تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
تعرفه تبلیغات محیطی و چند ابهام بزرگ!

رونمایی از پروژه درآمدزایی ۱۰۰ میلیاردی لیگ فوتبال

دو روز پیش بود که فدراسیون فوتبال تعرفه تبلیغات محیطی را در سایت خود اعلام کرد تا تمامی شرکت‌ها، درصورت علاقه بتوانند با این نهاد همکاری داشته باشند.

رویداد۲۴  تبلیغات محیطی یکی از بزرگ‌ترین دردسر‌های فوتبال ایران بوده و است؛ فصل گذشته بود که فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت با ایجاد تحولی در این زمینه، راه را برای باشگاه‌ها هموار کند تا باشگاه‌ها با مشکلات مالی کم‌تری به کار خود ادامه دهند. بنا به اخبار منتشر شده از فدراسیون فوتبال و رسانه‌های مختلف در فصل گذشته قرار بود، شرکت تیراژه فیلم حدود ۸۵ میلیارد تومان برای فوتبال ایران درآمد داشته باشد، اما رفته‌رفته و با اعلام مسئولین باشگاه‌های مختلف معلوم شد که از درآمد ۸۵ میلیاردی برای فوتبال ایران خبری نبوده و باشگاه درآمدی به مراتب کم‌تر از این زمینه داشته‌اند. بعد از پایان لیگ برتر، مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان در گفت‌وگویی اعلام کرد: «در فصلی که گذشت از بابت تبلیغات محیطی به ما چیزی حدود ۵۰۰- ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شد. در این مورد با آن‌ها صحبت کردیم، اما به ما گفتند ۷۵۰ میلیون تومان بابت ارزش افزوده از ما کسر کرده‌اند. اینارزش افزوده باید حساب و کتاب و صورت وضعیت داشته باشد. ما سال‌های قبل از تبلیغات محیطی ۴، ۵ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کردیم. باید مشخص شود که ما به عنوان تیم دوم لیگ چه قدر از این راه درآمد به دست می‌آوریم».

این صحبت‌های تابش در حالی بیان شده است که در مهر سال ۱۳۹۷، صادق درودگر، مدیر سازمان بازاریابی سازمان لیگ، شرکت تیراژه فیلم حدود ۹۰ میلیارد تومان (۵ میلیارد بیش‌تر از مبلغ قرارداد) قرارداد در آستانه امضا دارد، مبلغی که اگر به فوتبال ایران تزریق می‌شد، می‌توانستیم آن را بزرگ‌ترین درآمد فوتبال ایران از تبلیغات بدانیم، اما اگر دست به محاسبه بریم، شرایط خیلی متفاوت‌تر از ادعا‌های مسئولین فوتبال خواهد بود. با کسر سهمیه ۲۷ درصدی شرکت متولی تبلیغات (تیراژه فیلم) و کسر سهم فدراسیون فوتبال، هیات فوتبال و سازمان لیگ، می‌فهمیم که این شرکت باید درآمدی حدود ۵۰ میلیارد تومان برای باشگاه به ارمغان می‌آورد. اگر مبلغ پرداختی به تمامی باشگاه‌ها را یکسان در نظر بگیریم، با توجه به صحبت‌های تابش، مبلغ دریافتی کل باشگاه‌های لیگ برتری حدود ۸ میلیارد است و حتی اگر پولی که بابت ارزش افزوده را از باشگاه‌ها کسر کرده‌اند به این مبلغ اضافه کنیم، به عدد ۲۰ میلیارد تومانی می‌رسیم که اختلافی شدید و حدود ۳۰ میلیارد تومانی با مبلغ اعلامی دارد.

فدراسیون فوتبال امسال هم مبلغ سنگین ۱۰۰ میلیارد تومان را برای تبلیغات محیطی در نظر گرفته است و به‌نظر می‌رسد که بازهم این طرح از سودآوری چندانی برخوردار نشود، چراکه جدا از قیمت چند موضوع اساسی در نظر گرفته نشده است؛ اولین موضوع که مربوط به این بحث است، زمان است. درست یک هفته مانده به شروع لیگ برتر، فدراسیون به فکر انتشار این لیست تعرفه افتاده و معلوم نیست کدام شرکت حاضر که این موضوع را به سرعت بررسی کند و بعد از آن هم با فدراسیون فوتبال مذاکره و قرارداد امضا کند. مورد بعدی که فدراسیون فوتبال در نظر گرفته و شرایط را سخت می‌کند؛ قیمت ورودی برای تبلیغ کالا‌های خارجی است. فدراسیون فوتبال در بخشی از شروط خود برای بستن قرارداد برای تعرفه تبلیغات محیطی آورده است که اگر کالا‌های خارجی قرار است در ورزشگاه‌ها و در لیگ نوزدهم تبلیغ شود، باید مبلغی ۲/۵ برابر بقیه شرکت‌ها را به این ارگان پرداخت شود و این خود دلیلی برای پا پس کشیدن شرکت‌های خارجی است.

فدراسیون فوتبال برای این بستن قرارداد هفت نوع قرارداد با مبلغ مختلف پیشنهاد داده که در بهترین حالت می‌تواند از یک شرکت فقط درآمدی ۱۰۰ میلیارد تومانی داشته باشد و در بدترین حالت و بستن قرارداد با شرکت‌های مختلف می‌تواند از هر یک این شرکت‌ها در آمدی ۴/۵ میلیارد تومانی داشته باشد.

باید دید که این فدراسیون بعد از مدت‌ها می‌تواند به درآمدزایی درستی از لیگ برتر برسد یا بازهم مثل فصل‌های گذشته انبوهی از بدهی بر روی دوش فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌ها به‌خاطر قرارداد‌های بسته شده باقی خواهد ماند؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تبلیغات محیطی
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان