تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
بهشتی‌پور:

کاهش تعهدات هسته‌ای توقف دیپلماسی نیست

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه کاهش تعهدات هسته‌ای به معنای توقف دیپلماسی نیست، تاکید کرد: گام سوم سیگنال مهمی به طرف مقابل است که اگر ایران بخواهد می‌تواند به راحتی به دوران پیش از برجام برگردد.
کاهش تعهدات هسته‌ای توقف دیپلماسی نیست
رویداد۲۴ «حسن بهشتی‌پور» با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران گفت: اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی در حالی انجام می‌شود که ۱۲۰ روز پیش و در سالگرد خروج آمریکا از این توافق، ایران در واکنش به این اقدام آمریکا و همچنین بی‌عملی اروپا بخشی از تعهدات خود منطبق با توافق هسته‌ای را کاهش داد.

وی با بیان اینکه ایران برای کاهش تعهدات خود برنامه گام به گام طراحی کرده است، اظهار داشت: این گام‌ها نه به شکل یکباره بلکه به صورت گام به گام اجرا می‌شوند و سیگنال و پیامی به طرف مقابل هستند تا به طرف اروپایی هشداری داده باشد و آن‌ها برای انجام تعهدات‌شان براساس برجام اقدام کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه ایران امیدوار است با کاهش تعهدات طرف مقابل تکانی به خود بدهد، تصریح کرد: اینکه ما فکر کنیم با اقدامات هسته‌ای و کاهش تعهدات به تنهایی می‌توانیم طرف مقابل را به تجدیدنظر وادار کنیم، خطای محاسباتی است. آن‌ها از تحریم و تحت فشار قرار دادن ما استفاده می‌کنند و ما باید این ابزار را با افزایش توان اقتصادی و بالا بردن تولید در کشور بی‌اثر کنیم.

بهشتی‌پور با بیان اینکه وادار کردن طرف مقابل به انجام تعهداتش تنها منوط به کاهش هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد: ما باید اصلاحاتی اساسی در حوزه بانکداری، مالیاتی، بیمه و... انجام دهیم. موانع تولید را شناسایی و زمینه فعالیت تولیدگران و انجام سرمایه‌گذاری توسط صاحبان سرمایه را فراهم کنیم. خوشبختانه شاخصه‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر افزایش یافته که امیدوارکننده است.

وی ادامه داد: اصلاحات اقتصادی باید به صورت همه‌جانبه در دستورکار قرار گیرد که البته این اقدام تنها کار دولت نیست و کل نظام اعم از بخش خصوصی، دولتی و خصولتی باید این اصلاحات را پیش ببرند.

ایران باید با شدت بیشتری دیپلماسی فعال را دنبال کند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران همزمان با افزایش توان اقتصادی باید توان هسته‌ای خود را افزایش دهد، ابراز داشت: ارزیابی من آن است که کاهش تعهدات هسته‌ای منجر به آن نخواهد شد که طرف مقابل اقدامات اساسی برای تامین منافع ایران انجام دهد. ارزیابی آمریکایی‌ها این است که سیاست فشار حداکثری جواب داده و توانسته اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهد و به همین خاطر هم است که انعطافی از خود نشان نمی‌دهند و به میانجی‌گری‌های مختلف مانند تلاش فرانسه پاسخ منفی می‌دهند.

بهشتی‌پور با بیان اینکه ایران باید همزمان با افزایش توان هسته‌ای و بالا بردن توان اقتصادی خود، اقدامات دیگری را هم در دستورکار خود قرار دهد، عنوان کرد: ایران باید دیپلماسی همه جانبه‌ای که طی ماه‌های اخیر در دستورکار قرار داده است را با شدت و گستره بیشتری دنبال کند چرا که کاهش تعهدات هسته‌ای به معنای توقف دیپلماسی نیست و نباید هم باشد.

گام سوم نقض فاحش برجام نیست

بهشتی پور با بیان اینکه اگر مردم بدانند دولت و نظام به فکر آن‌ها هستند، به کمک خواهند آمد، یادآور شد: مساله‌ای که اکنون مطرح است و آمریکا آن را هدف قرار گرفته، استقلال و تمامیت ارضی ایران است و همراهی مردم می‌تواند نقش مهمی در خنثی کردن تحریم‌های آمریکا داشته باشد. در این راستا، انتخابات آتی مجلس می‌تواند نمایش حمایت ملی از نظام باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا گام سوم موجب نزدیکی اروپا و آمریکا نمی‌شود، بیان کرد: گام سوم بی‌اثرکننده تلاش‌های اروپا نیست. همچنین گام سوم نقض فاحش برجام نیست که موجب نابودی توافق هسته‌ای شود، اما سیگنال مهمی به طرف مقابل است که اگر ایران بخواهد می‌تواند به راحتی به دوران پیش از برجام برگردد. تاکنون صبوری ایران مانع نزدیکی اروپا، روسیه و چین به آمریکا شده است.

وی با بیان اینکه دو اقدام گذشته ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای تا حدودی توانست اروپا را از رخوت خارج کند، گفت: تا قبل از دو گام ایران، اروپا دچار بی‌عملی و بی‌تحرکی شده بود، ولی اقدام ایران آن‌ها را از این رخوت خارج کرد، ولی این کاهش تعهدات کافی نیست و ایران باید اصلاحات جدی در عرصه داخلی و اقتصادی را دنبال کند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان