تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

آقای حاشیه از سازمان خصوصی سازی برکنار شد/ پوری حسینی به سازمان بازرسی احضار و بازداشت شد

میرعلی اشرف پوری حسینی صبح امروز به سازمان بازرسی کل کشور احضار و سپس بازداشت شد.

رویداد۲۴ میر علی اشرف پوری حسینی رییس سازمان خصوصی صبح امروز به سازمان بازرسی کل کشور احضار و سپس بازداشت شد. ناصر سراج؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور  نیز خبر داده که گزارش سازمان خصوصی سازی، مراحل پایانی خود را در سازمان بازرسی طی می‌کند و به محض تکمیل به مراجع ذی‌صلاح ارسال خواهد شد.
 
پس از برکناری پوری حسینی، فرهاد دژ‌پسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی، داوود خانی را به عنوان سرپرست سازمان خصوصی سازی منصوب کرده است. داوود خانی عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی با حفظ سمت از سوی وزیر اقتصاد به عنوان سرپرست این سازمان منصوب شده است.

در دوره ریاست پوری حسینی بر سازمان خصوصی سازی، انتقادهای فراوانی درباره شیوه خصوصی سازی برخی شرکت‌ها توسط کارشناسان و رسانه‌ها مطرح شد.

علامت سوال‌های متعددی در خصوص واگذاری‌ها در دوره ریاست پوری‌حسینی در سازمان خصوصی‌سازی وجود دارد. گفته شده یکی از موارد ابهام، واگذاری مجتمع صنعتی گوشت اردبیل به شخص رئیس سازمان خصوصی سازی است.
 

ابتدای دی ماه سال گذشته بیش از ۵۰ نماینده مجلس به رئیس قوه قضائیه برای ممنوع الخروجی رئیس سازمان خصوصی سازی نامه نوشتند آن‌ها در این نامه از آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواستار تشکیل شعبه ویژه‌ای با نظارت رئیس قوه قضائیه برای بررسی پرونده‌های مربوط به سازمان خصوصی سازی و همچنین اتخاذ تدابیر قضایی لازم جهت رسیدگی به اتهامات متهمان در پرونده‌ها شده بودند.

نمایندگان با اشاره به پایان مدیریت عبدالله پوری حسینی در سازمان خصوصی سازی و تشکیل پرونده اتهامی وی در خصوص اهمال منجر به تضییع اموال عمومی و گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات در خصوص برخی تخلفات خصوصی سازی چنین درخواستی را از رئیس قوه قضائیه مطرح کردند.

پوری حسینی در شکایت نمایندگان متهم به اهمال منجر به تضییع اموال عمومی شده بود. اشاره نمایندگان به خصوصی‌سازی‌های دوران مدیریت پوری حسینی بود.

واگذاری مجتمع گوشت اردبیل

واگذاری مجتمع گوشت اردبیل به شخص پوری حسینی یکی از مواردی بود که نمایندگان به آن انتقاد داشتند. آنگونه که علیرضابیگی درباره این واگذاری گفته پوری‌حسینی به عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی شرکتی را به بخش خصوصی واگذار کرده که خود به عنوان شخصیت حقیقی خریدار آن شرکت بوده است.

پوری حسینی البته پاسخ داده بود که زمانی مجتمع صنعتی گوشت اردبیل خریده که از خصوصی سازی کنار رفته و پس از خرید شرکت، دوباره به سازمان خصوصی سازی بازگشته است!

دادستان اردبیل درباره این پرونده ورود کرده بود و خبر داده بود که این پرونده مفتوح و موضوع در حال رسیدگی است. او همچنین گفته بود پوری حسینی از نظر دستگاه قضایی بدهکار است.

واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال

پرونده واگذاری پرابهام آلومینیوم المهدی و هرمزال از دیگر مواردی بود که سازمان خصوصی سازی در آن متهم به تضییع حقوق بیت‌المال شده بود. احمد توکلی درباره واگذاری هرمزال گفته بود: «این‌ها آمدند نام هرمزال را که از سال ۸۸ افتتاح شده و تا سال ۹۴، به مدت هفت سال تولید داشته و صد‌ها هزار تن شمش تولید کرده بود، گذاشتند (طرح) و قیمت‌گذاری آن را بر اساس اجزاء آن انجام دادند؛ یعنی گفتند این ماشین‌آلات فلان مبلغ می‌ارزد، این سوله فلان قیمت ارزش دارد و دست آخر همه این‌ها را جمع زدند و گفتند هرمزال این مقدار ارزش دارد؛ درحالی که قیمت‌گذاری عقلایی باید اینچنین باشد که محاسبه کنند اگر کسی بخواهد این کارخانه را همین الان بسازد، ماشین‌آلات دست دوم هم سن این ماشین آلات را از اروپا وارد کند، همین سوله را بسازد چه قیمتی تمام می‌شود.»

توکلی همچنین گفته بود رد پای ثروت هنگفتی که یک معاون وزیر اقتصاد به دست آورده است را در شرکت المهدی پیدا کرده‌ایم. 

واگذاری کشت و صنعت مغان

میرحمایت میرزاده نماینده گرمی درباره ابهامی واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان توسط سازمان خصوصی‌سازی به رویداد۲۴ گفته بود وضعیت واگذاری‌ها توسط شرکت خصوصی‌سازی مشخص نیست و فرآیند واگذاری‌ها هم اعلام نمی‌شود؛ این مورد در واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروی مغان پیش آمده و سازمان خصوصی بدون اینکه حریم عشایر را مشخص کند، مجتمع به همراه همه زمین‌ها به یک خریدار را واگذار کرده است.

واگذاری ماشین سازی تبریز

استاندار پیشین آذربایجان شرقی درباره واگذاری ماشین سازی تبریز گفته کارخانه را ضررده کردند و در حالی که ارزش آن ۵ هزار میلیارد، بود آن را به قیمت ۱۷۰۰ میلیارد تومان به کسی فروختند که ۴ کلاس سواد هم ندارد و بعد از فروش متوجه شدیم کارخانه به کسی فروخته شده که نه تنها اهلیت لازم را ندارد، بلکه یک اخلالگر ارزی است که طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷، قریب به نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کرده است.

آنگونه که علیرضابیگی گفته خریدار ماشین سازی تبریز با خریدار مجتمع نیشکر هفت تپه ارتباط سازمان‌یافته داشته و هر دو سابقه جعل و دسیسه داشته‌اند.

واگذاری نیروگاه اصفهان

بر اساس توضیحات احمد علیرضابیگی نیروگاه اصفهان توسط سازمان خصوصی سازی به یکی از اقوام یکی از مسئولان وقت وزارت نیرو فروخته شده و فردی که نیروگاه اصفهان را برای واگذاری قیمت‌گذاری کارشناسی کرده، امروز مدیر آن مجموعه شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
0
تکلیف اینهمه رانت و خسارت به بیت امال چی میشه ..الان این آقای پر روی دزد رو اعدام هم کنن هیچ ارزشی نداره ...باید تمام شرکتها به صورتی واقعی قیمت گذاری بشه و پولشو بگیرن
نظرات شما
پیشخوان