تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

سردار در خط مقدم!/ تمجید اصولگرایان در مقابل انتقاد قالیباف از رئیسی

در حالی که اصولگرایان و حتی بخشی از اصلاح طلبان از اقدامات رئیسی در قوه قضائیه اظهار خرسندی می‌کنند و اخیر القابی همچون ذوالقرنین نیز به او داده شده، روز گذشته سردار قالیباف در جمع بسیجیان به یاد انتخابات ۹۶ افتاد و از رئیسی انتقاد کرد. این سخنان البته در رسانه‌های اصولگرا سانسور شد و آن‌ها ترجیح دادند به اختلافات موجود دامن نزنند.
سردار در خط مقدم!/ تمجید اصولگرایان در مقابل انتقاد قالیباف از رئیسی
رویداد۲۴ محمدرضا عارف هنوز انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را فراموش نکرده است و سردار قالیباف، هنوز خاطرات تلخ ۹۶ را در سینه دارد؛ هر دو معتقدند که صندلی ریاست جمهوری حق آن‌ها بوده و با این متر و معیار به کنش سیاسی می‌پردازند.

این هفته نوبت سردار سابق تهران بود که در جلسه‌ای با عنوان «گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری شهید دیالمه» که توسط بسیج دانشجویی برگزار شد، به انتقاد از رئیسی بپردازد و از گفتمان نواصولگرایی خود دفاع کند. «گذشته را تنها به‌عنوان تجربه داشته باشید تا اشتباهات را مجدداً مرتکب نشوید. در سال ۹۶ تصمیم ورود هفته آخرمان به این انتخابات اشکال داشت. من شفاهی و مکتوب به دوستان گفتم. من با آقای رئیسی از سال ۵۶ تا الان دوست هستیم. شما به نظرسنجی‌ها دقت کنید. اگر من در این انتخابات می‌ماندم و رقیب برنده بود چه می‌شد؟»

صحبت‌های قالیباف که البته در رسانه‌های اصولگرا بازتابی نداشت و رسانه‌های اصولگرا آن را از بیخ سانسور کردند. البته همزمان که قالیباف نقدهای خودبه تصمیم سال ۹۶ را بیان می‌کرد، روزنامه کیهان در ستایشی نالازم و شاید متلمقانه، رئیسی را ذوالقرنین و کورش کبیر می‌خواند تا نشان دهد دیدگاه‌های اصولگرایان تا چه اندازه متفاوت است.
 
سخنان قالیباف و یادآوری انتخابات گذشته و نقد رئیسی در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته خبر دیدار او با احمدی نژاد نیز منتشر شده بود.
 
قالیباف انتقادات تندی را هم به اصولگرایان سنتی کرده است. «در شورای وحدت به روشنی عنوان کردم که وحدت برای مردم اولویت دارد، اما وحدت اصالت ندارد. چرا می‌گویم وحدت اولویت دارد، به این جهت که وحدت حتما مقدمه‌ای برای پیشرفت کار است. چرا اصالت ندارد؟ چون اگر بخواهد در بر همین پاشنه بچرخد و میدان را به جوان‌ها ندهیم، مجلس کارآمد درست نکنیم، هر کسی با هر زد و بندی وارد مجلس می‌شود. این اقدام چه فایده‌ای دارد؟»

اما این همه ماجرای اختلاف نیست. سالک نماینده اصفهان یکی از نزدیکترین نماینده‌های مجلس به جریان پایداری معرفی می‌شود و در مسائلی به خصوص حقوق زنان، از مخالفان جدی اصلاح طلبان به شمار می‌رود. با این حال از نظر سیاسی عضو جامعه روحانیت مبارز است. این هفته او هم نقد تندی را خطاب به جبهه پایداری مطرح کرد «بعضی گروه‌ها به دلیل تفکرات خاصی که دارند، مستقل عمل می‌کنند، اما در شرایط کنونی باید اختلافات را کنار بگذارند، چرا که ما امروز در شرایط هستیم که بیشتر به وحدت نیاز داریم.»

امیر محبیان تحلیلگر سیاسی اصولگرا در تشریح وضعیت این جریان می‌گوید تکثر در جریان اصولگرا به گونه‌ای است که هدایت واحد آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. تنها امکان هماهنگی محدودی بر سرموضوعات خاص نظیر انتخابات میان اصولگرایان وجود دارد حتی در این هماهنگی محدود هم طیف‌ها متفاوت هستند و برخی در همین حد هم راضی به همراهی نیستند. وحدت به این معناست که همه جریان‌ها و گرایش‌های درون اصولگرایی به یک نقطه واحد دست یابند و دیدگاه‌ها و رویکرد‌ها در مسیری کاملا یکسان قرار گیرد که چنین چیزی از نظر اجرایی قابل تحقق نیست. گروه‌هایی در داخل جریان اصولگرا به این نتیجه رسیده و صراحتا اعلام کرده‌اند که هرگونه پیوستن آن‌ها به جریان اصولگرایی به عنوان جریان سنتی موجب شکست می‌شود و هرگاه منفصل آمده‌اند موفق بوده‌اند این گروه‌ها در ایام انتخابات با یکدیگر درگیر می‌شوند که تنها می‌توان آن‌ها را مدیریت و قانع کرد و گرنه امکان اتحاد و توافق از نظر من بسیار پایین است.

اصولگرایان در انتخابات مشکل تایید صلاحیت ندارند. مشکل مجوز برای احزاب ندارند و مشکل تامین مالی ستاد‌ها را هم ندارند. همین باعث شده در هر انتخاباتی نهادی ایجاد کنند و حالا همه این نهاد‌ها در صف مدعیان انتخابات مجلس یازدهم قرار دارند. اصولگرایان معتقدند اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو، شانسی ندارند و ظاهرا کاهش محبوبیت اصلاح طلبان، ولع اصولگرایان را برای نشستن بر صندلی‌های مجلس بیشتر از همیشه کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان