تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون

از کمک ۵ میلیون دلاری «دی‌کاپریو» تا ۱۰ دقیقه فوت کردن سلبریتی‌های ما!

بدترین اتفاق این است کسی خود را ملتزم به مکان، زمان و سبک زندگی اجتماعی‌اش بر روی این کره خاکی نداند.

رویداد۲۴   دیروز اعلام شد موسسه زیست محیطی «Earth Alliance» که از سوی «لئوناردو دی‌کاپریو» بازیگر هالیوودی حمایت می‌شود، ۵ میلیون دلار برای محافظت از جنگل‌های آمازون در برابر آتش‌سوزی اختصاص داد. این کمک هزینه به موسسات و بومی و محلی اعطاء می‌شود تا از این زیستگاه طبیعی حساس محافظت کنند.

قطعا همه در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های آمازون هستیم، مقامات برزیلی امسال ۷۲ هزار مورد آتش‌سوزی را در این جنگل‌ها گزارش داده‌اند که در مقایسه با آمار ۴۰ هزار آتش سوزی سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

تعهد اجتماعی مهمترین تعهد انسان در زندگی جمعی است. اگر تعهد اجتماعی نباشد هر شخصی به خود اجازه می‌دهد هر کاری دلش خواست با جامعه و محیط زیستش انجام دهد و از طرف مقابل این تعهد اجتماعی برای هر شخصی در حد درک و توان خود او تعریف می‌شود. اما بدترین اتفاق این است که کسی خود را ملتزم به مکان، زمان و سبک زندگی اجتماعی‌اش نداند.

دی کاپریو از آن نمونه انسان‌هایی است که در این کره خاکی وجودشان هر چه بیشتر شود بهتر است نه به دلیل برخورداری از زیبایی صورت، قابلیت بالای بازیگری، پولداری و... بلکه به دلیل این احساس تعهدی که نسبت به زندگی خودش به عنوان یک انسان بروی کره زمین دارد.


پس از موفقیت فیلم سینمایی «تایتانیک»، در سال ۱۹۹۸ یعنی زمانی که ۲۴ سال داشت، دی کاپریو بنیادی* را به نام خودش برای حمایت از محیط زیست راه‌اندازی کرد؛ این موسسه، نهادی غیرانتفاعی برای افزایش آگاهی نسبت به مسائل محیطی بود.

اگر به صفحه اینستاگرام لئوناردو دی‌کاپریو مراجعه کنید بسیار معدود می‌توانید تصاویر خودش را پیدا کنید و اغلب مطالبی که منتشر کرده مربوط به محیط زیست و لزوم رسیدگی به آن است.

آیا دی‌کاپریو به مهمانی نمی‌رود؟ به جا‌های مختلف دنیا سفر نمی‌کند؟ سر صحنه فیلم هایش با کارگردان، هنرپیشه‌های معروف هالیوود و ... سلفی نمی‌گیرد؟ واضح است که او هم تمام این کار‌ها را انجام می‌دهد، ولی آنرا حریم شخصی خودش می‌داند و به هر دلیلی از انتشار آن‌ها خودداری می‌کند.

در عوض صفحه اینستاگرامش با بیش از ۳۴ و نیم میلیون فالوئر از سراسر جهان را به امکانی تبدیل کرده است تا تبلیغ کند که شرایط زیست بهتری برای خودمان و نسل‌های بعدی رقم بزنیم.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ هم با انتشار عکسی از دریاچه ارومیه نگرانی خودش را نسبت به وضعیت آن به این شکل ابراز کرد: «یک کشتی مخروبه در دریاچه خشک شده ارومیه در شمال غربی ایران. این بزرگترین دریاچه نمک در خاورمیانه است، اما در حال حاضر فقط پنج درصد از آب آن باقی مانده. از دو دهه پیش به دلیل تغییر آب و هوا، ساخت و ساز سد و کاهش بارندگی، دریاچه رو به خشکی رفته است.»

از کمک ۵ میلیون دلاری «دی‌کاپریو» تا ۱۰ دقیقه فوت کردن سلبریتی‌های ما!

البته در کشور خودمان هم «هدیه تهرانی» چنین رویکردی دارد او هم صفحه اینستاگرامش را به فعالیت‌های محیط زیستی اختصاص داده است و از حفاظت از محیط زیست تا جلوگیری از انقراض یوز ایرانی و کمک به سیل زدگان گلستان و ... در آن مطالب زیادی به اشتراک گذاشته است.

اما واقعیت این است که شاید سلبریتی‌های ایرانی تک، تک اظهار نظری درباره قضایای زیست محیطی یا حمایت از حیوانات و ... داشته باشند، اما به عنوان یک دغدغه اصلی در زندگی آن‌ها نمونه‌های اندک شماری داریم.

حسین جعفریان فیلمبردار معروف کشورمان که از اعضای آکادمی اسکار هم هست، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «در خبر‌ها آمده بود که لئوناردو دیکاپریو برای کمک به کنترل آتش‌سوزی‌های جنگل‌های آمازون پنج میلیون دلار اختصاص داده است، سلبریتی‌های بازیگر ما که به رگ غیرت‌شان بر‌خورده است اعلام کرده‌اند که از فردا به‌مدت یک هفته و هر روز به‌مدت ده دقیقه به سمت جنگل‌های آمازون فوت می‌کنند!»

دوباره تکرار می‌کنم تعهد اجتماعی مهمترین تعهد انسان در زندگی بر روی این کره خاکی است، همین الان در بخش‌هایی از کشور خودمان آتش‌سوزی، طوفان گرد و غبار و ... وجود دارد ما هم تعهد داریم و نسبت به این قضایا بی تفاوت و خنثی نباشیم.

از کمک ۵ میلیون دلاری «دی‌کاپریو» تا ۱۰ دقیقه فوت کردن سلبریتی‌های ما!

* پی نوشت: بنیاد «دی‌کاپریو» در ۴۰ کشور جهان روی پروژه‌های متعدد محیط زیستی کار کرده و چند فیلم مستند از جمله «سیاره آب»، «گرمایش جهانی» و «پیش از طوفان» را ساخته و منتشر کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
0
ای بابا سلبریتی هامون هم عین بقزه مردم فقط ادا و ژست و شعارن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان