تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
حمیدرضا گرشاسبی:

موضوع حضور بانوان در استادیوم‌ها مربوط به لیگ نیست

تعویق در آغاز لیگ برتر نوزدهم و ادامه ابهام و سردرگمی درخصوص این موضوع باعث شد تا در روز‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره الزامات AFC برای حرفه ای تر شدن باشگاه‌ها و حضور زنان در ورزشگاه مطرح شود.
موضوع حضور بانوان در استادیوم‌ها مربوط به لیگ نیست
رویداد۲۴  کنفدراسیون فوتبال آسیا بر تجهیز ورزشگاه‌های میزبان مسابقات به گیت‌های ورود و خروج، شماره‌گذاری صندلی‌ها، دوربین مداربسته و بلیت فروشی اینترنتی اصرار زیادی دارد و در این بین اعلام شد ۶ ورزشگاه سیرجان، قائمشهر، ثامن مشهد، جم بوشهر، مسجدسلیمان و شهید باهنر کرمان امکان برگزاری مسابقات لیگ برتر را ندارند و کمیته‌های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای که زیر نظر AFC است هر ساله مسئولیت رسیدگی به این موارد را دارند. قرار است این دو کمیته هیچ گونه چشم پوشی بر نواقص و مشکلات نداشته باشند.

حمیدرضا گرشاسبی، عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال گفت: «کمیته بدوی صدور حرفه‌ای مسئولیت بررسی اسناد، مدارک، زیرساخت‌ها و آنچه برای صدور مجوز حرفه‌ای از سوی مجامع بین‌المللی تعیین شده را برعهده دارد، اما وظیفه کمیته استیناف رسیدگی به اعتراض باشگاه‌ها به رأی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای است و این دو کمیته به AFC تعلق دارد.»
 
او ادامه داد: «اولویت اصلی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تعیین تکلیف تیم‌های لیگ برتر است، بخصوص تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و تیم‌هایی که شرایط حضور بیشتری در لیگ قهرمانان دارند، بیشتر رصد خواهند شد. مواردی که AFC روی آن تأکید دارد به خاطر رفاه حال هوادارانی است که برای تماشای یک بازی فوتبال با آرامش و لذت به ورزشگاه می‌آیند. البته این موضوعات تنها به لیگ برتر ارتباط ندارد و در آینده نه چندان دور لیگ‌های یک و دو را هم شامل خواهد شد.»
 
گرشاسبی در پاسخ به این سؤال که رفع ایرادات در ۶ ورزشگاه مورد نظر به کجا رسیده؟ بیان داشت: «اکثر استان‌ها با سرعت بالا در حال رفع آن هستند و باید تا ۱۰، ۱۵ روز دیگر مشکلات این ۶ ورزشگاه برطرف شود. اجرای این پروژه‌ها توسط مسئولان سازمان لیگ و هیأت‌های فوتبال استان‌ها در حال پیگیری است و مسئولان مربوطه موظف هستند تا ساعت به ساعت اقدامات خود را به سازمان لیگ گزارش دهند. اگر ورزشگاهی نتوانست مطابق الزامات تجهیز شود، نزدیک‌ترین استادیوم به تیم میزبان تعلق می‌گیرد.»
 
عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع ورود بانوان به ورزشگاه‌های سراسر کشور جزو الزامات AFC است، افزود: «این موضوع در بحث ملی مطرح است و ارتباطی به لیگ ندارد. بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها جزو قوانین فیفا است و نامه نگاری هم در این خصوص انجام شده و درحال پیگیری است. در حال حاضر فضای مجازی گسترش پیدا کرده و هیچ موضوعی پنهان نمی‌ماند و هر فردی که بخواهد پنهان کاری کند، فضای مجازی به گونه‌ای است که برملا می‌کند. تأخیر در برگزاری لیگ تنها به دلیل تأمین امنیت و آرامش هواداران است.»
 
او صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد: «فینال لیگ قهرمانان آسیا با میزبانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برگزار شد و اینفانتینو، رئیس فیفا هم در این دیدار حضور داشت و ما بخشی از ورزشگاه را به بانوان اختصاص دادیم. همان طور که دیدید، بانوان آمدند و این بازی بخوبی برگزار شد و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد. بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بخوبی توسط مسئولان فدراسیون مدیریت می‌شود و مشکلی بابت ورود بانوان به استادیوم‌ها وجود ندارد.»

گرشاسبی درخصوص شرایط تیم‌ها برای اخذ مجوز حرفه‌ای بیان داشت: «مشکل اصلی تیم‌ها مسائل مالی است، هرچند تیم‌های باشگاهی کشورمان بخصوص تیم‌های بزرگ فاقد ورزشگاه اختصاصی برای میزبانی مسابقات هستند، اما از نظر مسائل دیگر در مباحث حرفه‌ای رشد خوبی داشته‌اند. فوتبال ما در حال درآمدزایی است، اما این درآمد‌ها به خوبی مدیریت نمی‌شود.»
 
عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ فوتبال در پایان گفت: «۲ سال است که بحث مجوز حرفه‌ای در ایران شدت پیدا کرده که این موضوع به دلیل شکایت زیاد از تیم‌های ایرانی به دادگاه CAS است. امسال حساسیت AFC بیشتر شده و شدیداً پیگیر حرفه‌ای شدن تیم‌های ایرانی هستند. البته فصل گذشته ۲ تیم عربستانی به دلیل عدم اخذ مجوز حرفه‌ای، حذف شدند، اما این موضوع چندان مطرح نشد. متأسفانه ما کمی موضوعات را با سر و صدای زیاد دنبال می‌کنیم.»

بازتـــاب

کاظم اولیایی، عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای‌گری به مشکل اصلی این روز‌های فوتبال ایران اشاره کرد و گفت: «دولتی بودن باشگاه‌ها بزرگترین ضعفی است که ما را به این بن بست رسانده است. دولت نمی‌تواند در ورزش تیمداری کند. فدراسیون فوتبال برای اجرای الزامات قانونی AFC پافشاری دارد و تا زمانی که مجوز حرفه‌ای‌گری صادر نشود، لیگ شروع نمی‌شود و قرعه‌کشی مسابقات هم انجام نخواهد شد.»

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان