تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

در دهه‌های اخیر شاهد لوکس سازی نمای ساختمان‌ها هستیم

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دهه های اخیر با افزایش قیمت ساختمان و رقابت در لوکس سازی و ایجاد تفاوت در منظر ساختمانها شاهد اولویت یافتن منظر زیبایی شناختی برای سازندگان هستیم.

در دهه‌های اخیر شاهد لوکس سازی نمای ساختمان‌ها هستیم

رویداد24 محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در نشست فصلی کمیته‌های نمای مناطق گفت: موضوع نما، در ساختمان مساله‌ای است که از چهار جهت اهمیت دارد.

وی اظهار داشت: نخست از منظر زیبایی ساختمان و منظر آن، که کارکرد اصلی نمای ساختمان است، دوم از نظر هارمونی و فضای معماری شهر، سوم از جهت کارکرد رفاهی و داخلی آن در ساختمان وچهارم از نظر ایمنی، استحکام و استاندارد‌های شهری.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در دهه‌های اخیر با افزایش قیمت ساختمان و رقابت در لوکس سازی و ایجاد تفاوت در منظر ساختمان‌ها شاهد اولویت یافتن منظر اول برای سازندگان هستیم.

محسن هاشمی گفت: با رهنمود‌ها و دستورات مقام معظم رهبری مورد لزوم توجه به معماری ایرانی – اسلامی، شاهد توجه به بعد دوم توسط نهاد‌های حاکمیتی از جمله همین کمیته نما که در دهه نود، تشکیل شده است هستیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد که جهت‌های سوم و چهارم، که اهمیت زیادی در ایمنی و رفاه و صرفه جویی انرژی دارند کمتر مورد توجه سازندگان و کمیته نما قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: بطور نمونه استفاده از سنگ‌های تزیینی برای نماسازی، آنهم در ضخامت‌های بالاتر از ۲ سانتیمتر، یکی از روش‌هایی است که سازندگان برای ایجاد تفاوت و زیبایی ساختمان خود استفاده می‌کنند.

هاشمی گفت:، اما این نوع نماسازی ها، اگرچه ممکن است از نظر معماری ایرانی اسلامی و فیلترکمیته معماری نیز با مشکلی مواجه نشود، اما به لحاظ ایجاد بار اضافه سنجاق شده به سازه، هم از نظر ایمنی و هم از نظر رفاهی برای ساختمان تنش ایجاد می‌کند و بهترین نما‌ها به لحاظ فنی، ایمنی، صرفه جویی در انرژی و رفاه ساختمان که نما‌های سیمانی با مصالح و رنگ‌های نانو هستند کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی جامعه معماری نیز به کمیته نما انتقادات زیادی وارد کرده است، مانند کلیشه‌ای کردن یا کمونیستی کردن طرحها، مخالفت ناشی عدم اطلاع از تکنولژی‌های روز نما، مانند شیشه، برخورد‌های سلیقه ای، محدودیت‌های بدون توجیه که فقط کارکردی برای گرفتن جریمه دارند مانند بیرون زدگی کمتر از ۱۵ سانت نما، سختگیری به ساختمان‌های معمولی برای تناسب نما، با سازه‌های موجود و عدم نظارت بر ساختمان‌های بزرگ و دولتی مانند وزارتخانه‌ها یا مال‌های بزرگ مثل در تناسب نما با بافت منطقه و حضور افراد غیرمتخصص در کمیته‌های نما است که باید به این انتقادات توجه داشت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: با اینکه ما بجای دولتی و حاکمیتی کردن تصویب نما، از نهاد‌های مدنی تخصصی مانند جامعه معماران یا کانون‌های طراحان معماری استفاده کنیم نیز یک پیشنهادی است که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان