تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸

درخواست رسمی آمریکا از آلمان درباره خلیج فارس

خبرگزاری آلمان گزارش داد که واشنگتن رسما از برلین درخواست کرده است که در ماموریت چندجانبه دریایی در تنگه هرمز و خلیج فارس شرکت کند.
درخواست رسمی آمریکا از آلمان درباره خلیج فارس
رویداد۲۴ به دنبال افزایش تنش‌ها در خلیج فارس، آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در این منطقه را به متحدان و شرکای خود ارائه کرده است. این درحالیست که برخی از متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن، مشارکت در این طرح را کرده‌اند. انگلیس از متحدان نزدیک آمریکا ابتدا حضور در این ائتلاف را رد کرده بود، اما بعد از توقیف نفتکش این کشور توسط نیروی دریایی سپاه خواستار تشکیل چنین ائتلافی شد.

در واکنش به رد درخواست آمریکا از سوی لندن، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز گفته بود که لندن باید خودش از کشتی‌های خود محافظت کند.

علیرغم تلاش‌های چند هفته‌ای آمریکا برای ایجاد این ائتلاف، هنوز مشخص نیست که چند کشور به طور جدی در این طرح حضور خواهند یافت.



برخی رسانه‌ها روز یک شنبه گزارش دادند که کره جنوبی با اعزام یک کشتی جنگی برای حضور در این ائتلاف موافقت کرده است، اما یک روز بعد مقامات سئول آن را تکذیب کردند و اعلام کردند که هنوز تصمصم دقیقی برای آن اتخاذ نکرده اند.

درخواست واشنگتن از برلین درحالی صورت گرفته است که روابط دو کشور بر سر پاره‌ای از مسائل از جمله اختلافات دو کشور درباره پناهجویان و برجام و هزینه‌های ناتو دچار تیرگی است.

پایگاه خبری جی جی پرس ژاپن اخیرا درباره این طرح آمریکا نوشت، در اقدامی که نشانه ناامیدی و استیصال واشنگتن است، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی در روز پنج شنبه از ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان، نروژ، استرالیا و کره جنوبی خواست به این ائتلاف بپیوندند. این پایگاه ژاپنی افزود: در ژاپن، اما مخالفت‌های سفت و سختی با اعزام نیرو‌های خوددفاعی این کشور به منطقه وجود دارد و توکیو بیشتر به دنبال حل و فصل تنش‌ها از طریق دیپلماتیک است.

خبرگزاری «کیودو» دوشنبه هفته گذشته گزارش کرد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نشست‌هایی را با مقامات ارشد ژاپن برگزار کرده و انتظار می‌رود در این نشست‌ها در خصوص طرح واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف چندملیتی برای آنچه که محافظت از امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز خوانده شده، بحث‌ها و گفتگو‌هایی انجام گرفته باشد.

 

 

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان