تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸

تشکیل کمیته‌ای ویژه برای پیشگیری از منفی شدن آهنگ رشد جمعیت

وزیر بهداشت در نامه‌ای، به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، تشکیل کمیته ویژه برای پیشگیری از منفی شدن آهنگ رشد جمعیت در کشور را ابلاغ کرد.

تشکیل کمیته‌ای ویژه برای پیشگیری از منفی شدن آهنگ رشد جمعیت

رویداد۲۴ متن نامه وزیر بهداشت به شرح زیر است؛ 

«رییس/ سرپرست محترم دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کشور

 پیرو نشست ها و بحث های متعدد، آهنگ رشد جمعیت کشور به خصوص در سال های آتی می تواند از موارد نگران کننده در راستای تمایل این رشد به سمت منفی شدن باشد که علاوه بر تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد توجه و مطالبه دیگر دلسوزان کشور نیز می باشد.

متاسفانه علیرغم دستورالعمل ابلاغی شماره ۴۷۴۶۰  مورخ ۱۳۹۳/۴/۳۱از سوی معاون اول محترم رییس جمهور که در آن سهم دستگاه ها و نوع فعالیت شان قید شده است موارد مذکور مورد پیگیری دقیق قرار نگرفته که لازمست با تشکیل کمیته ای ویژه موارد ذیل پیگیری، رصد و ماهیانه به اینجانب گزارش شود.

۱- گرچه در سال های پس از انقلاب اسلامی همکاران مان توانستند با استفاده از زیرساخت شبکه بهداشتی درمانی در کشور، واکسیناسیون، مایع درمانی خوراکی، کاهش بیماری های حاد تنفسی، ترویج تغذیه با شیر مادر، ثبت منحنی رشد، کاهش سوء تغذیه و همچنین مراقبت های قبل و بعد از زایمان در کاهش مرگ و میر کودکان و گروه های آسیب پذیر و افزایش امید به زندگی نقش بسزایی داشته باشند، مع الوصف لازم است با تشدید و توسعه مراقبت های دوران بارداری در مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین ایجاد زیرساخت لازم جهت مراقبت از نوزادان در راستای افزایش و نگهداری مناسب از موالید گام برداریم. ضروری است نیازمندی های نقاط کمتر برخوردار را در راستای این هدف سریعاً بررسی و اعلام فرمائید.

۲- توسعه مراکز درمان ناباروری در خدمت رسانی به زوج هایی که بدلیل مشکلات فیزیولوژیک نیازمند درمان می باشند در اولویت قرار گیرد. به نحوی که در هر دانشگاه یک مرکز درمان ناباروری سریعاً معرفی و در سطح استان اطلاع رسانی شود.

خدمات این مراکز باید رایگان باشد. منابع مورد نیاز توسط ستاد وزارتخانه تأمین خواهد شد.

۳- ضروری است با استفاده از تیم کارشناسی در ترغیب زوج هایی که سال های پس از ازدواج از فرزندآوری امتناع می ورزند، اقدام و موارد علمی زیان های تطویل این دوران و امکان عدم فرزندآوری در سال های آتی گوشزد و آموزش داده شود.

۴-  با استفاده از ظرفیت روانشناسان و کارشناسان مجرب بهداشتی بخصوص در زمینه بهداشت روان، فواید و تاثیرات مثبت روانی حضور فرزند دوم در خانواده های تک فرزند تبیین گردد.

بدیهی است، روسای محترم دانشگاه ها باید از ظرفیت بین بخشی دستگاه های دیگر استان در راستای این هدف مهم و ارزشمند بهره مند گردند، تا همزمان دیگر دستگاه ها نیز با سرعت و شتاب این حرکت ملی در توسعه زیرساخت های مورد نیاز آینده هماهنگ شوند.

توفیق کلیه عزیزان را در این سعی مقدس از خداوند بزرگ مسئلت دارم.»

منبع: مهر
نظرات شما
پیشخوان