تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مذاکره ایران و آمریکا و فشار حداکثری علیه متحدان تهران!/ علت تشدید درگیری‌های نظامی در خاورمیانه چیست؟

کمپین حداکثر فشار علیه ایران نقطه اصلی همکاری‌های ترامپ و نتانیاهوست. دولت اسرائیل عمیقا نگران احتمال مذاکرات ایران و آمریکاست؛ مذاکره‌ای که احتمال آن با مصاحبه‌های مطبوعاتی ترامپ و ماکرون در فرانسه و سخنرانی‌های اخیر حسن روحانی رییس جمهور ایران تقویت شده است.
مذاکره ایران و آمریکا و فشار حداکثری علیه متحدان تهران!/ علت تشدید درگیری‌های نظامی در خاورمیانه چیست؟
رویداد۲۴ دولت اسرائیل عمیقا نگران احتمال مذاکرات جدید هسته‌ای میان ایران و آمریکاست. مذاکره‌ای که احتمال آن با مصاحبه مطبوعاتی ترامپ و مکرون در فرانسه تقویت شده است. سه عضو کابینه اسرائیل و دو تن از مقامات ارشد اسرائیلی که در سیاست‌های اسرائیل علیه ایران نقش مهمی دارند در مصاحبه با رسانه اکسیوس این نگرانی را تایید کرده اند.
 

چرا مذاکره ایران و آمریکا برای اسرائیل مضر است؟


کمپین حداکثر فشار علیه ایران نقطه اصلی همکاری‌های ترامپ و نتانیاهوست. نتانیاهو خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را دستاورد مهم سیاست خارجی این دولت می‌داند. از دست دادن کمپین حداکثر فشار علیه ایران برای نتانیاهو ضایعه بزرگی است و می‌تواند منجر به ایجاد تنش میان آمریکا و اسرائیل شود.
 
مقامات اسرائیل به اکسیوس گفته‌اند که چشم انداز مذاکرات جدید میان آمریکا و ایران چندین بار در روز‌های اخیر در کابینه امنیتی اسرائیل مورد بررسی قرار گرفته است.
 
دولت اسرائیل نگران نشستی است که ممکن است به زودی میان سران کشور‌های ایران و آمریکا اتفاق بیفتد. به همین دلیل فشار‌ها علیه ایران از سوی اسرائیلی‌ها افزایش یافته است.
 
یکی از اعضای کابینه اسرائیل به اکسیوس گفته ما هیچ علاقه‌ای به مذاکره ایران و آمریکا نداریم، اما توانایی ما برای نفوذ در دولت ترامپ یا مقابله با تصمیم او در این مورد بسیار محدود است.
 
یکی از مقامات ارشد اسرائیل که در سیاستگذاری‌های این رژیم علیه ایران نقش موثری دارد نیز درباره این دیدار گفته ما خیلی خوش شانسیم که تا امروز ایرانی‌ها پیشنهاد ترامپ برای مذاکره را رد کرده‌اند.
 
به گزارش به گزارش رویداد۲۴ اکسیوس در گزارش خود به نشست ماه آینده مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرده و گفته ترامپ، روحانی و مکرون قرار است در این نشست حضور داشته باشند؛ اما به نظر می‌رسد نتانیاهو نمی‌خواهد در این نشست سالانه شرکت کند چرا که تاریخ نشست مجمع عمومی سازمان ملل تنها ده روز با انتخابات اسرائیل فاصله دارد.
 
کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز در گزارشی به اظهارات اعضای کابینه نتانیاهو درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا اشاره کرده و گفته نتانیاهو از روشنفکری ترامپ در مواضع جدیدش در قبال ایران بسیار ناراضی است. یکی از اعضای کابینه نتانیاهو نیز گفته به عقیده آن‌ها ترامپ با ایران هم مانند کره شمالی به جایی نخواهد رسید.
 
بنیامین نتانیاهو با مذاکرات ایران و آمریکا در سال ۲۰۱۵ نیز مخالف بود و بار‌ها در مسیر مذاکرات هسته‌ای کارشکنی کرده بود.
 
روز دوشنبه کانال ۱۲ تلویزون اسرائیل در گزارشی اعلام کرد: لحن دوستانه اخیر ترامپ در قبال توافق هسته‌ای و ایران، روایت نتانیاهو درباره ترامپ را که او را در خصوص ایران یک همکار جدی می‌دانست بهم زده است.
 
تلویزیون اسرائیل اعلام کرده نتانیاهو در این شرایط نمی‌تواند دوست خوبش را سرزنش کند. با این وجود در راس هرم سیاسی اسرائیل برخی به دلیل ترسی که از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ و تعامل دموکرات‌ها با ایران دارند، نسبت به مذاکره مجدد ترامپ با ایران چندان بی تمایل نیستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند ترامپ با ایران مذاکره کند تا دموکرات‌ها به پیروزی برسند.
 
به گزارش تایمز آو اسرائیل، کابینه نتانیاهو بار‌ها درباره مذاکره ایران و آمریکا بحث کرده و وزرا نگرانی‌های جدی خود را از این بابت منعکس کرده‌اند. یکی از وزرا در گفتگو با شبکه ۱۳ اسرائیل گفته نگرانی بزرگ ما از سر گیری مجدد مذاکرات ایران و آمریکا است.
 
دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون در حاشیه نشست گروه هفت درباره حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت: من این جنتلمن را نمی‌شناسم، اما یک چیز را به شما می‌گویم: او یک مذاکره کننده بزرگ است. به نظرم او هم خواستار مذاکره است.
 
تایمز آو اسرائیل مذاکره دولت ترامپ با ایران را درست مانند مذاکره اوباما با ایران خواند که قبلا به عقیده ترامپ به بدترین توافق تاریخ ختم شده بود.
 
شبکه ۱۳ اسرائیل دیدار مستقیم ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که ماه آینده برگزار خواهد شد را دور از ذهن خوانده و گفته بعید است چنین نشستی میان سران دو کشور ایران و آمریکا در نشست سازمان ملل رخ بدهد.
 
این رسانه گفته اسرائیل به جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ دل خوش است. بولتون روز گذشته اعلام کرد سعی میکند از رویه جدید ترامپ در مقابل تهران جلوگیری کند.
 
مکرون و دیگر اعضای گروه هفت، همگی با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران مخالفند. آن‌ها از سال گذشته تا کنون در تلاش برای حفظ برجامند. نتانیاهو در عوض تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را تحسین کرده و تمام قد از کمپین حداکثر فشار رییس جمهور آمریکا علیه تهران حمایت کرده است.
 

دلیل درگیری‌های اخیر در منطقه چیست؟


تایمز آو اسرائیل همزمانی افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل و تغییر لحن واشنگتن در قبال ایران را همزمانی غیر منتظره نمی‌داند. روز دوشنبه ویدئویی توسط دولت اسرائیل منتشر شد که در آن نتانیاهو ایران را به حمله تروریستی علیه اسرائیل متهم می‌کند.
 
او دراین ویدئو مدعی شده اسرائیل به دفاع از امنیت خود به هر وسیله لازم ادامه می‌دهد و از جامعه جهانی خواسته تا فورا حملات ایران را متوقف کنند.
 
به گزارش رویداد۲۴ شنبه شب، اسرائیل مدعی شد ایران قصد داشته چندین پهپاد مسلح را از سوریه به اسرائیل بفرستد و اهداف نظامی و غیر نظامی را مورد هدف قرار دهد. این رژیم همچنین مدعی شده سایت‌هایی رادر عراق و لبنان در روز‌های اخیر مورد هدف قرار داده که به ایران تعلق داشتند.
 
روز یکشنبه ۲۵ اوت یک پهپاد اسرائیلی در نزدیکی دفتر رسانه‌ای حزب‌الله در جنوب بیروت سقوط کرد. یک سخنگوی حزب‌الله گفته است که پهپاد دومی نیز در مجاورت ساختمان این دفتر در آسمان منفجر شده است.
 
سید حسن نصرالله بلافاصله واکنش نشان داد و در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که به طرف پهپاد‌های اسرائیلی در آسمان لبنان تیراندازی خواهد شد.
 
حزب‌الله لبنان روز سه شنبه ۵ شهریور اعلام کرد اسرائیل دست به حملات پهپادی در جنوب بیروت زده است. به گفته حزب‌الله لبنان پهپاد‌ها ماده انفجاری به وزن پنج و نیم کیلو به همراه داشته‌اند.
 
قاسم سلیمانی روز شنبه در حساب توییتری خود اعلام کرد «قطعا این عملیات‌های دیوانه‌وار، آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود.»
 
نتانیاهو به این توییت سلیمانی واکنش نشان داده و مدعی شد: به قاسم سلیمانی می‌گویم: مواظب حرف‌های خود و به ویژه مواظب اعمال خود باشید.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان