تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸

اخبار سلامت/ پنج روش شگفت انگیز برای داشتن قلب سالم

ترک سیگار، کاهش وزن، ورزش، کنترل فشار خون و کاهش سطح کلسترول، روش‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی هستند، اما برخی مطالعات، اقدامات پیشگیرانه دیگری هم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی پیشنهاد کرده‌اند.

رویداد۲۴ با پنج روش شگفت انگیز برای داشتن قلب سالم، آشنا شوید.

۱- زندگی به دور از آزادراه‌ها: جالب است بدانید که قرار گرفتن در معرض سر و صدای ناشی از وسایل نقلیه بزرگ رگ‌های خونی شما را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

نتایج یک مطالعه که روی ۵۱ هزار نفر از شهروندان دانمارک انجام شده، حاکی از آن است که هر ۱۰ دسی بل افزایش سر و صدا خطر ابتلا به سکته مغزی را تا ۱۴ درصد افزایش می‌دهد. برای کسانی که بالای ۶۵ سال سن دارند این خطر ۲۷ درصد است. قرار‌گیری در معرض سر و صدا ممکن است سطح هورمون استرس را در بدن افزایش دهد و همین امر منجر به افزایش فشار‌خون و خطر سکته مغزی است. پژوهش‌های دیگر نیز رابطه بین سر و صدای ترافیک و افزایش خطر حمله قلبی را گزارش داده اند.

۲- مقدار مناسب خواب: خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

دریافت خواب شبانه کمتر از شش ساعت خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را تا ۴۸ درصد افزایش می‌دهد و این خطر بر اثر مرگ ناشی از سکته مغزی ۱۵ درصد است. به علاوه خواب خیلی کم فشار خون و سطح کلسترول را نیز بالا می‌برد و فرد با خطر بالای چاقی و دیابت نوع ۲ مواجه خواهد شد. بهترین میزان خواب به عقیده محققان، ۸ ساعت در شبانه روز است. چون کسانی که بیش از ۹ ساعت نیز خواب دریافت می‌کنند ۴۱ درصد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و یا مرگ بر اثر این بیماری‌ها هستند.

۳- مصرف توت‌ها: یک رژیم غذایی شامل زغال اخته و سایر خانواده توت‌ها خطر ابتلا به فشار بالا را کاهش می‌دهد و این نتیجه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی چاپ شده است.

کسانی که حداقل یک وعده زغال اخته در هفته می‌خورند، ۱۰ درصد کمتر از سایرین دچار فشار خون بالا می‌شوند. آنتوسیانین موجود در این میوه یا انگور سیاه و بادمجان خطر ابتلا به فشار خون بالا و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

۴- حذف نوشابه‌ها: مصرف نوشابه‌های رژیمی خطر سکته مغزی و حمله قلبی را بالا می‌برد. کسانی که هر روز این نوشابه‌ها را مصرف می‌کنند ۴۸ درصد بیش از سایرین در معرض حمله قلبی هستند. همچنین خطر ابتلا به سندرم‌متابولیک نیز در این افراد بیشتر است.

۵-خوردن شکلات تیره یا تلخ: تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این نوع شکلات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. کسانی که یک وعده شکلات تیره در هفته می‌خورند، ۲۲ درصد کمتر از سایرین به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. مصرف شکلات تیره همچنین با کاهش فشار خون و جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق و بهبود جریان خون رابطه دارد.



خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کاهش وزن
نظرات شما
پیشخوان