تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
در گفت‌وگوی معاون میراث فرهنگی با رویداد۲۴ مطرح شد؛

چرا ویزای شهروندان چینی برای سفر به ایران لغو شد؟

در روزهای گذشته با اعلام دولت، ویزای شهروندان چینی به ایران لغو شده است. دولت معتقد است این تصمیم برای سهولت سفر تجار چینی بوده و سازمان میراث فرهنگی آن را گامی در جهت جذب توریست خوانده است.
گردشگری
رویداد۲۴ لغو ویزا مدتی است توسط دولت به عنوان یک برنامه برای جذب گردشگر و میهمانان خارجی در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس تصمیم دولت، شهروندان کشورهای سوریه، گرجستان، بولیوی، ترکیه، ارمنستان، لبنان، عمان، مالزی و آذربایجان برای ورود به ایران نیازی به ویزا ندارند. چین نیز از جمله کشورهایی است که اخیرا به این فهرست اضافه شده است.
 
آنگونه که دولت اعلام کرده، هدف از این اقدام جذب گردشگر بیشتر و البته تسهیل در حضور تجار چینی به ایران بوده است.با این حال به نظر می‌رسد کاهش حجم مبادلات ایران چین در قبول این تصمیم از سوی دولت بسیار موثر بوده است.
 
آماری که اخیرا گمرک چین منتشر کرده، نشان می‌دهد مبادلات تجاری چین و ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی افت ۴۳ درصدی داشته و به پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است. طبیعی است این موضوع در شرایط تحریم چندان خوشایند ایران نیست.
 
دلیل لغو ویزای شهروندان چین را از ولی تیموری معاون سازمان میراث فرهنگی پرسیده‌ایم. او معتقد است این اقدام تنها به دلیل جذب گردشگران بیشتر بوده است.
 
ولی تیموری به رویداد۲۴ می‌گوید: موضوع لغو یک طرفه ویزا به چین از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد. مساله از این قرار است که مطالعه‌ای در قالب بازار‌های هدف انجام شده و سازمان میراث فرهنگی در این مطالعه به این نتیجه رسید که بازار چین به عنوان یکی از بازار‌های مهم ایران می‌تواند تلقی بشود لذا در کوتاه مدت و وقتی یک بازار به عنوان بازار هدف شناخته می‌شود، باید اقدامات انگیزشی و ایجابی، بازاریابی و زیرساختی اتفاق بیفتد.
 
او افزود: یکی از این کار‌ها لغو روادید ورود گردشگران چینی به ایران بود که پیشنهاد آن از سوی سازمان میراث فرهنگی داده شد. برنامه‌های دیگری از قبیل آموزش ذی نفعان بخش خصوصی و رستوران‌داران و هتلداران و نحوه مواجهه با گردشگران چینی و علاوه بر آن برنامه تبلیغات و بازیابی نیز داریم. یکی از این برنامه‌ها لغو روادید بود که ما به عنوان سازمان گردشگری دنبال افزایش گردشگران از این کشور هستیم.

او در مورد اینکه آیا قرار است چینی‌ها هم لغو روادید برای ایرانی‌ها داشته باشند، گفت: اینکه در مجموع دولت ما یا طرف مقابل یعنی چین به این جمع بندی برسند که آن‌ها هم این کار را بکنند یا نه مساله سازمان گردشگری نیست، چون ما دنبال تسهیل خروج گردشگر نیستیم و برنامه ما تسهیل ورود گردشگر است. از این جهت سازمان میراث فرهنگی دولت را متقاعد کرد و با نظر مساعد روحانی و هیات دولت این لغو به نفع گردشگری ورودی انجام شد.

او در مورد اینکه آیا قرار هست برای کشور‌های دیگر هم تکرار شود یا خیر گفت: فعلا برنامه ما روی چین مرکز است و کشور‌های دیگری را هم در برنامه داریم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان