تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ادامه سنت ستاره دار کردن دانشجویان در دولت روحانی/ وزیر علوم: سها مرتضایی تقاضایش را بدهد تا بررسی کنیم

منصور غلامی وزیر علوم درباره وصعیت دانشجویان ستاره دار محروم از تحصیل در سال جدید گفت: انشالله سعی می‌کنیم اگر موردی باشد حل کنیم.
ادامه سنت ستاره دار کردن دانشجویان در دولت روحانی/ وزیر علوم: سها مرتضایی تقاضایش را بدهد تا بررسی کنیم
 
رویداد۲۴ جواب کنکور دکتری ورودی‌های سال ۹۸ دانشگاه‌ها دو روز پیش اعلام شد و روز گذشته خبر رسید که سها مرتضایی رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی به دلیل «نقص در پرونده» از ادامه تحصیل محروم شد.
 
سها مرتضایی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در جریان اعتراضات سراسری دی ۱۳۹۶ و در موج گسترده دستگیری دانشجویان، بازداشت شد. مرتضایی دبیر شورای صنفی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران بود.
 
مرتضایی در تابستان ۱۳۹۷ به دنبال صدور احکام قضایی سنگین برای فعالان صنفی دانشجویی، با حکم ماشاءالله احمد زاده، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌‌های سیاسی محکوم شد.
 
شورا‌های صنفی دانشجویان کشور در انتقاد از ادامه رونده ستاره دار شدن دانشجویان در بیانیه‌ای بر «نفس و دخالت مستقیم وزارت اطلاعات در محرومیت از تحصیل» و درخواست «حراست دانشگاه تهران طیر نامه ای» برای عدم پذیرش او به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران تاکید کرد.
 
در همین رابطه از وزیر علوم جویای آخرین اقدامات وزارت علوم برای حل مشکلات دانشجویان ستاره دار شدیم. منصور غلامی وزیر علوم در گفت‌وگوی کوتاه خود با رویداد۲۴ قول داد وضعیت دانشجویان ستاره دار محروم از تحصیل در سال جدید پیگیری شود و گفت سعی می‌کنیم اگر موردی باشد حل کنیم.
 
غلامی در مورد پرونده سها مرتضایی رتبه ۱۰ کنکور دکتری که به دلیل حضور در تجمعات سراسری دی ماه سال ۹۶ از ادامه تحصیل محروم شده گفت: ایشان باید تفاضایش را بدهد ببینیم ماجرا از چه قرار بوده است‎.
 
ماجرا از چه قرار بوده؟
 
شهریور سال گذشته در پی اعلام اسامی تعداد قابل توجهی از دانشجویان که اجازه انتخاب رشته را به دلیل «نقص مدارک» که به نوعی اسم رمز محرومیت از تحصیل است پیدا نکردند، وزیر علوم در جمع خبرنگاران اعلام کرد: نباید از عنوان «ستاره دار» برای کسانی که از تحصیل بازمانده‌اند استفاده شود.
 
وزیر علوم گفته بود: مطابق قانون، در مقطع بالاتر از کارشناسی، سوابق داوطلبان بررسی می‌شود، اما در گذشته ستاره دار شدن داوطلبان تحصیلات تکمیلی مربوط به زمانی بود که در حین تحصیل به دانشجویان ایراد گرفته می‌شد در حالی که اکنون افرادی را داریم که داوطلب ورود به دانشگاه هستند.
 
آبان سال گذشته حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: آنچه موسوم به دانشجویان ستاره دار است، سال قبل به همت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حل و فصل شد. امسال هم مشکل افرادی که با عنوان ستاره دار محروم و ممنوع از تحصیل شدند با مداخله وزیر علوم برطرف شد و مورد لاینحلی در این خصوص باقی نمانده است.
 
در همین راستا خرداد امسال هیات وزیران لایحه‌ای را به مجلس معرفی کرد که به موجب لایحه مذکور، حق آموزش در زمره حقوق اساسی افراد تلقی شده و هیچ کس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی منع نمود.
 
این لایحه یک تبصره دارد. در تبصره این لایحه گفته شده همه افراد بجز افراد دارای سابقه محکومیت کیفری قطعی در جرایم سازمان یافته قاچاق انسان، محاربه حدی و جاسوسی برای کشور متخاصم در طول مدت محرومیت تبعی اجتماعی.
 
منصور غلامی در مورد احکام صادر شده برای برخی دانشجویان که در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶ بازداشت شده‌اند به روزنامه ایران گفته بود: زمانی که برخورد‌های قضایی با دانشجویان مربوط به مسائل خارج دانشگاه باشد، مسئولان قضایی با این دانشجویان همانند شهروندان دیگر برخورد می‌کنند. اگرچه قوه قضائیه همکاری‌های خوبی با وزارت علوم در خصوص پرونده‌های این دانشجویان داشت. زمانی که پرونده‌های قضایی دانشجویان باز شده باشد این پرونده‌ها روند طبیعی خود را طی می‌کند.
 
یکی از شعار‌های دولت روحانی، از بین بردن سنت غلط «ستاره دار کردن دانشجویان» است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان