تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

تهیه طرح حریم آثار هنری ارزشمند شهری در کمیته هنر/ متولیان هنر‌های شهری حق تمامیت اثر را به رسمیت نمی‌شناسند

این روز‌ها بسیاری از آثار ارزشمند هنری در پایتخت در شرایط نامناسبی به سر می‌برند و با تغییرات محیطی بی برنامه، ماسکه شدن و عوامل فرساینده جوی و انسانی در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته‌اند.
تهیه طرح حریم آثار هنری ارزشمند شهری در کمیته هنر/ متولیان هنر‌های شهری حق تمامیت اثر را به رسمیت نمی‌شناسند
رویداد۲۴ در همین رابطه، رییس کمیته هنر شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با هنرمندان و نمایندگان انجمن‌های هنری و صرف ماه‌ها زمان برای بررسی و آسیب شناسی وضع موجود آثار در شهر، از تهیه "طرح حریم آثار هنری ارزشمند در سطح شهر تهران" خبر داد و گفت: با ارائه و تصویب این طرح در صحن شورا، قدمی در راه محافظت از این آثار برداشته خواهد شد.
 
الهام فخاری ادامه داد: کمیته هنر شورای شهر تهران این طرح را با تمرکز بر کنترل عوامل آسیب رسان طبیعی و انسانی محتمل و درجهت حفظ حقوق معنوی و شأن هنرمندان خالق اثر تهیه کرده است.
 
رییس کمیته هنر شورای شهر تهران اضافه کرد: هنرمندان و خالقان آثار ارزشمند شهری همواره از نحوه رفتار مردم و عوامل مدیریت شهری با آثارشان گلایه داشته اند و معتقدند حریم این آثار در موقعیت‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون در معرض تعرّض قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به آسیب‌های مختلف این آثار در شهر بیان کرد: مهم‌ترین صدمات به واسطه تصمیمات متناقض و غیرکارشناسی در شهرداری به آثار وارد می‌شود و به همین جهت نیازمند مصوبه و آیین‌نامه‌ای روشن و جامع برای مدیریت اینگونه تصمیمات هستیم.
 
 
حق تمامیت اثر هنری در تهران جایگاهی ندارد
 
 
نگار نادری پور، مدیر مسئول انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نیز ضمن انتقاد از آسیب‌های آثار هنری ارزشمند در تهران گفت: یکی از مصادیق عدم رعایت حریم در آثار شهری، نبود مشخصات هنرمند یا ناقص و ناخوانا بودن پلاک اثر است. البته خوشبختانه در سال‌های اخیر سازمان زیباسازی تهران برای شناسنامه‌دار کردن تمامی آثار شهری و نظم بخشی به پلاک‌ها، آرشیو جامعی تهیه کرده است.
 
نادری پور ادامه داد: معضل دیگر آثار شهری به رسمیت نشناختن حق تمامیت اثر است. براساس این حق هیچ کس نمی‌تواند یک اثر هنری را بدون موافقت پدیدآورنده تغییر دهد ولو اندک و ناچیز! اما متاسفانه این حق مکرراً از سوی ارگان‌های ذیربط و متولیان هنر‌های شهری زیرپا گذاشته می‌شود.
 
به گفته مدیرمسئول انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، از سوی دیگر فضا برای زنده ماندن آثار هنری در شهر کم است. هر تکه از شهر تهران به نفع اقتصاد، ساخت و ساز، عبور و مرور و ... مصادره شده و آثار هنری به نقاط غیرفعال عقب رانده شده اند. تراکم (از تابلو‌های راهنمایی و رانندگی گرفته تا فضای سبز) امکان دیده شدن آثار را به حداقل رسانده و مجسمه‌ها در ازدحام و ترافیک بصری امکان تنفس ندارند و کارآیی خود را از دست می‌دهند.
 
نادری پور تاکید کرد: طرح "حریم آثار هنری" که در کمیته هنر تهیه شده، یکی از ضرورت‌های شهری است و تعیین حریم به جلوگیری از تعرض فیزیکی و معنوی به اثر کمک خواهد کرد.
 
کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران با توجه به اهمیت جایگاه هنر و آثار هنری خلق شده در شهر از جمله مجسمه ها، آثار حجمی و دیوارنگاره‌های واجد ارزش و برای مقابله با عوامل متعدد تهدیدکننده و آسیب رسان در شهر، از ابتدای سال جاری به منظور ایجاد حریم‌های حفاظتی، جلوگیری از آشفتگی‌های بصری، اقدامات محیطی سلیقه ای، سرقت و عوامل جوی فرساینده، تهیه "طرح حریم آثار هنری ارزشمند در سطح شهر تهران" را در دستور کار قرار داد و اکنون طرح تکمیل شده و مقرر است در آینده نزدیک در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه شود.
 
امیر راد، رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران هم درباره طرح حریم آثار هنری که در کمیته هنر تهیه شده است، اظهار کرد: بلوغ این طرح نیاز به مشورت پیوسته با کارشناسان و هنرمندان و رصد مستمر موارد خطا و رسیدگی به آن دارد.
 
رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران افزود:، اما مشکل تا به امروز در نبود یک مرجع قانونی و دستورالعمل جامع خود را نشان می‌داد که امیدوارم با طرح «احترام به حریم آثار هنری» در کمیته هنر و تصویب آن، این مشکل مرتفع شود.
 
وی تاکید کرد: تشکیل کارگروه ویژه این امور، جلسات متعدد با کارشناسان، تعامل با هنرمندان، توجه به هنر شهری و آثار هنری در شورای پنجم از جمله موارد مبارکی است که تداوم آن بی‌تردید می‌تواند برخی از گره‌های کهنه این حوزه را بگشاید.
 
بهداد لاهوتی، هنرمند مجسمه ساز دررابطه با شرایط فعلی آثار هنری در سطح شهر تصریح کرد: ما باید یادگارى نویسى مردم روی آثار باستانى را جدی‌تر می‌گرفتیم تا شاهد شعارنویسى و تبلیغات پوچ بر در و دیوار و مجسمه هایمان نباشیم.
 
لاهوتی با اشاره به تداخل و تناقض در تصمیمات جامعه بزرگ شهرداری گفت: امروز مجسمه نصب می‌کنیم و دیوارنگارى می‌کنیم؛ فردا جلوى همان‌ها درخت می‌کاریم و تابلو نصب می‌کنیم. بدون اینکه به تلاش همکاران خود در بخشى دیگر اهمیت دهیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: چنین مدیریتی به هیچ وجه مفید فایده نیست و هرچه سریع‌تر باید به واسطه اجرای طرح‌هایی مثل حفظ حریم آثار ارزشمند شهری، اصلاح شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شهری ، مجسمه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان