلب افزایش می یابد. از اینرو بیماران قلبی که رگ های قلبشان تنگ شده است، بر اثری گرمای زیاد هوا، دردشان تشدید می شود.

وی اظهارداشت: توصیه می شود بیماران قلبی و عروقی در گرمای خیلی زیاد فصل تابستان از منزل شان خارج نشوند و اگر هم ناچار به خروج از منزل هستند و کارشان در مقابل آفتاب است، باید مایعات زیاد بخورند و از خوردن نمک پرهیز کنند زیرا نمک باعث افزایش فشار خون می شود و اگر فردی مبتلا به نارسایی قلبی باشد، نارسایی قلبش را بیشتر می کند.

وی بیان کرد: اگر این افراد در تماس مستقیم آفتاب هستند و عرق زیادی می کنند، باید یک وعده غذای معمولی بخورند تا مقدار نمکی که از طریق عرق کردن از دست داده اند، جبران شود. این افراد حتما باید همراه خودشان یک شیشه آب معدنی داشته باشند و از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنند و خوردن گوشت و غذاهای پر چرب را به حداقل میزان برسانند. خوردن ماست و خیار برای آنها بسیار مفید است. سعی کنند مختصر عصرانه ای بخورند تا وعده غذایی شام شان سنگین نباشد.

وی ادامه داد: بیماران قلبی بهتر است در فصل تابستان در زیر سایه حرکت کنند و فعالیت شان را در مقابل تابش نور آفتاب کمتر کنند یعنی در آفتاب ورزش نکنند. سر بالایی ها را آرامتر بروند. بیمارانی هم که سکته قلبی کرده اند، سعی کنند پیش از خروج از منزل، قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین (Nitroglycerin) یا ان تی جی (NTG) مصرف کنند تا درد قلبی شان کاهش یابد. این افراد حتما باید مایعات بدون نمک مصرف کنند.

قارونی، سرگیجه، خشکی آب دهان، عرق سرد، کاهش بینایی را از جمله مهمترین علایم هشدار دهنده برشمرد وگفت: هنگامی که افراد دچار این علایم هشدار دهنده شوند، باید حتما بنشینند و از ادامه فعالیت شان بپرهیزند زیرا ادامه فعالیت آنها منجر به زمین خوردن و سنگ کوب آنها می شود.

این فوق تخصص قلب و عروق گفت: بیمارانی هم که نارسایی قلبی دارند و به یک دلیلی قلبشان بزرگ شده است. سکته کرده اند یا فشار خون باعث بزرگ شدن قلب شان شده است هم باید سعی کنند از ساعت دوازده تا سه الی چهار بعد از ظهر از منزل خارج نشوند و اگر ناچار به خروج از خانه شان هستند، صبح خیلی زود این کار را انجام دهند؛ این در حالی است که به این افراد توصیه می شود در فصل سرد سال هنگام صبح از منزل خارج نشوند.

به گفته وی، در شهر خشکی مانند تهران که نقطه شبنم زیاد نیست، بدن به راحتی عرق می کند و به سرعت نیز خشک و خنک می شود اما در شهرهای مرطوب و ساحلی با نقطه شبنم بالا، گرمای مرطوب با درجه حرارت زیاد، خطر جانی فراوانی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به همراه دارد زیرا رطوبت زیاد هوا باعث می شود تا عرق بدن به راحتی تبخیر نشود، در نتیجه با افزایش حجم خون، تنگی نفس و تپش قلب مبتلایان قلبی افزایش یابد بنابراین توصیه می شود افراد در این مناطق کمتر ورزش و کارهای سنگین انجام دهند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: همچنین در فصل گرم، مردم تمایل زیادی به رفتن استخر دارند. توصیه ما به مبتلایان قلبی و عروقی این است که حتما در آب های ولرم شنا کنند.

 

منبع: سیناپرس

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان