تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماهواره ناهید ۱ در سمنان امتحان شد/ آیا ایران پرتاب شکست خورده ماهواره را پشت سر گذاشته است؟

تصاویر ماهواره‌ای از انفجار در یک سکوی پرتاب در مرکز فضایی ایران در سمنان در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است. هیچ یک از مقامات ایران هنوز پرتاب غیر موفقیت آمیز یک ماهواره را گزارش نکرده‌اند، اما برخی مدعی چنین حادثه‌ای در ایرانند.
ماهواره ناهید ۱ در سمنان امتحان شد/ آیا ایران پرتاب شکست خورده ماهواره را پشت سر گذاشته است؟
رویداد۲۴ روز گذشته خبرگزاری‌های آمریکایی به تصاویر ماهواره‌ای اشاره کردند که در آن دودی حاصل از انفجار یک موشک در مرکز فضایی ایران دیده می‌شود. این رسانه‌ها مدعی شدند سکویی که در عکس دیده می‌شود به نظر سکوی پرتاب موشک ماهواره بر است.
 
رادیو ملی آمریکا اولین رسانه‌ای بود که مدعی شد جمهوری اسلامی بار دیگر سال جاری میلادی در پرتاب ماهواره با شکست مواجه شده است. تاکنون هیچ یک از رسانه‌های ایران یا نهاد‌های ایرانی درباره این حادثه که به مرکز فضایی ایران در استان سمنان اتفاق افتاده اطلاعی نداده‌اند. تنها کسی که اشاره‌ای به حادثه کرده محمد جواد آذری جهرمی است.

وزیر ارتباطات در توییتر خود با اشاره به این اخبار نوشت: «رسیدم چابکسر، ادامه سفر فردا در گیلان. گوشی رو چک کردم ودیدم خیلی‌ها جویای احوال ماهواره ما شده‌اند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده. راستش ناهید۱ حالش خوبه، الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش.»

خبرگزاری رویترز پنجشنبه در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی که نامش را منتشر نکرده، گزارش‌ها درباره انفجار در سکوی پرتاب موشک ماهواره بر در «مرکز فضایی امام خمینی» در سمنان را تایید کرده بود.

بر این اساس، این مقام ایرانی بدون ارائه اطلاعات بیشتر علت انفجار را پاره‌ای از مشکلات فنی عنوان کرده است و گفته مهندسان جوان ایرانی برای برطرف کردن مشکل تلاش می‌کنند.

رویترز همچنین به نقل از یک مقام آمریکایی بدون ارائه جزییات، شکست در عملیات پرتاب موشک ماهواره‌بر به وسیله ایران را تایید کرده است.

به گزارش رویداد۲۴ تصاویر ماهواره‌ای که توسط پلنت لبز و مکسر تکنولوژی گرفته شده، دود سیاهی را نشان می‌دهد که بر فراز سکوی پرتاب است و باقیمانده‌های یک راکت نیز روی سکو قرار دارد. در روز‌های گذشته تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که مقامات در حال رفت و آمد در کنار سکو و رنگ آمیزی مجدد آن هستند اما روز پنجشنبه نیمی از این رنگ‌ها سوخته بودند.

دیورد شملر یکی از استادید مرکز مطالعات بین المللی میدلبری به آسوشیتدپرس گفته هر اتفاقی که آنجا افتاده باشد، انفجاری رخ داده و چیز‌هایی که می‌بینید باقیمانده چیزی است که مورد استفاده قرار گرفته است. احتمالا یک راکت در زمان پرتاب منفجر شده یا شاید پرتاب شده و سپس روی سکو سقوط کرده است. آبی که اطراف سکو به راه افتاده در اثر تلاش برای خاموش کردن حریق بوده و تعداد زیادی وسیله نقلیه نیز اطراف سکو دیده می‌شوند.

در ماه جولای محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران به آسوشیتدپرس گفته بود تهران قصد دارد امسال سه ماهواره را به فضا پرتاب کند؛ دو ماهواره با هدف سنجش از راه دور و یک ماهواره مخابراتی.

ناهید-۱ که جهرمی در توییت خود به آن اشاره کرده ماهواره مخابراتی است. این ماهواره قرار است در مدار‌های نزدیک زمین قرار بگیرد.

جهرمی در تاریخ ۱۳ اگوست گفته بود ناهید-۱ آماده تحویل به وزارت دفاع است و در واقع از نزدیک بودن تاریخ پرتاب این ماهواره خبر داده بود.

در هفته دولت بسیاری از پروژه‌های جدید ایران به بهره برداری می‌رسند. بعید نیست که پرتاب ماهواره جدید به هفته دولت موکول شده باشد.

آسوشیتدپرس با اشاره به توییت شب گذشته آذری جهرمی نوشت: اگر صحبت‌های جهرمی درباره ناهید-۱ صحت داشته باشد، در نتیجه انفجاری که در تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود، متعلق به انفجار در جریان سوخت‌رسانی به موشک قبل از پرتاب است.

به گزارش رویداد۲۴ امیر حاتمی وزیر دفاع ایران روز گذشته به ایرنا گفته بود فعالیت‌های فضایی ایران در فضایی شفاف شکل می‌گیرد. او گفته بود: وزارت دفاع فعالیت‌های تحقیقاتی خود درباره پرتاب ماهواره و موشک را طبق یک برنامه مدون انجام می‌دهد؛ برخی در هر مرحله‌ای و هرزمان نکته‌ای را مشاهده می‌کنند برایشان سوال و مسأله ایجاد می‌شود، در حالی که این اقدامات یک فعالیت کاملا عادی است.

در صورتی که تصاویر ماهواره‌ای از شکست پروژه پرتاب ماهواره توسط ایران خبر داده باشند، این سومین پرتاب شکست خورده ایران خواهد بود.

پرتاب ماهواره‌های پیام و دوستی نیز در ماه‌های دی و بهمن با شکست مواجه شد. مقامات ایران در آن زمان از کشته شدن سه دانشمند در جریان یکی از انفجار‌ها در مرکز فضایی امام خمینی خبر داده بودند.

مایکل کونل محقق امور ایران در موسسه غیر انتفاعی سی ان‌ای در این باره به آسوشیتدپرس گفته: من فکر می‌کنم این وضعیت نشان گر یک مشکل بزرگ است. این تصاویر برای مرکز فضایی ایران مایه خجالت است و، اما باید بدانید که پرتاب ماهواره به فضا زمان بر است.

ایران در ده سال گذشته بار‌ها ماهواره‌هایی با عمر کوتاه را وارد مدار زمین کرده است. در سال ۲۰۱۳ ایران به همراه یکی از ماهواره هایش یک میمون را نیز به فضا فرستاد.

آمریکا مدعی است که این پرتاب‌ها با قطع نامه‌های شورای امنیت که ایران را از هرگونه فعالیت برای ساخت موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند منع میکند مغایر است.

ایران بار‌ها اعلام کرده به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و پرتاب‌های ماهواره‌ای و آزمایش‌های موشکی است هیچ ارتباطی به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ندارد. تهران بار‌ها تاکید کرده فعالیت‌های موشکی‌اش را به خاطر آمریکا تعطیل نخواهد کرد.

اما در شرایط پیش رو ممکن است آزمایش‌های موشکی و ماهواره‌ای ایران از اهمیت مضاعفی برای آمریکا که در دولت ترامپ رویکری خصمانه علیه تهران در پیش گرفته برخوردار باشد. تنش‌ها بین دو کشور از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای روز به روز بالاتر رفته و اخیرا ایران نیز تعهدات برجامی‌اش را کاهش داده است.

وزارت خارجه آمریکا هنوز هیچ واکنشی به این تصاویر ماهواره‌ای نشان نداده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
انسلین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
سلام رادیگارد نداشته ..بوسته زمین شکاف داده..انسلین ش کم بوده
نظرات شما
پیشخوان