تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

تست ورزش کار آقای دکتر را به پرداخت دیه کشاند

پزشک متخصص که بیمارش هنگام گرفتن تست ورزش دچار ایست قلبی شده بود با اثبات قصور پزشکی به پرداخت دیه و خدمات رایگان در مؤسسه خیریه محک محکوم شد.

تست ورزش کار آقای دکتر را به پرداخت دیه کشاند

رویداد۲۴ حدود ۴ سال قبل، «رضا» ۵۸ ساله به دلیل مشکل قلبی به مطب پزشک متخصصی در دزفول مراجعه کرد. او که سابقه گرفتگی شدید عروق قلبی داشت، قرار بود برای درمان تکمیلی به تهران منتقل شود، اما چون وضعیت چندان مناسبی نداشت و چند هفته‌ای تا سفرش به تهران مانده بود، با تصمیم خانواده‌اش پیش پزشک جوانی در شهر خودش رفت.

پزشک معالج پس از معاینات اولیه از او خواست تست ورزش بدهد بنابراین «رضا» را روی تردمیل فرستاد. چند دقیقه‌ای از پیاده‌روی بیمار روی دستگاه گذشته بود که ناگهان ضربان قلب او بالا رفت و حالش بد شد. پزشک و همراهانش که شاهد این صحنه بودند همزمان با اورژانس تماس گرفته و شروع به احیای قلبی او کردند. اما تلاش‌هایشان نتیجه نداشت و پس از انتقال «رضا» به بیمارستان مرگ وی تأیید شد.

شکایت از پزشک به دلیل تشخیص اشتباه

فرزندان «رضا» که پزشک متخصص قلب را مقصر اصلی مرگ پدرشان می‌دانستند با مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی دزفول، از او شکایت کردند. پسر «رضا» به بازپرس پرونده گفت: «پدرم مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون بود. او با همین مشکل پیش پزشک رفت، اما او بدون در نظر گرفتن شرایط پدرم وی را مجبور به راه رفتن و دویدن روی تردمیل کرد که باعث ایست قلبی پدرم شد.» با این شکایت پرونده در هیأت بدوی انتظامی نظام پزشکی شهرستان دزفول مورد بررسی قرار گرفت و اعضا پس از بررسی شواهد و مدارک رأی بر قصور پزشک متخصص قلب دادند. اما از آنجا که پزشک معالج به تهران نقل مکان کرده بود، هیچ آدرسی از او وجود نداشت تا رأی به او ابلاغ شود.

محکومیت قطعی پزشک

خانواده «رضا» پس از پیدا کردن نشانی دکتر مورد نظر در تهران، درخواست پیگیری دوباره پرونده را دادند. به این ترتیب، ادامه رسیدگی به این پرونده قصور پزشکی با رأی دیوان عالی کشور به دادسرای تهران ارجاع شد.

با آغاز رسیدگی‌ها، متهم پرونده به رأی هیأت بدوی انتظامی نظام پزشکی دزفول اعتراض کرد. وی با حضور در دادسرا گفت: «این بیمار بدون اعلام سوابق بیماری‌اش برای درمان پیش من آمد و با رضایت خودش و با توجه به اینکه دردی در ناحیه قفسه سینه نداشت، با رعایت موازین علمی اقدام به انجام تست ورزش کردم. از طرفی جسد بیمار کالبدشکافی نشده تا علت دقیق مرگ مشخص شود و من رأی هیأت انتظامی نسبت به قصور را نمی‌پذیرم.» پرونده با در نظر گرفتن این اعتراض در شعبه دوم هیأت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفت و اعضا پس از بررسی اوراق انتظامی و تصاویر بالینی بیمار، متخصص قلب را به دلیل ارزیابی نکردن صحیح حال بیمار و دستور انجام تست ورزش به میزان ۵۰ درصد مقصر شناختند. این رأی با رد اعتراض دوباره و دفاعیات پزشک متخصص قلب و با توجه به شکایت اولیای دم و نظریه کمیسیون هیأت تجدیدنظر نظام پزشکی به صدور کیفرخواست انجامید و پرونده این پزشک قلب برای صدور حکم به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲ (مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد.

قاضی پس از بررسی مدارک، نظریه هیأت انتظامی نظام پزشکی و شنیدن اظهارات طرفین، پزشک متخصص قلب را به اتهام قتل غیرعمدی ناشی از قصور پزشکی، از جنبه عمومی جرم به پرداخت ۵ میلیون تومان جزای نقدی و ارائه ۶ ماه خدمات رایگان پزشکی در مؤسسه خیریه محک به جای یک سال حبس و از جنبه خصوصی به پرداخت ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان به خانواده رضا محکوم کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان