تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رادارهای آدریان دریا خاموش شد/ سرنوشت نفتکش توقیف شده ایرانی چه شد؟

نفتکش ایرانی آدریان دریا که حامل بیش از ۲ میلیون بشکه نفت بوده و به تازگی از توقیف بریتانیا در آمده در حالی به سمت کانال سوئز در حرکت است که گفته می‌شود نفتش را در دریا فروخته است. ویژگی‌های فیزیکی این نفتکش به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد این خبر صحت داشته باشد.
سرنوشت نفت کش توقیف شده ایرانی چه شد؟ / آدریان دریا رادارش را خاموش کرده است
رویداد۲۴ ایران اعلام کرده نفت‌هایی که توسط نفتکش آدریان دریا حمل می‌شده را در دریا فروخته، اما اسمی از خریدار این نفت‌ها نبرده است.

آدریان دریا نفتکشی است که پس از توقیف در جبل الطارق به دستور دولت بریتانیا، در نهایت با حکم دادگاه محلی آزاد شد و به سمت آب‌های مدیترانه به راه افتاد. ابتدا گفته می‌شد این نفتکش به سمت یونان رفته، اما یونان این خبر را تکذیب کرد.
 
بر اساس اطلاعات داده شده توسط ایران، این نفتکش حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت بوده است. به گفته علی ربیعی سخنگوی دولت، خریدار باید در نهایت تعیین کند نفت‌های خریداری شده به کجا برود.
 
بلومبرگ در گزارشی نوشت: نفتکش ایرانی تحت مراقبت شدید آمریکا بوده که فروش نفت ایران را تحریم کرده است. فروش نفت ایران در ایام تحریم بسیار سخت شده است.
 
رییس جمهور فرانسه تلاش‌هایی را برای احیای توافق هسته‌ای ایران کلید زده است. هم ایران هم همه امضا کنندگان برجام به جز امریکا با اقدامات ترامپ مخالفند و مکرون پیشنهاد داده به ایران در ازای تعهد کامل ایران به برجام، اجازه فروش نفت داده شود. مکرون در دیدار با ترامپ و ظریف در بیاریتز این پیشنهاد را مطرح کرده، اما اینکه فروش نفت آدریان دریا، نتیجه مذاکرات گروه هفت باشد، بسیار بعید است.
 
دولت ترامپ در صدد تحریم این نفتکش و تهدید هر بندری که اجازه لنگر انداختن به آدریان دریا را بدهد بود. بلومبرگ در گزارشی نوشت: نفتکش آدریان دریا روز یکشنبه سیگنال‌هایی که مخابره می‌کند را به سیگنال «فور اوردر» تغییر داد. این سیگنال به آن معناست که کشتی قرار نیست مقصدش را فاش کند.
 
این کشتی روز شنبه بندر مرسین ترکیه را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرده بود؛ پیش از آن مقصد کالاماتا یونان به عنوان محل لنگرانداختن نفتکش آدریان دریا که پیش از این نامش گریس ۱ بود اعلام شده بود.
 
بلومبرگ مدعی شده احتمالا نفتکش آدریان دریا به دنبال تقسیم محموله خود به محموله‌های کوچک‌تر در کشتی‌های مختلف و فروش آن به ترکیه یا سوریه باشد و به همین دلیل رادار‌های ماهواره‌ای خود را خاموش کرده است.
 
بر اساس این گزارش، آدریان دریا بدون اینکه دست کم بخشی از نفت خود را تخلیه کرده باشد نمی‌تواند از کانال سوئز عبور کند چرا که نفتکشی با ابعاد این کشتی که پر از بار باشد هنگام عبور از این کانال در آب فرو می‌رود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان