تاریخ انتشار: ۰۶:۲۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
الجزیره:

عربستان هم مثل امارات موضع خود در قبال ایران را تغییر می‌دهد

فیصل عبدالساتر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی پیش بینی می‌کند که در اینده نزدیک، عربستان موضع خود در قبال تهران را تغییر داده و در این رابطه، از ابوظبی تبعیت کند.

عربستان هنوز نتوانسته خنجر از پشتی را که امارات با نزدیکی به ایران، به آن‌ها وارد آورد، هضم کند / ریاض هم بزودی موضع خود در قبال تهران را تغییر می‌دهد

رویداد۲۴ فیصل عبدالساتر تاکید می‌کند که ریاض تا کنون نتوانسته است «خنجر از پشتی» که امارات با نزدیکی به ایران، به سعودی‌ها وارد آورد را هضم کند.

در ادامه این مطلب آمده است: عبدالساتر در گفتگو با الجزیره، دو دلیل برای انعطاف سیاسی امارات در برابر ایران ذکر می‌کند، که یکی به ترس آن از قدرت ایران، در نتیجه تهدیدات اخیر باز می‌گردد؛ بویژه پس از آنکه تهران تاکید کرد پهپاد آمریکایی ساقط شده توسط نیرو‌های سپاه، از امارات پرواز کرده بود و دلیل دوم، گشایش راهی برای عربستان، در راستای تغییر موضعش در برابر تهران است. همانطور که امارات پیام‌های دوستانه‌ای به تهران فرستاده و سیاست تازه‌ای در قبال یمن در پیش گرفته است.

عبدالساتر از سیاست قبلی ابوظبی در مورد تهران انتقاد کرده و معتقد است عقب نشینی سریع امارات از موضع عداوت امیزش در قبال ایران، نمی‌تواند به سرعت انجام شود. ضمن آنکه تاکید می‌کند در اینده، ایالات متحده برای مقابله با ایران، در کنار امارات یا عربستان، نمی‌ایستد، چرا که خواهان جنگ با تهران نیست.

جنگ روانی

اما صباح الخزاعی، تحلیلگر سیاسی عراقی، وجود هر گونه تغییری در رابطه بین امارات و ایران را نفی کرده و نقطه تلاقی دو کشور را روابط دیپلماتیک و تجاری طبیعی، به حکم همسایگی و موقعیت جغرافیایی آن‌ها می‌داند.

وی وجود هر گونه موضع رسمی اماراتی که نشان دهنده انعطاف سیاسی آن در مورد ایران باشد را رد کرده و آنچه به ظاهر در جریان است را تنها دیدگاه‌های شخصی می‌داند.

خزاعی تغییر موضع امارات در یمن و موضع گیری دوباره نیرو‌های آن را به اجرای توافق صلح استکهلم ربط می‌دهد؛ توافقی که یک سال پیش بین ائتلاف عربستان و امارات با حوثی‌ها امضا شد و مبتنی بر عقب نشینی نیرو‌های ائتلاف، از بنادر یمن و اجرای قطعنامه‌های بین المللی بود.

به عقیده خزاعی، اقدامات ایران در منطقه خلیج فارس، یک جنگ روانی است که از این طریق به دنبال برانگیختن غوغایی بین دولت‌های خلیج فارس و ایجاد زلزله‌ای در روابط بین عربستان و امارات است. ضمن آنکه علت این اقدامات ایران، فشار‌هایی است که از سوی آمریکا و اروپا متحمل می‌شود.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان