تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

سوداگری برندها در حوزه ساخت و ساز

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بعضی افراد برند در حوزه ساخت و ساز حوزه مأموریتی معماران و طراحان شهری را از آنها گرفته و خیلی از اتفاقاتی که در حوزه معماری و شهرسازی رخ می دهد منبعث از برندهای معطوف به سوداگری است.

سوداگری برندها در حوزه ساخت و ساز

رویداد24 محمد سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران در نخستین همایش فصلی اعضای کمیته های نمای مناطق گفت: از زمانی که قانون طراحی، اجرا و پایش نماهای شهری در شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده شاهد برگزاری جلسات و همایش های منظمی در این رابطه بودیم. البته در این حوزه در ابتدای راه هستیم و تا نهادینه شدن همه اهداف، راه طولانی در پیش داریم.

وی اظهار داشت: این نشست ها باید با تلفیقی از اضلاع ذینفعان برگزار شود تا بتوان این نگاه را به جامعه شهری تسری داد. بنابراین حضور معماران، طراحان شهری و نما و حتی متولیان ساخت و ساز ضرورتی انکار ناپذیر دارد. تبیین مبانی نظری و ضرورت توجه به نما و هویت شهر به تنهایی کافی نیست و باید شاهد جشنواره های معرفی معماران، طراحان و سازندگان برتر در زمینه نما باشیم تا رسالت ما به عموم جامعه شهری تسری پیدا کند.

سالاری با بیان اینکه نماهای یک شهر تجلی عینی باور عمومی جامعه شهری است، افزود: بایدها، نبایدها و باورهای عمومی جامعه شهری است که وضعیت شهرها و فضای کالبدی شهر را به اینجا رسانده که کالبد شهر تهران با این همه فراز و فرود و اختلاف طبقاتی مواجه باشد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: باید فضای عمومی شهر به سمتی برود که نظارت همگانی که یکی از اولویت های جدی شورای اسلامی شهر است در تحقق پذیری نماهای مصوب اثر گذار باشد.

سالاری با ابراز گلایه از شرکت نکردن چند تن از نمایندگان جامعه مهندسین مشاور ایران در این همایش ها، گفت: تصمیم گرفتیم که نمایندگان جامعه مهندسین مشاور ایران نیز در این جلسات و همایش ها شرکت کنند زیرا آنها حقوق عمومی را بر حقوق خصوصی و منافع شخصی ترجیح می دهند، البته باید به گلایه های این افراد نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه بعضا فرایندهای تصمیم گیری کمیته نما مبتنی بر سلایق است، عنوان کرد: متاسفانه اعضای کمیته نما نتوانستند به یک اجماع در فرایندهای تصمیم گیری برسند و باهم اختلاف نظرهای جدی دارند و آسیب این مسئله به شهر وارد می شود و نهایتا نارضایتی ذینفعان را در پی دارد. خروجی کمیته نما باید ایجاد ما به ازا برای ذینفع و به خصوص برای شهر باشد و از این نظر خروجی های این کمیته ها با سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.

سالاری افزود: بعضا برندها حوزه ماموریتی معماران و طراحان شهری ما را ربودند و خیلی از اتفاقاتی که در حوزه معماری و شهرسازی ما رخ می دهد منبعث از برندهای معطوف به سوداگری است.

وی با اشاره به دستاوردهای کمیسیون معماری و شهرسازی در دو سالگی شورای پنجم شهر تهران گفت: ما در این دوره رویکردهای توجه به ماموریت های معماری و شهرسازی را تغییر دادیم و توانستیم از شهر فروشی گسترده جلوگیری کنیم.

سالاری در پایان با اشاره به دیگر دستاوردهای ملموس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در توجه به مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع، اقدامات ارزشمند در حوزه پلازای شهری و همچنین مناسب سازی معابر و عرصه های عمومی، ابراز امیدواری کرد که موزه معماری شهر تهران با کمک شورای شهر و شهرداری هر چه زودتر ایجاد شود.

برچسب ها: محمد سالاری ، معماری
نظرات شما
پیشخوان