تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
عراقچی پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام:

توقیف نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق نقض برجام است/ خواهان نتایج روشن در جلسه امروز هستیم

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه توقیف نفتکش حامل نفت ایران را نقض برجام عنوان کرد و گفت: توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق‌ای نظر ما نقض برجام است چرا که نباید کشور‌های عضو برجام هیچ مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند.
وقیف نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق نقض برجام است/ خواهان نتایج روشن در جلسه امروز هستیم
رویداد۲۴ «سید عباس عراقچی» که برای شرکت در نشست فوق العاده کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است، پیش از برگزاری این نشست گفت: در یک ماه گذشته تحولات بسیار زیادی در حوزه برجام اتفاق افتاده که ضرورت ایجاد می‌کرد یک دوره دیگر جلسه کمیسیون مشترک را به صورت فوق‌العاده داشته باشیم؛ در این مدت کاهش تعهدات ایران وارد مرحله عملیاتی شد و در عمل خود را نشان داد و گزارشات آژانس در این خصوص منتشر شد.

وی اضافه کرد:علاوه بر این آمریکا به شورای حکام مراجعه کرد و خواست این موضوع را در شورای حکام مطرح کند که کشور‌های اروپایی موضع معقولی را در شورای حکام گرفتند و گفتند جای بررسی موضوعات برجام در شورای حکام نیست بلکه در سازوکار‌های داخلی برجام هست و از نظر آن‌ها این موضوع باید کمیسیون مشترک رسیدگی می‌شد.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: همزمان تحولاتی مانند توقیف نفتکش حامل محموله نفت ایران در تنگه جبل الطارق اتفاق افتاد که از نظر ما نقض برجام است چرا که نباید کشور‌های عضو برجام هیچ مانعی در راه صادرات نفت ایران ایجاد کنند.

عراقچی گفت: برخی تحولات دیگر که از نظر ما نقض تعهدات کشور‌های باقی مانده در برجام و یا قصور آن‌ها در انجام تعهدات خودشان است. هم ما و هم اروپایی‌ها متقاضی برگزاری جلسه امروز بودیم و نتیجه این بود که جلسه فوق‌العاده برگزار شود.

وی با بیان اینکه در نشست امروز به این شکایات و نکاتی که طرفین از همدیگر دارند رسیدگی خواهد شد، اظهارداشت: ما در جلسه گذشته تصمیم گرفتیم جلسه وزرای خارجی کشور‌های عضو برجام را داشته باشیم- یعنی کمیسیون مشترک در سطح وزیران امور خارجه- این موضوع هنوز در دستور کار هست و امیدوار هستیم بتوانیم سریع‌تر یک دستور کار ملموس و تعیین کننده و نتایج روشن برای این جلسه وزرا آماده کنیم تا جلسه برگزار شود.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما حتماً خواهان یک جلسه نمایشی و گرفتن عکس نیستیم، بلکه خواهان جلسه‌ای هستیم که دارای نتایج روشن باشد؛ بنابراین یکی دیگر از موضوعات جلسه امروز بحث و تصمیم‌گیری در خصوص جلسه وزرای خارجه و دستور کار و نتایج آن خواهد بود.

عراقچی همچنین درخصوص دیدار‌های احتمالی با نمایندگان کشور‌های حاضر در این نشست گفت: ما همیشه در حاشیه نشست‌های کمیسیون مشترک قبل و یا بعد از آن به صورت دو جانبه سه جانبه و چند جانبه با کشور‌های عضو برجام دیدار‌هایی داریم و این بار هم جلساتی خواهیم داشت.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان